از طریق مداخله‌جویی‌های آمریکا صورت می‌گیرد؛

تلاش خوان گوایدو برای افزایش فشارها علیه مادورو

نماینده سردسته مخالفان ونزوئلا در واشنگتن از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و قانونگذاران این کشور خواست فشار‌ها علیه دولت قانونی کاراکاس را تشدید کنند.

چشم امید مخالفان ونزوئلا به مداخله غیرقانونی آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «کارلوس ویسچی» نماینده خوان گوایدو، سردسته مخالفان ونزوئلا در واشنگتن نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر قانونگذاران این کشور را به تشدید فشار علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا ترغیب کرد.

نماینده گوایدو گفت: ما باید مطمئن شویم که کمک‌های بشردوستانه می‌تواند به زودی وارد کشور شود و در اختیار ونزوئلایی‌ها قرار بگیرد، در عین حال فشار علیه دولت مادورو افزایش یابد.

روز سه شنبه گوایدو در جمع حامیان خود اعلام کرد کمک‌های بشردوستانه آمریکا در روز ۲۳ فوریه وارد ونزوئلا خواهد شد. گوایدو همچنین گفت: او به نیرو‌های ارتش دستور مستقیم داده تا به محموله کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به ونزوئلا را بدهند این در حالی است که ارتش ونزوئلا همچنان به مادورو وفادار است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آن‌ها قصد سرپیچی از دستورات مادورو را دارند، مشاهده نمی‌شود. مادورو ضمن محکوم کردن کمک‌های بشردوستانه آمریکا آن را تلاش برای سرنگونی حکومت کشورش دانست و اعلام کرد اجازه ورود این محموله را به ونزوئلا نخواهد داد. 

روز دوشنبه کریستف هارنیش، رئیس کمیته بین المللی سازمان صلیب سرخ اعلام کرد این سازمان به تحویل محموله کمک‌ها به ونزوئلا کمک نخواهد کرد، زیرا صلیب سرخ کمک آمریکا را به عنوان کمک بشردوستانه نمی‌شناسد. اوایل این ماه نیز صلیب سرخ به مقامات آمریکایی هشدار داد موضوع کمک‌های بشردوستانه را سیاسی نکنند و تحویل این کمک‌ها بدون موافقت مقامات داخلی ونزوئلا صورت نگیرد. یکی از سخنگویان سازمان ملل نیز با اشاره به بحران ونزوئلا گفت اقدامات بشردوستانه باید مستقل از اهداف سیاسی و نظامی باشد. 

پس از آنکه گوایدو خود را رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا معرفی کرد آمریکا میلیارد‌ها دلار از دارایی نفتی این کشور را توقیف کرد. در ۲۳ ژانویه خوان گوایدو در اقدامی غیرقانونی خود را رئیس جمهور خودخوانده این کشور معرفی کرد. آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی از گوایدو حمایت می‌کنند. این در حالی است که مردم ونزوئلا چند ماه گذشته در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رأی قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار