باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا چراغ نیروگاه بوشهر خاموش شد؟

نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس برنامه پیش بینی شده قبلی از روز دوشنبه موقتا از شبکه برق سراسری خارج شد.

چرا چراغ نیروگاه بوشهر خاموش شد؟به گزاش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروگاه بوشهر، نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران است که ساخت آن پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۴ آغاز و پس از انقلاب، روند ساخت و ساز آن متوقف شد، اما در سال ۱۳۷۴، شاهد از سرگیری این روند بودیم. این نیروگاه، نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای غیر نظامی خاورمیانه است و شرکت روسی " اتم ستروی اسپورت" پیمانکار اصلی آن است.

نیروگاه اتمی بوشهر را می توان مهم‌ترین نیروگاه کشور دانست٬ این نیروگاه از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد و به گفته روابط عمومی سازمن انرژی اتمی  در سال ۱۳۹۶ رکورد زده و ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به شبکه سراسری برق وارد کرده است و بهره برداری بهینه نیروگاه اتمی بوشهر سبب شده است که ضریب بار واحد (نسبت انرژی الکتریکی تولیدی به نامی) ۸۵درصد به ثبت برسد که نشان از رشد قابل توجه ۹ درصدی این شاخص نسبت به سال ۹۵ دارد. اما پس از سال‌ها تلاش و پیگیری شبانه روزی دانشمندان هسته‌ای کشورمان، به گفته محمد احمدیان معاون سازمان انرژی اتمی «سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه بوده است»!

موانع و چالش‌های مادر قلب اتمی

به گفته مسولین سازمان انرژی هسته‌ای ایران، کمبود بودجه در سال 1398 یکی از اصلی ترین چالش‌های ادامه فعالیت این نیروگاه بود؛ به گفته احمدیان "تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه متکی بر درآمد‌های حاصل از فروش برق به شبکه سراسری بوده و در حال حاضر قیمت فروش برق بسیار پایین است و افزایش شدید نرخ ارز در سال جاری مشکلات عدیده‌ای از جمله  کمبود منابع مالی به منظور تأمین سوخت، خرید قطعات یدکی و … را برای نیروگاه اتمی بوشهر ایجاد کرده است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در همین راستا از خاموشی موقت نیروگاه بوشهر به منظور تعویض بخشی از سوخت و تعمیرات ضروری سالانه خبر داد.

 وی تاکید کرد که  بر اساس برنامه پیش بینی شده قبلی از روز دوشنبه موقتا برای حدود دو ماه نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه برق سراسری خارج شد.

این عملیات بر اساس هماهنگی‌های قبلی میان سازمان انرژی اتمی با وزارت نیرو انجام شده است و به گفته کمالوندی  بهتر بود این کار در تابستان انجام می‌شد، اما به عنوان کمک به وزارت نیرو در راستای حل مشکلات مردم و جلوگیری از قطع برق در پیک مصرف، این تعمیرات سالیانه را به ایام کم مصرف یعنی اسفند ماه تا اردیبهشت هر سال منتقل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
عجب........
پس این برقی که صادر میکنید رو با تومن پولشو میگیرین؟
آخرین اخبار