به مناسبت روز زمین پاک،  مراسمی با عنوان جمعه‌های کم زباله در اراک برگزار می‌شود.

روز زمین پاک زمانی برای اندیشیدن به سرنوشت سیاره مادربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ؛ مراسم جمعه های کم زباله  روز جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸ از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در منطقه گردشگری گردو اراک همراه با مسابقه و سرگرمی برگزار می‌شود.

از علاقه‌مندان و عموم شهروندان دعوت می‌شود تا در این مراسم حضور به هم رسانند.

۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت روز جهانی زمین پاک می‌باشد. این روز یادآور نیاز انسان‌ها به داشتن آسمانی آبی و زمینی پاک می‌باشد.

روز زمین پاک توسط جان مک کانل در دهه شصت میلادی برای داشتن طبیعت و محیط زیستی سالم تر، نامگذاری شد. از آن روز هر ساله مراسمی برای بزرگداشت این روز و محیط زیست برگزار می‌گردد.

در ایران نیز همزمان با دیگر کشور‌های جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته (دوم اردیبهشت ماه) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است.

زمین به عنوان گهواره و مهد تمدن بشری و زیستگاهی برای گونه‌های متنوع جانوری همواره با پیشرفت تکنولوژی‌های نوین در معرض خطر و آسیب‌هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را در هر نقطه از دنیا به چالش خواهد کشید.

زیستن در محیط‌های آلوده به انواع آلاینده ها، زباله ها، پسماند‌های صنعتی و خانگی در کنار آلودگی‌های صوتی همه و همه به عنوان تهدیدی برای اکوسیستم‌ها و نیز محیط زیست شهری؛ مخاطره آمیزترین نوع زندگی در عصر حاضر است.

با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب‌های حاصل از تخریب‌ها و آلاینده‌های رو به گسترش در شهرها، کمتر از خدمات دستگاه‌های اجرایی و شهری نبوده و می‌تواند در نهادینه ساختن باور پاک بودن و پاک زیستن برای نسل‌های آینده نقشی انکار ناپذیر را ایفا کند.

کاهش بار آلاینده‌ها به ویژه زباله و پسماند‌های خانگی و نیز پیشگیری از انتشار آن در سطح شهر‌ها با وجود پیشرفت‌های محسوس در جمع آوری آن‌ها در قالب خدمات شهری شهرداری ها؛ باز هم نیازمند ورود سازمان‌های مردم نهاد و نیز آحاد مردم در قالب این انجمن‌های زیست محیطی است.

انتهای پیام / م

روز جهانی زمین پاک نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست

برچسب ها: محیط زیست ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من میخوام این عکس رو تو شاد بفرستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من میخوام این عکس رو تو شاد بفرستم