کره شمالی برای آزادی دانشجوی آمریکایی، از واشنگتن ۲ میلیون دلار درخواست کرده بود

روزنامه واشنگتن پست فاش کرد دولت آمریکا برای آزادی دانشجوی آمریکایی زندانی در کره شمالی با پرداخت ۲ میلیون دلار به پیونگ‌یانگ موافقت کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی نوشت دولت ترامپ پذیرفته بود، دو میلیون دلار برای آزادی دانشجوی آمریکایی زندانی در کره شمالی، به پیونگ‌یانگ بپردازد.

ماجرا به دستگیری اتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی در کره شمالی مربوط می‌شود که در ژوئن ۲۰۱۷ بعد از ۱۵ ماه زندانی بودن در پیونگ‌یانگ، آزاد شد. این دانشجو که به جاسوسی در کره شمالی متهم شده بود، بعد از ۱۵ ماه و به دلایل بشردوستانه از زندان آزاد شد. وارمبیر تنها یک هفته پس از آزادی و در کنار خانواده‌اش در آمریکا جان باخت.

واشنگتن پست به نقل از دو منبع آگاه فاش کرد نماینده‌ای که آمریکا برای آزاد کردن «اتو وارمبیر» فرستاده بود، توافق پرداخت هزینه نگهداری او را امضا کرده بود. ظاهرا «جوزف یون» به همراه پزشکی به نام «مایکل فلوکیگر» دو نفری بودند که به عنوان نماینده دولت آمریکا برای تحویل وارمبیر به پیونگ یانگ رفتند.

پس از بررسی وضع سلامتی این دانشجوی زندانی در کره شمالی، نمایندگان آمریکا وارد مذاکره با نمایندگان دولت پیونگ‌یانگ شدند. به گفته دو منبع واشنگتن پست، پزشکان کره ای از پزشک آمریکایی خواستند که شرح حالی از وارمبیر بنویسد و او نیز با اذعان به سلامتی او و وضع خوب مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان کره شمالی، گزارشی نوشته و به آن‌ها داد.

بعد از این، مقامات کره شمالی آزادی وارمبیر را مشروط به پرداخت ۲ میلیون دلار از سوی آمریکا می‌کنند و از یون می‌خواهند که صورت حساب پرداخت ۲ میلیون دلاری برای آزادی دانشجوی آمریکایی را که به هزینه‌های نگهداری وارمبیر در کره شمالی مربوط می‌شد، امضا کند.

یون با مشاهده این وضع با رکس تیلرسون تماس می‌گیرد و وزیر خارجه وقت آمریکا هم از دونالد ترامپ کسب تکلیف می‌کند. در نهایت واشنگتن به نمایندگان خود در پیونگ‌یانگ این اختیار را می‌دهد که برای آزادی وارمبیر هر کاری انجام دهند. یون هم تعهد پرداخت ۲ میلیون دلار را امضا می‌کند.

آنطور که روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد تا پایان سال ۲۰۱۷ این مبلغ به کره شمالی پرداخت نشده است، اما هنوز مشخص نیست که این مبلغ اساسا به کره شمالی پرداخت شده یا خیر. همچنین گمانه‌‌زنی‌هایی در خصوص طرح این موضوع در مذاکرات دوجانبه کیم و ترامپ وجود دارد.

کاخ سفید، رکس تیلرسون، جوزف یون و همچنین مایکل فلوکیگر هیچیک حاضر نشده‌اند در خصوص این پرونده توضیحاتی ارائه دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار