هدیه‌های ترامپ برای نجات سیاسی نتانیاهو

رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی بیداری اسلامی فضای انتخابات رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند پس از انتخابات سراسری، بخشی از کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی ملحق یا قوانین این رژیم را در این بخش‌ها حکمفرما کند؛ موضوعاتی که در یک ماه اخیر از سوی مقامات آمریکایی هم مطرح شده است؛ همانند به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی برمنطقه جولان یا اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی که سال گذشته از سوی دونالد ترامپ عنوان شد.

هدیه‌های ترامپ برای نجات سیاسی نتانیاهو


بیشتربخوانید: دلار‌های آمریکایی برای بازرسی از یک قالیشویی در ایران/ نتانیاهو آژانس را به تور قوز آباد فرستاد


هر چند مطرح شدن این‌گونه موضوعات واکنش سازمان ملل و برخی کشور‌ها را به همراه داشت؛ اما عنوان شدن این طرح‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که امروز سه‌شنبه انتخابات اسرائیل در جریان است و می‌توان گفت؛ مواضع دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر به رسمیت‌شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در اوج برنامه‌های تبلیغاتی اسرائیل و به نفع بنیامین نتانیاهو قرار دارد. انتخاباتی که گزارش‌های منتشر شده منابع خبری مرگ سیاسی نتانیاهو را نشان می‌دهد.

پیشنهاد شهرک‌سازی در کرانه باختری و رسمیت دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها در منطقه جولان که جزء جدایی‌ناپذیر خاک سوریه است و همچنین برگزاری انتخابات امروز رژیم صهیونیستی ما را برآن داشت تا با آقای حسین اکبری، رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت‌وگویی داشته باشیم.

اکبری: اقدامات نتانیاهو در راستای کارزار انتخاباتی‌اش خلاصه می‌شود

آقای حسین اکبری، رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی بیداری اسلامی در گفتگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو»، با اشاره به سیاست‌های اخیر دونالد ترامپ نسبت به جولان و فلسطین، عنوان کرد: رییس‌جمهوری آمریکا در قالب معامله قرن، انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس را اعلام کرد. موضوعی که قبلاً توسط رؤسای جمهوری دیگر آمریکا بار‌ها به تعویق می‌افتاد، اما اخیراً ترامپ برای اینکه یک امتیاز خوبی به جریان صهیونیست‌ها داده باشد این موضوع را دنبال کرد.

رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی بیداری اسلامی، افزود: معامله قرن و سیاست‌های آمریکا در فلسطین، تنها در انتقال پایتخت به قدس خلاصه نمی‌شود و اشغال جولان و کرانه باختری و شهرک‌سازی‌ها را که بیشتر دارای نگاه تبلیغاتی و انتخاباتی از سوی نتانیاهو است ادامه می‌یابد. این را می‌توان امروز سه‌شنبه در کارزار سیاسی که در تل‌آویو در حال برگزاری است مشاهده کرد که در سایه همین معامله قرن در جریان است.

رشوه صهیونیست‌ها به دولت اردن و مصر

اکبری با اشاره به اینکه این‌ها در نظر دارند تا بخشی از آوارگان فلسطینی را در اردن مستقر کنند و به این منظور یک هدیه ۴۵ میلیارد دلاری به اردن دادند، گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی سیاست پرداخت رشوه به برخی کشور‌ها را در پیش گرفتند که می‌توان به اردن یا مصر اشاره کرد. این‌ها ۶۵ میلیارد دلار به مصر پرداخت کردند تا طرح‌هایی را در سینا دنبال کنند.
این کارشناس امور فلسطین، با اشاره به اینکه رژیم اسرائیل به‌دنبال این است تا دولت یهودی و حاکمیت خودش را در تل‌آویو تثبیت کند، گفت: اسرائیل و متحدان مرتجع آن می‌خواهند دو موضوع قدس و آوارگان را به نفع خودشان تمام کنند. متأسفانه برخی کشور‌های عربی مرتجع همچون عربستان سعودی هم با تل‌آویو همراهی می‌کنند.

انتشار جزئیات معامله قرن در ۲۵ اردیبهشت‌ماه

وی افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند تا خواست نتانیاهو را در ۲۵‌اردیبهشت‌ماه جاری که جزئیات این معامله بیشتر آشکار خواهد شد عملی سازند. به نوعی می‌خواهند تکلیف فلسطین را به نفع خودشان تمام کنند.

رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی بیداری اسلامی، با انتقاد از برخی کشور‌های اسلامی درباره موضوع فلسطین، گفت: هر چند کشور‌های دنیا درباره جولان واکنش نشان دادند، ولی این کشور‌ها تنها به یک بیانیه محکومیت بسنده کردند. انتظار از این کشور‌ها این است که یک اقدام جدی مانند تعطیلی سفارت یا تحریم کالا‌های اسرائیلی را شاهد باشیم.

لزوم ورود جدی کشور‌های اسلامی در برابر تل آویو

وی افزود: اکنون اتحادیه عرب در مغرب نشستی برگزار کرد که اقدام اسرائیل و آمریکا را در این باره محکوم کردند، ولی تأثیرگذار نیست و باید کالا‌های اسرائیلی تحریم شود یا سفارت‌ها را تعطیل کنند. این بار با شعار‌های کم‌پشتوانه نمی‌توانند اعتراضات مردمی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی را مهار کنند.

اکبری با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها و آمریکا از محور مقاومت در هراس هستند، یادآور شد: اخیراً سوریه نسبت به اشغال منطقه جولان از سوی اسرائیل اعلام کرده است که گزینه نظامی نسبت به این موضوع در پیش می‌گیرد و قطعاً اشغال سرزمینش را نادیده نمی‌گیرد. به نظر من سیاستی که آمریکا و صهیونیست‌ها در پیش گرفتند این است که طرح را به صورت کلان پیش ببرند تا حداقل به ۹۰ درصد از آن در منطقه دست یابند. وی ادامه داد: مردم فلسطین به طور جد در میدان هستند. تصور ما این است که آن‌ها نمی‌توانند این قصه را تمام کنند؛ چرا که مردم کشور‌هایی اسلامی مانند اردن و مصر برخلاف دولتمردانشان اعتراضاتی در برابر سیاست‌های اسرائیل نشان خواهند داد.

عدم همراهی کشور‌های اسلامی با سیاست‌های ریاض

این کارشناس امور منطقه، افزود: در مورد اینکه چرا این‌گونه طرح‌های اسرائیلی در فواصل مختلف اجرا می‌شود، باید گفت که آن‌ها از اعتراضات گسترده جوامع اسلامی و واکنش‌های بین‌المللی می‌ترسند؛ البته عربستان و امارات به آن‌ها قول دادند که میدان را برای آن‌ها امن سازند، ولی بیشتر کشور‌ها با سیاست‌های ریاض موافق نیستند.

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی بازگشت به‌صورت گسترده‌تر در فلسطین بازتاب می‌یابد، تأکید کرد: تظاهرات بازگشت فلسطینی‌ها که هر جمعه در غزه برگزار می‌شود گسترده‌تر خواهد شد، چرا که حقوق حداقلی فلسطینی‌ها در این مدت نادیده گرفته شده است و رژیم صهیونیستی به نوعی دنبال اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان هستند. به نظر من، واکنش‌های فلسطین وسیع‌تر خواهد شد و ملت‌های آزاده به این قضیه خواهند پیوست و به سیاست‌های آمریکا و اسرائیل اعتراض خواهند کرد.

شهادت ۲۷۱ فلسطینی در جمعه‌های بازگشت

روشن است که هدف بنیامین نتانیاهو، از این گونه اقدامات جلب آرای اسرائیلی‌ها برای انتخاب حزب لیکود در انتخابات آتی اسرائیل است و مواضع خود را بر همین اساس یعنی بهره‌برداری انتخاباتی اتخاذ می‌کند و این‌گونه سیاست‌هایی را پیش می‌گیرد تا اگر هم شده آرای گروه‌های افراطی راستگرایان را به سوی خود جلب کند، موضوعی که ملت فلسطین با مقاومت و ایستادگی خود آن را با شکست مواجه خواهند ساخت. کما اینکه بر اساس اعلام روز گذشته «اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین از ابتدای راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی تاکنون ۲۷۱ فلسطینی توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۱۶ هزار نفر مجروح شده‌اند. راهپیمایی بازگشت از ۳۰‌مارس ۲۰۱۸ (۱۰ فروردین ۱۳۹۷) در راستای تأکید بر حق بازگشت، اعتراض به محاصره غزه و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس، در مرز غزه با فلسطین اشغالی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

گرچه تظاهرات‌کنندگان فلسطینی از ابتدای آغاز این تظاهرات بر ماهیت مسالمت‌آمیز آن تأکید کردند؛ اما رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گلوله استفاده می‌کند.

انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در اراضی اشغالی در حالی بیستم فروردین ماه تحت تدابیر امنیتی شدیدی برگزار می‌شود که گذرگاه‌های مشترک با نوار غزه و کرانه باختری بسته اعلام شده است و بنی گانتس، رییس پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی جدی‌ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات آتی این دولت به شمار می‌رود. این دو حریف، در آخرین نظرسنجی‌ها، شانه به شانه هم هستند. گفته می‌شود فرصت نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات کنست ضعیف است.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار