یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کنترل ۲ میلیارد متر معکب حجم سیلاب با اجرای پروژه آبخوان داری

حسین پور گفت: در سیل اخیر بیش از ۲ میلیارد متر مکعب از حجم سیلاب به واسطه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری کنترل شد.

پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری امری مهم در تقویت منابع چاه ها/کنترل ۲ میلیارد متر معکب حجم سیلاب با اجرای پروژه آبخوان داریابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه‌های بالا دست، اظهار کرد: با توجه به عنایت مقام معظم رهبری و اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی در سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار اراضی در بیش از ۶ هزار نقطه کشور تحت عملیات آبخیزداری و آبخوان داری قرار گرفت.

وی افزود: میزان خسارت سیل در مناطقی که عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گرفته، به حداقل ممکن رسیده است.

حسین پور نیاز کشور به اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به شرایط تغییر اقلیم، مدیریت رسیک و کاهش آسیب پذیری در سطح حوزه‌های بالادست در قالب طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری تاثیر بسزایی در کاهش خسارت و تلفات ناشی از سیلاب دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه مدیریت حوزه آبخیز به عنوان یکی از اقدامات تلفیقی در کنترل سیلاب مطرح است؛ بنابراین بهره گیری از روش‌های بیولوژیکی و مکانیکی نقش موثری در تغییر رفتار سیلاب در پایین دست و مناطق خطر پذیر دارد.


بیشتر بخوانید: چگونه سیل به فرصتی برای مقابله با خشکسالی تبدیل می‌شود؟/ افرایش بارش‌ها به سبب تغییرات اقلیمی


به گفته وی، اقدامات سازمان جنگل‌ها در سال گذشته و برنامه پیش رو در سال ۹۸ بیش از پیش در استفاده از ظرفیت سیلاب برای مدیریت خشکسالی تاثیر گذار است.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها ادامه داد: با توجه به آنکه وقوع سیل در کشور ما به عنوان یکی از کشور‌هایی که در مناطق سیل خیز دنیا قرار دارد، امری اجتناب ناپذیر است، از این رو توسعه زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوان داری و حفاظت از جنگل‌ها برای کاهش خسارت سیل یک ضرورت به شمار می‌رود.

به گفته وی، با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در سطح حوزه‌های بالادست می‌توان تهدید سیلاب را به یک فرصت برای مقابله با کم آبی و خشکسالی در کشور تبدیل کرد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها کوتاهی سازمان جنگل‌ها در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را تکذیب کرد و گفت: براساس آمار روند اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری از سال گذشته تا کنون از شتاب خوبی برخوردار است به طوریکه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سیل اخیر بیش از ۲ میلیارد متر مکعب از حجم سیلاب به واسطه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری کنترل شد، در حالیکه اگر این اتفاق نمی‌افتد، بدون تردید حجم خسارت بسیار گسترده بود.

حسین پور در پایان تصریح کرد:  با توجه به آنکه اجرای  پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کاهش سیلاب، تقویت منابع آبی چاه ها، چشمه‌ها و قنوات تاثیر بسزایی دارد، از این رو نیاز است که سرمایه گذاری گسترده‌ای در این زمینه صورت گیرد، ضمن آنکه از مردم تقاضا داریم که با اداره منابع طبیعی استان‌ها همکاری مناسبی داشته باشند تا اجرای پروژه‌ها از سرعت بیشتری برخوردار باشد.

انتهای پیام/

وقوع سیل در ایران اجتناب ناپذیر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار