پنج نکته که باید درباره انتخابات رژیم صهیونیستی بدانیم

پایگاه اینترنتی شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی به نکاتی که باید درباره انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی دانست، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی روز سه شنبه (۲۰ فروردین) برگزار می‌شود و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم، مجبور است در این رقابت‌ها برای بقای سیاسی خود بجنگد. پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی در گزارشی به پنج نکته‌ای که باید درباره انتخابات رژیم صهیونیستی بدانیم، پرداخته است.

نخست: رقابت در این انتخابات به شدت تنگاتنگ است

نتانیاهو برای پنجمین بار در انتخابات شرکت می‌کند و اگر در این رقابت‌ها پیروز شود در ماه ژوئیه رکورد «داوید بن گوریون» اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی، را می‌شکند. بن گورین بیشترین مدت نخست وزیری را در رژیم صهیونیستی داشته است.

نتانیاهو در این دوره از رقابت‌ها با اتهامات جدی مواجه است، او در انتظار جلسه شنود نهایی با دادستان کل است و همچنین باید با «بنی گنتس» رئیس سابق ستاد کل نیرو‌های رژیم صهیونیستی، رقابت کند.

گنتس که به تازگی وارد عرصه سیاست شده است می‌تواند در زمینه‌های امنیتی که یکی از مسائل مهم مطرح شده در انتخابات کنونی است با نتانیاهو رقابت کند. او وعده داده اگر در این رقابت‌ها پیروز شود، سیاست شفافتری را در پیش می‌گیرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌داد ائتلاف آبی-سفید گنتس اندکی از حزب نتانیاهو (لیکود) جلوتر است. اما این روند بدون تغییر نمانده است. رقابت‌ها به شدت تنگاتنگ شده به طوری که کمپین‌های انتخاباتی در تلاشند اعتبار و شهرت یکدیگر را خدشه دار کنند. شرکت کنندگان مجبورند به جای توجه به سیاست‌های نامزد‌های انتخاباتی با توجه به شخصیت‌های آن‌ها و قدرتشان رأی دهند.

پنج نکته که باید درباره انتخابات رژیم صهیونیستی بدانید

دوم: رئیس حزبی که بیشترین کرسی‌ها را به دست می‌آورد لزوماً نخست وزیر نمی‌شود

تاکنون هیچکدام از احزاب رژیم صهیونیستی اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست نیاورده و همیشه دولت‌های ائتلافی روی کار آمده اند. در نتیجه نخست وزیر همیشه کسی نبوده که حزبش بیشترین رای را به دست آورده بلکه کسی خواهد بود که توانسته احزاب کافی را برای کنترل دست‌کم ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی در کنست کنار هم بیاورد.

برخی بر این باورند که نتانیاهو به دلیل ارتباط نزدیکش با احزاب راستگرا و احزاب مذهبی احتمالاً شانس بیشتری برای تشکیل ائتلاف خواهد داشت. نتانیاهو طی یک قرارداد که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت راه را برای ورود نامزد‌های حزب راست افراطی به پارلمان راحت‌تر کرد.

پنج نکته که باید درباره انتخابات رژیم صهیونیستی بدانید

سوم: طرح صلح با فلسطین از موضوعات برجسته کمپین‌های انتخاباتی نیست

تنش‌های نیرو‌های صهیونیست و فلسطین در غزه در هفته‌های اخیر بالا گرفته است و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، هم اعلام کرده است طرح خود برای رفع این تنش‌ها را پس از انتخابات منتشر می‌کند.

این در حالیست که احیا کردن روند رو به موت برقراری صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکنون از مباحث برجسته کمپین‌های انتخاباتی نبوده است. ساکنان سرزمین‌های اشغالی امید کمی به تشکیل دو دولت و برقراری صلح در این منطقه دارند.

اعضای اصلی حزب نتانیاهو به طور آشکار با تشکیل کشور فلسطین مخالفت می‌کنند و قصد دارند بخش اعظمی از کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کنند. کمپین آبی-سفید به جدا شدن فلسطین اشاره می‌کنند، اما همچنان به طور مستقیم بر اینکه فلسطینی‌ها برای خودشان یک کشور داشته باشند، تاکیدی ندارد.

این کمپین همچنین از یک بیت المقدس واحد به عنوان پایتخت سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کند؛ این در حالیست که فلسطینی‌ها شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت کشور خود که در آینده تشکیل می‌شود، در نظر دارند.

ائتلاف گنتس همچنین خواستار ادامه کنترل صهیونیست‌ها بر دره اردن و حفظ شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه غربی است. ساخت این شهرک‌ها بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی است؛ البته رژیم صهیونیستی از پذیرش این موضوع امتناع می‌کند. حزب کارگر که در دهه ۹۰ یک توافق صلح با فلسطینی‌ها امضا کرد در این انتخابات طرفدار چندانی ندارد.

پنج نکته که باید درباره انتخابات رژیم صهیونیستی بدانید

چهارم: جمعیت شناسی در این انتخابات نقشی مهم ایفا خواهد کرد

۶.۳ میلیون رای دهنده می‌توانند در انتخابات رژیم صهیونیستی شرکت کنند و به گروه‌های اجتماعی، قومی و مذهبی مختلفی تعلق دارند که در تصمیم‌گیری آن‌ها در روز انتخابات تاثیرگذار هستند. جمعیت حریدی بیش از یک میلیون نفر هستند. معمولاً این افراد از خاخام‌های خود برای رای دادن به احزاب مورد نظر مشورت می‌گیرند. البته اغلب آن‌ها در حال حاضر به احزاب اصلی بویژه احزاب راستگرا رای می‌دهند.

عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی تقریباً یک-پنجم جمعیت منطقه را تشکیل می‌دهند، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کمتر از نیمی از آن‌ها برای رای دادن واجد شرایط هستند.

در سال ۲۰۱۵ که چهار حزب تحت لیست مشترک عرب برای گرفتن ۱۳ کرسی کنار یکدیگر آمدند تعداد رای دهندگان عرب هم بیشتر شد. اما این لیست برای انتخابات کنونی از هم پاشیده است.

پنج نکته که باید درباره انتخابات رژیم صهیونیستی بدانید

پنجم: ممکن است یک فرد به طور غیرمنتظره بر انتخابات تاثیرگذار باشد

«موشه فیگلین» رهبر حزب زاهوت، می‌تواند در مذاکرات ائتلافی در آینده به عنوان یک عامل موثر ظاهر شود. فیگلین می‌گوید نتانیاهو و گنتس به عنوان نخست وزیر تفاوتی با یکدیگر ندارند. فیگلین برای تلاش برای قانونی شدن ماری‌جوانا معروف است. مواضع او در مواجهه با فلسطینی‌ها افراطی است و خواستار تشویق فلسطینی‌ها برای مهاجرت از کرانه باختری و غزه است.

پنج نکته که باید درباره انتخابات رژیم صهیونیستی بدانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار