آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از توجیه فعالیت مدارس غیردولتی تا تداوم حذف پیک نوروزی در نوروز ۹۸

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری حول فعالیت مدارس غیردولتی و چگونگی انجام تکالیف نوروزی همراه بود.

از توجیه فعالیت مدارس غیردولتی تا تداوم حذف پیک نوروزی در نوروز ۹۸به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری مانند توجیه آموزش و پرورشی ها برای فعالیت مدارس غیردولتی و چگونگی اجرای طرح عید و داستان گذشت.

برخی هر روز بر پیکره مدارس غیردولتی می‌تازند

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: در هیچ کشوری تمام هزینه به عهده دولت نیست و صرفا ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه آموزش و پرورش را دولت تامین می‌کنند و سایرین را مردم تقبل می‌کنند.

زینی وند بیان کرد: ساختار‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد این مدارس را تحت عنوان خصوصی سازی تعبیر کنیم.

وی ادامه داد: همه سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی، گزینش و نظارت سختگیرانه در مدارس غیردولتی وجود دارد، اما افرادی که خودشان در نظام تعلیم و تربیت سابقه دارند و می‌دانند آموزش و پرورش نمی‌تواند همه هزینه‌ها را تامین کند هر روز بر پیکره مدارس غیردولتی می‌تازند.

دولت بنا ندارد هزینه آموزش و پرورش را بر عهده مردم بگذارد

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت بنا ندارد هزینه آموزش و پرورش را بر عهده مردم بگذارد و تلقی درستی از خصوصی سازی نیست.

وی ادامه داد: گاهی از کنترل کیفیت مدارس غیردولتی سوء استفاده می‌شود و گاهی یک اتفاق در یک مدرسه غیردولتی زحمات مدارس غیردولتی دیگر را زیر سوال می‌برد تا آن زحمات نادیده گرفته شود پس باید از این موضوع مراقبت شود.

طرح «عید و داستان» به‌جای پیک نوروزی دانش‌آموزان اجرا می‌شود

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره تکالیف نوروزی اظهار کرد: امسال برنامه عید و داستان‌نویسی را برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن در نظر داریم.

وی ادامه داد: چالش سال گذشته این بود که می‌گفتند دیرهنگام موضوع تکالیف نوروزی اعلام شد اما امسال این موضوع را زودتر اعلام کردیم و اطلاعیه به استان‌ها ارسال شد، البته در گزارش ارزیابی عملکرد برای سال گذشته نشان داد که ۸۶ درصد استان‌ها قانون را رعایت کردند و بیشترین چالش را با شهر تهران داشتیم که برای حل آن صحبت کردیم.

آخرین جزئیات انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش

امیر‌علی نعمت‌الهی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش رکن مهم نظام تعلیم و تربیت و بالاترین مرجع سیاست گذاری آموزش و پرورش محسوب می‌شود که در قانون تشکیل آن دارای اختیارات، وظایف و تکالیف گسترده‌ای است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاورد‌های شورای عالی آموزش و پرورش تهیه، تدوین و تصویب سند تحول آموزش و پرورش که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری اجرای صحیح و کامل این سند است و دولت و رئیس جمهور هم به آن توجه دارد می‌توان نام برد، همچنین وزیر آموزش و پرورش به عنوان متولی و مسئول نظام تعلیم و تربیت تمام برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خود را معطوف به اجرای این سند کرده است.

نعمت‌الهی از برگزاری دوره نهایی انتخابات در ابتدای سال ۹۸ خبر داد و گفت: همکاران منتخب هر استان که تعدادشان ١٦٢نفر انتخاب است، انتخاب می‎شوند که لزوما و حداقل از هر استان یک خانم باید حضور داشته باشد البته می‌تواند تعداد آن‌ها بیشتر هم باشد.

اعلام ضوابط برگزاری اردو‌های نوروزی/ پیش ثبت‌نام مدارس غیردولتی تخلف است

محمد محسن بیگی مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی درباره روند انجام پیش ثبت نام در مدارس غیردولتی گفت: اگر این فرایند در حد نام نویسی و ذخیره اسم آزاد و بدون اخذ شهریه باشد مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: هنوز شهریه سال آینده را مشخص نکردیم و میزان آن اعلام نشده است در نتیجه اخذ شهریه در فرآیند پیش ثبت نام غیر قانونی است.

محسن بیگی درباره زمان شروع پیش ثبت نام گفت: به مدارس گفتیم تا در اسفند پیش ثبت نام را آغاز نکنند، البته بخش زیادی از ثبت نام‌ها مشخص است مثلا دانش آموزی که کلاس سوم است معمولا برای سال چهارم به همان مدرسه می‌رود، اما برای دانش آموزانی که پایه‌های ورودی هستند اغلب موضوع پیش ثبت نام مطرح است.

تهیه کیت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه از مهر ۹۸

محسن غفوریان معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی از تهیه کیت‌های آموزشی برای مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: در تجهیزات آموزشی و وسایل کمک آموزشی هم اقداماتی را در دستور کار داریم و این کیت‌های آموزشی برای بهبود روند آموزش دانش آموزان اوتیسمی در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست آموزش و پرورش استثنایی برای افزایش تعداد مدارس اوتیسم در کشور گفت: در شرایط فعلی در نظر داریم تا سطح پوشش تحصیلی برای تمام گروه‌های تحت پوشش را ارتقا دهیم که طیف اوتیسم هم در این سیاست قرار دارد.

نیمکت‌های تنگ باید جایش را به سالن‌های بزرگ دهد/ بخش پرورشی و تربیتی حذف نمی‌شود

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش به این سمت نمی‌رود که بخش پرورشی و تربیتی حذف شود، این حوزه نه تنها نباید کوچک شود بلکه باید به حدی وسیع باشد که شامل همه افراد در مدرسه باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در جلسه‌ای پیشنهاد دادم از ۲۴ ساعت آموزشی، ۱۲ ساعت به هنر و فعالیت‌های پرورشی اختصاص یابد.

وی گفت: بچه‌های امروز نیاز دارند تا در برابر سختی تحملی بیشتر داشته باشند و آن را در اردوها، مسابقات گروهی و مدرسه تمرین کنند.

بطحایی اظهار کرد: شکل مدارس باید عوض شود و نیمکت‌های تنگ باید جایش را به سالن‌ها و اردوگاه‌های بزرگ دهد.

برنامه امتحانات نهایی خرداد ۹۸ اعلام شد + جدول امتحانی

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی برنامه امتحانات نهایی خرداد ۹۸ سال سوم متوسطه نیم‌سالی- واحدی، پیش دانشگاهی نیم‌سالی- واحدی و پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه را اعلام کرد.

بر اساس برنامه زمانی داده شده امتحانات نهایی دانش‌آموزان شاخه نظری از ۳۱ ازدیبهشت آغاز و تا ۲۵ خردادماه، امتحانات هنرجویان شاخه فنی‌و حرفه‌ای از ۳۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد و در برخی رشته‌ها هم تا ۱۲ خرداد، پیش دانشگاهی نیم‌سالی- واحدی از اول تا هشتم خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار