اذعان وال استریت ژورنال به اقدامات «آیپک» برای نفوذ بر سیاستمداران آمریکایی

نشریه وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به انتقاد از کمک‌های مالی قدرتمندترین لابی صهیونیست‌ها در آمریکا برای نفوذ بر سیاستمداران و قانونگذاران این کشور پرداخت.

انتقاد بی‌سابقه وال استریت ژورنال از اقدامات «آیپک» برای نفوذ بر سیاستمداران آمریکاییبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،  نشریه وال استریت ژورنال در موردی نادر به انتقاد از آیپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، برای جمع‌آوری پول برای نفوذ بر سیاستمداران آمریکایی پرداخت.

وال استریت ژورنال در این مقاله که روز پنج شنبه منتشر کرد، به بحث در این باره پرداخت که چگونه این لابی صهیونیست‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال را صرف لابی‌گری برای اعمال نفوذ بر کنگره آمریکا و حتی پرداخت هزینه‌های سفر اعضای کنگره برای رفتن به سرزمین‌های اشغالی می‌کند.

در مقاله وال استریت ژورنال بدون اشاره بیشتر به جزئیات این موضوع یادآور می‌شود که آیپک سالانه ۳.۵ میلیون دلار را صرف لابی گری با قانونگذاران فدرال و به طور منظم ۱۰ هزار دلار را برای هزینه سفر هریک از آن‌ها به سرزمین‌های اشغالی صرف می‌کند و این شامل بیش از دو سوم از نمایندگان و سناتور‌های آمریکایی است که در ماه مارس هر سال در نشست سالانه این گروه شرکت می‌کنند. موارد ذکر شده در مقاله وال استریت ژورنال نه تنها بر اساس شایعات نیست، بلکه بر اساس اسناد و بیانیه‌های کنگره است که آیپک در وب سایت خود قرار داد.

مطرح کردن چنین اظهاراتی درباره لابی صهیونیستی‌ها در آمریکا موضوع تازه‌ای نیست. چندی پیش نیز ایلهان عمر، عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه سوتا، درباره نقش لابی صهیونیستی آیپک و پول‌هایی که این بنیاد صهیونیستی برای جلب حمایت سیاستمداران آمریکایی از اسرائیل هزینه می‌کند، سخن گفته بود. این اظهارات به مذاق سیاستمداران حامی صهیونیست‌ها خوش نیامد و آن‌ها ایلهان عمر را هدف حملات لفظی قرار داده و با متهم کردن وی به یهودی‌ستیزی خواستار کناره گیری و حتی مجازاتش شده اند. شایان ذکر است، که این نخستین بار است که یک سیاستمدار آمریکایی آشکارا از نقش پول‌های هنگفت لابی‌های صهیونیست برای کسب حمایت مقامات این کشور از اسرائیل سخن می‌گوید.

اظهارات ایلهان سبب انتقاد رئیس جمهور آمریکا از وی شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه سوتا، خواست به‌دلیل اظهاراتش درباره لابی‌گری صهیونیست‌ها در امور سیاسی آمریکا استعفا کند. ترامپ خواستار حذف ایلهان از کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شد. ایلهان عمر پیش از این هم به دلیل حمایت از کمپین موسوم به «بایکوت اسرائیل» (بی‌دی‌اس) از سوی لابی‌های صهیونیستی تحت فشار بود.

شایان ذکر است، گروه لابی‌گری صهیونیست‌ها هر ساله میلیون‌ها دلار را خرج سرمایه گذاری به منظور نفوذ بر سیاست‌های دولتی و قانونگذاری آمریکا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار