معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

اجرای پروژه‌های آبخوان داری و آبخیزداری در ۱۰ هزار نقطه کشور

آقایی از افزایش دامنه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۱۰ هزار نقطه کشور خبر داد.

اجرای پروژه‌های آبخوان داری و آبخیزداری در ۱۰ هزار نقطه کشوربه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در نشست با نماینده مردم خرم‌آباد و چگینی اظهار کرد: منابع طبیعی در سال گذشته در بیش از ۶ هزار نقطه کشور پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری را اجرا کرده است و امسال دامنه آن به ۱۰ هزار نقطه کشور افزایش خواهد یافت.

وی به عنایات ویژه مقام معظم رهبری به موضوع آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی اشاره کرد و افزود: با عنایات رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس، در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۷۰۰ میلیارد تومان و امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص داده شده است.

آقایی با بیان این که آبخیزداری دانشی است که در همه کشور‌های پیشرفته و توسعه‌یافته پذیرفته شده است، افزود: ایران نیز به خاطر قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک از این دانش بهره‌مند است.


بیشتر بخوانید: کنترل ۲ میلیارد متر معکب حجم سیلاب با اجرای پروژه آبخوان داری


وی ادامه داد: در هر نقطه از کشور اقدامات آبخیزداری اجرا شده است خسارت سیل در آنجا وجود نداشته یا بسیار پایین بوده است.

**به آبخیزداری توجه می‌شد با مشکلات سیل روبرو نبودیم

در این دیدار نماینده مردم خرم آباد و چگینی و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر به آبخیزداری توجه بیشتری می‌شد در سیل اخیر با این مشکلات روبرو نبودیم.

محمدرضا ملکشاهی‌راد عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تخریب و تصرف حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: عدم لایروبی و ساخت و ساز‌های بی حد و حصر در حریم رودخانه‌ها و عدم وجود مهندسی رودخانه از عوامل مهم بروز خسارات سیل در لرستان و خوزستان بوده است.

وی اجرای عملیات آبخیزداری در همه حوزه‌های سیل‌خیز و بحرانی کشور را امری ضروری دانست  و گفت: اگر به آبخیزداری و آبخوان‌داری اهمیت داده می‌شد امروز شاهد سیل در لرستان و خوزستان نبودیم.

اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز مستعد وقوع سیلاب گیلان

 علاوه بر این مهندس آقایی روز گذشته در دیداری دیگر با، ولی داداشی نماینده مردم آستارا بر حفظ منابع طبیعی و بویژه جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد.

در این دیدار، طرفین خواستار اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در نواحی سیل‌خیز شدند.

نماینده شهرستان آستارا در این دیدار صراحتاً اعلام کرد: گزارش‌های میدانی از حوضه‌های آبخیز استان گیلان که عملیات آبخیزداری در آن اجرا شده است حاکی از مهار سیل و رضایتمندی آبخیزنشینان و حتی کشاورزان پایین دست حوضه‌ها دارد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز گیلان که مستعد وقوع سیلاب بود در حال اجراست.

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همواره بر اهمیت تقویت تعاملات و ارتباطات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با هدف همفکری و استفاده از ظرفیت‌های موجود دستگاه قانونگذار را ضروری دانسته و تعامل با دستگاه‌های اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی را راهبرد این سازمان می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار