مبارزه با ملخ صحرایی –دریایی در ارزوئیه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: در حال حاضر در سطح ۱۵ هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی در مناطق مختلف شهرستان ارزوئیه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، امیری پاک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت:  ملخ صحرایی- دریایی می‌تواند ۳۰۰-۲۰۰ کیلومتر را بدون نشستن پرواز کند. دستجات ملخ پیاده وبالدار هرچه پوشش گیاهی در سر راه خود ببینند اعم از علوفه، غلات و صیفی جات و انواع درختان و ... را از بین می‌برند و قحطی‌هایی را به بار می‌آورند. این ملخ دارای دو فاز انفرادی وگروه‌های مهاجر است که فاز انفرادی آن بی خطر است.

وی افزود: با توجه به ورود آفت از بهمن ماه سال ۹۷ به استان هرمزگان و همجواری شهرستان ارزوئیه با این استان، جلسات ستاد بحران و کمیته ردیابی ملخ با فرمانداری و اداره منابع طبیعی، محیط زیست، دامپزشکی و سایر ادارات ذیربط در محل فرمانداری ارزوئیه برگزار گردید.

امیری پاک ادامه داد: شبکه مراقبت ردیابی ملخ تشکیل و به کشاورزان و عشایر منطقه اطلاع رسانی شد که در صورت مشاهده آفت مزبور به مدیریت جهادکشاورزی ارزوئیه سریعا اطلاع دهند.

وی  افزود: به محض مشاهده جمعیت‌هایی از فاز انفرادی این آفت در شهرستان، اکیپ شبکه پیش آگاهی برای ردیابی کانون‌های احتمالی ملخ صحرایی-دریایی، مناطق دشت و کوهستانی هم مرز با استان هرمزگان را بطور مستمر پایش کردند و یک دسته ملخ صحرایی-دریایی که از منطقه شمیل هرمزگان که همجوار با منطقه ده شیخ ارزوئیه است در اول اردیبهشت وارد این منطقه شد که فورا این کانون در سطح ۵ هکتار با استفاده از سمپاش اونیماک و با سم دلتامترین جهت جلوگیری از تخم ریزی آفت آغاز شد.

امیری گفت: در همین راستا ضمن آمادگی شبکه مراقبت، دو دستگاه سمپاش اونیماک و چندین دستگاه توربولاینر نیز برای کنترل این آفت مخرب مجهز شده اند و ردیابی‌ها توسط شبکه مراقبت بطور جدی جهت شناسایی کانون‌های جدید ادامه دارد که در صورت مشاهده، فورا کانون کوبی می‌شوند تا شاهد خروج جمعیت بالای پوره‌ها و وارد آمدن خسارت به بخش کشاورزی نباشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه در پایان گفت: با توجه به آلودگی بالای این آفت در استان هرمزگان احتمال افزایش تهاجم ملخ به این شهرستان را داریم و مبارزه با این آفت عمومی نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها و ادارات و کشاورزان منطقه با حمایت‌های بخش دولتی است.

انتهای پیام/ی

مبارزه با افت ملخ صحرایی در ارزوئیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.