تولد ماه جدید در غروب امروز/ از روند تغییر شکل ماه چه می‌دانید؟

یک کارشناس نجوم گفت: غروب چهارشنبه ماه نو به شکل هلال نورانی باریکی از جانب مغرب با ارتفاع کم دیده می‌شود، لحظه‌ای که تولد ماه جدید نام دارد.

محمد جواد صفاران کارشناس و مسئول خانه نجوم مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از ایجاد ماه نو در غروب چهارشنبه خبر داد و گفت: نِمودهای ماه یا گام‌های ماه که در ستاره‌شناسی «اَهِلِّه قمر» نامیده می‌شود به‌معنای دیده شدن حالت‌های مختلف بخش روشن ماه از زمین گفته می‌شود. بنا بر دسته بندی‌ها برای برخی از این حالت‌ها اسامی خاصی مانند تربیع اول، بدر یا ماه تمام، تربیع دوم، محاق و ماه نویا همان ماه تاریک را در نظر گرفته‌اند.

تولد ماه نو در ساعت ١٩:٣٤ امشب/ از روند تغییر شکل ماه چه میدانید
وی ادامه داد: به‌طور معمول در هر گردش هلالی کره ماه به دور زمین «ماه نو» رخ می‌دهد؛ زمانی که ماه در مسیر خود از مقارنه با خورشید گذشته و پس از اولین یا دومین شب، غروب هنگام به شکل هلال نورانی باریکی از جانب مغرب با ارتفاع کم دیده می‌شود.

صفاران گفت: ماه در نیمه اول از دورش از ماه نو تا ماه پُر یا همان ماه کامل پیش می‌رود؛ این روند را ماه فزاینده می‌گویند چرا که به طور مداوم به حلال ماه افزوده می‌شود، ماه در نیمه دوم دورش، ماه کاهنده نام دارد و به مرور از قوس آن کاسته می‌شود.

این کارشناس نجوم اظهار کرد: جالب است بدانید از دید فضانوردانی که از ماه زمین را نگاه کرده‌اند، زمین نیز به ترتیب همان نمودهایی را دارد که ما از زمین در مورد ماه مشاهده می‌کنیم؛ اما نمود‌های زمین درست نقطه مقابل اهله ماه خواهد بود، یعنی اگر ماه در نمود ربع سوم باشد، فضانوردان مستقر در ماه، زمین را در ربع اول خواهند دید.

تولد ماه نو در ساعت ١٩:٣٤ امشب/ از روند تغییر شکل ماه چه میدانید
وی درباره جزئیات تولد ماه نو تشریح کرد: ساعت ١٩:٣٤ چهارشنبه ١٥ اسفندماه جارى ماه نو خواهد شد و به وضعيت مقارنه مى‌رسد؛ در اين زمان دوره ٢٩.٥٣ شبانه روزه ماه به گرد زمین یا همان دوره هلالی کامل خواهد شد و با توجه به شرایط موجود، روز جمعه ١٧ اسفند٩٧، آغاز ماه رجب خواهد بود.

صفاران یادآوری کرد: هنگامی که ماه بین زمین و خورشید قرار دارد هیچ بخشی از ماه برای ناظر زمینی روشن نیست؛ اصطلاحاً به این لحظه مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو گفته می‌شود کهدر واقع مقارنه لحظه تولد ماه است. در حالت ماه نو، ماه در فاصله میان زمین و خورشید قرار می‌گیرد و بخشی از آن نورانی می‌شود که در جهت مخالف زمین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
خوبه
آخرین اخبار