روش‌های علمی برای کنترل رویا‌های شبانه/ چگونه خواب‌های مورد علاقه خود را ببینیم؟

آیا از خواب آگاهانه برای مقابله با اضطراب و دیگر مشکلات روحی می‌توان استفاده کرد؟ برای پاسخ این سوال با ما همراه شوید.

روش های علمی برای کنترل رویاهای شبانه/ چگونه خواب‌های مورد علاقه خود را ببینیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگر فیلم «تلقین» (Inception) ساخته‌ی کریستوفر نولان را دیده باشید تا حدودی با مفهوم «رویای شفاف» آشنایی دارید. رویای شفاف به رویایی گفته می‌شود که در آن شخص از اینکه در حال خواب دیدن است آگاهی دارد. این در حقیقت حالتی دوگانه بین خواب و بیداری محسوب می‌شود. از قرار معلوم دانشمندان راهی پیدا کرده اند تا از این حالت برای حل مشکلات خود استفاده کنیم. در ادامه می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم از خواب آگاهانه برای مقابله با اضطراب و نگرانی و دیگر مشکلات روحی خود استفاده کنیم.

کنترل خواب

بین فعالیت‌های مغز در زمان دیدن یک رویای شفاف و هنگام بروز یک اختلال روانی، شباهت‌هایی وجود دارد. در حقیقت، وقتی در حال دیدن یک رویای شفاف هستیم، همان احساسی را پیدا می‌کنیم که یک شخص مبتلا به یک اختلال روانی دارد. این دانش محققان را به این نتیجه رساند که کنترل خواب‌ها می‌تواند تأثیر درمانی زیادی داشته باشد.

کسانی که دائماً درگیر کابوس هستند را در مواردی می‌توان به آن‌ها یاد داد که بتوانند خواب شفاف ببیند و به این ترتیب آگاهانه از خواب بیدار شوند. ما می‌توانیم خواب هایمان را آنگونه که مایلیم بسازیم. تصور کنید که چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستیم در خواب خود لحظات زیبایی را تجربه کنیم که واقعی به نظر می‌رسند. بدن ما هم تحت تأثیر رویای شفاف خوشایندی که می‌بینیم قرار می‌گیرد و احساسات مثبتی که در نتیجه‌ی آن به وجود می‌آیند به رفع اضطراب و نگرانی کمک می‌کنند.

هنرمندان هم می‌توانند از خواب‌های خود الهام بگیرند. مندلیف، شیمی دان مشهور، جدول تناوبی عناصر شیمیایی را یک بار در خواب دیده بود. ما می‌توانیم در خواب هایمان خود را به یک سرزمین زیبا و رویایی ببریم، پرواز کنیم یا آدم مشهوری شویم. کنترل خواب‌های ما در دستان خود ما است. هوشیاری در خواب به ما می‌کند احساس شادی بیشتری کنیم و می‌تواند اضطراب و نگرانی ما را کم کند.

اما چطور می‌توانیم دیدن رویای شفاف را یاد بگیریم؟ به این روش «رویا سازی» (Dream Incubation) گفته می‌شود و برای این منظور، باید در طول روز یک صحنه را با خود مرور کنید تا شب در خواب شما ظاهر شود.

روش های علمی برای کنترل رویاهای شبانه/ چگونه خواب‌های مورد علاقه خود را ببینیم؟

اگر می‌خواهید مشکل خاصی را در خواب هایتان حل کنید، باید قبل از خواب به آن فکر کنید. فکر این مشکل باید آخرین چیزی باشد که قبل از به خواب رفتن تان در ذهن شما وجود دارد. برای مثال، اگر مشکل تان یک مسأله‌ی شخصی است، باید به کسی فکر کنید که با او مشکل پیدا کرده اید. اگر هنرمند هستید و مدتی است که نبوغ تان را از دست داده اید، قبل از خواب به یک بوم نقاشی سفید و خالی فکر کنید. به این ترتیب، وقتی به خواب بروید، ضمیر ناخودآگاه تان سعی می‌کند راه حلی برای مشکل شما پیدا کند.

علاوه بر این، بهتر است خواب هایتان را جایی ثبت کنید. بلافاصله بعد از بیدار شدن خواب هایتان را بنویسید تا بعداً فراموش شان نکنید. با این کار، به تدریج به نشانه‌های مشترکی که بین همه‌ی خواب هایتان وجود دارد پی خواهید برد.

هر شب قبل از خواب، با خودتان تکرار کنید: «می دانم که خواب می‌بینم.» این کار به شما کمک می‌کند هوشیاری و آگاهی خود را بیشتر کنید.

علاوه بر این ها، تکنولوژی هم دست به کار شده و دانشمندان نوعی دستگاه مخصوص رویا‌های شفاف اختراع کرده اند. این وسیله از روش تحریک الکتریکی مغز برای کمک به دیدن رویا‌های شفاف استفاده می‌کند و هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

تحقیقات نشان داده است خواب‌ها به ما کمک می‌کنند احساسات و ترس‌های خود را پردازش کنیم. اگر بتوانیم به ضمیر ناخودآگاه خود دسترسی پیدا کنیم، آرامش را در درون خود پیدا و اسیب‌های روحی خود را درمان خواهیم کرد و در نتیجه، اضطراب و نگرانی خود را کاهش خواهیم داد.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

شب ها خواب دلخواهتان را ببینید

برچسب ها: دانستنی ها ، خواب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
بله درسته من هم این قبلا تا حدودی این روش رو اجرا کردم
به این صورت که قبلا از خواب ، پیوسته و به شدت به چیزی
فکر میکردم و رویا پردازی میکردم (بدون اینکه در فکر کردنم
فاصله زمانی ایجاد بشه) و همینطور ادامه می دادم تا لحظه ای
که به خواب می رفتم. و این فکر و خیال به خواب دلخواه
خودم تبدیل میشد.
ممکنه از هر 5 مورد 1 مورد به خواب تبدیل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
ممنون خیلی جالب بود سعی می کنم این روش هارو امتحان کنم.
آخرین اخبار