معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: باید با فرهنگ‌سازی سنت قدیمی برپایی بایرام سوفراسی در استان احیا شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،حسن سپهرفر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ارتباط با ویژگی‌های سفره عید مردم آذربایجان‌غربی اظهار کرد: به طور کلی هر منطقه از ایران، سفره عید مخصوص به خودش را دارد که با سفره اقوام دیگر متفاوت بوده و همین تفاوت‌ها نیز از زیبایی‌های عید نوروز است و در این راستا سفره عید مردم آذربایجان‌غربی نیز بایرام سوفراسی نام دارد.

وی افزود: امروزه هم می‌توان رد پای این سنت قدیمی را در میان برخی خانواده‌ها پیدا کرد اغلب خانواده‌ها این سفره‌را در اتاق مهمان پهن می‌کردند و هر مهمانی که از راه می‌رسید پای آن می‌نشست و صاحبخانه از آن‌ها پذیرایی می‌کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به محتویات این سفره ادامه داد: در این سفره سنجد، آونگ انگور (میلاخ)، چسفیل (پاداخ)، شیرینی مشکل‌گشا، شیرینی معمولی، انجیر، سیب، تنقلات چهارشنبه آخر سال یا همان چهارشنبه یمیشی، سبزه آراسته با چسفیل، سماق، سرکه، سکه، مقداری برنج و بلغور به نشانه برکت‌آوری بر روی پارچه‌ای سفید چیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در بایرام سوفراسی ماهی قرمز وجود ندارد، عنوان کرد: به طور کلی وجود ماهی در سفره‌های عید بیش از ۸۰ سال قدمت نداشته و بعد‌ها وارد سفره عید ایرانی‌ها شده است تنها در باور و فرهنگ مردم این موضوع بوده که هر وقت ماهی بچرخد، عید تحویل می‌شود که این‌ها نیز تنها در حد باور بوده و دلیل علمی ندارد.

انتهای پیام/م

 

احیای  فرهنگ بایرام سفراسی در ایام عید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.