قوانین آمریکایی که راه خودکشی را هموار می‌کند / خودکشی روزانه ۱۲۹ نفر در کشور مدعی حقوق بشر!

انگیزه و شیوه خودکشی‌های انجام شده توسط مردم آمریکا، مهر تأییدی بر سیاست و قوانین غلط این کشور میزند.

زوال تمدن غربی آمریکا در سایه آسیب‌های اجتماعیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «امروز تمدّن غربی دچار انحطاط است، یعنی واقعاً در حال زوال است.» این جمله‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان مطرح کردند. جمله‌ای که در دیدار با فرماندهان نظامی تشریح شد و ایشان آمار‌های دقیقی از میزان آسیب‌های اجتماعی آمریکا ازجمله فقر، اعتیاد، خودکشی، تیر اندازی و طلاق را عنوان کردند. این در حالی است که اخبار و گزارشات موجود در رسانه‌های غربی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مهر تأییدی بر بیانات رهبر انقلاب مبنی بر حرکت تمدن غربی به سمت زوال است. میزان این اخبار و آمار‌ها به حدی زیاد است که برای آگاهی از آن‌ها نیاز به جستجوی فراوان نیست و در اغلب رسانه‌های خارجی نشانی از بنیان‌های سست اجتماعی ایالت متحده آمریکا وجود دارد. گسترش این آمار‌ها به حدی است که در اغلب موارد مسئولان و نهاد‌های ملی این کشور نیز از رشد نگران کننده و آسیب زای آن‌ها اظهار نگرانی کرده اند.

خودکشی یکی از همان پدیده‌هایی است که رقم بالای آن در آمریکا هم مورد تصریح رهبری قرار گرفت و هم دستگاه‌های رسمی و سایت‌های مطالعاتی این کشور همواره آمار‌های آن را به عنوان معضل سلامت عمومی جامعه و عمده‌ترین عامل مرگ و میر منتشر می‌کنند. بنیاد مبارزه با خودکشی آمریکا یکی از مراکز تحلیلی و تحقیقاتی است که همواره آخرین آمار خودکشی‌های آمریکا و خسارت‌های ناشی از آن به صورت آنلاین منتشر می‌کند. این بنیاد در آخرین گزارشات خود اطلاعاتی درباره تعداد خودکشی‌های انجام شده در آمریکا در سال ۲۰۱۷، انگیزه عمده این افراد و آسیب‌های این پدیده را منتشر کرده است.


بیشتر بخوانید:کشوری که در مصرف مواد مخدر و خودکشی رکورد شکست!


بر اساس اعلام این بنیاد، به طور میانگین روزانه ۱۲۹ آمریکایی بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. سال ۲۰۱۷ نیز ۴۷ هزار و ۱۷۳ نفر از شهروندان آمریکایی بر اثر خودکشی جان باخته اند. این آمار در حالی است که روزانه ۱.۴ میلیون فرد آمریکایی نیز اقدام به خودکشی می‌کنند، اما موفق به پایان دادن به زندگی خود نمی‌شوند. بر این اساس، یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند آمریکایی در سال ۲۰۱۷ اقدام به خودکشی ناموفق کرده اند. به علاوه آمار عجیب دیگری نشان داد، میزان خودکشی میان نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۱۶، ۱.۵ برابر بیشتر از افراد عادی بوده است.

در این میان با مقایسه میزان خودکشی میان مردان و زنان نیز مشخص شد، مردان آمریکایی ۳.۵ برابر بیشتر از زنان بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر زنان ۱.۴ برابر بیشتر از مردان اقدام به خودکشی کرده، اما موفق به کشتن خود نمی‌شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۶۹ درصد خودکشی‌های سال ۲۰۱۷ توسط مردان سفید پوست انجام شده است.

قوانین آمریکایی که راه خودکشی را هموار می‌کند

اما انگیزه و شیوه خودکشی‌های انجام شده توسط مردم آمریکا، مهر تأییدی بر سیاست و قوانین غلط این کشور میزند. قانون آزادی استفاده از اسلحه توسط شهروندان یکی از همان سیاست‌های نا به هنجار این کشور است که به دلیل سهولت دسترسی افراد به انواع اسلحه و سلاح گرم، امکان خودکشی را بسیار آسان کرده است. به طوری که آمار‌های این کشور نشان می‌دهد، ۵۱ درصد خودکشی‌هایی که به مرگ منجر شده اند، بر اثر استفاده از اسلحه و سلاح گرم رخ داده است.

زوال تمدن غربی آمریکا در سایه آسیب‌های اجتماعی

این آمار نشان می‌دهد، قانون آزادی استفاده از اسلحه برای شهروندان که به هر فرد آمریکایی اجازه نگهداری و استفاده از این وسیله را در منزل شخصی و اماکن عمومی می‌دهد، یکی از عوامل انگیزشی افراد برای خودکشی به شمار می‌رود. با این وجود خودکشی با اسلحه بیش‌ترین سهم را در گرفتن جان افراد داشته و عوامل دیگر ازجمله خفگی یا دار زدن خود با ۲۷.۷ درصد و مسمومیت دارویی با ۱۳.۹ درصد ازجمله دیگر شیوه‌های خودکشی آمریکایی‌ها بوده است.

سبک زندگی غربی و ناامیدی از ادامه زندگی

اما خودکشی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر انسان‌ها در سطح جهان، برای رده‌های سنی مختلف اولویت متفاوتی دارد. بررسی‌های بنیاد مبارزه با خودکشی آمریکا نشان می‌دهد، با وجود خودکشی بیش از ۴۷ هزار آمریکایی در سال ۲۰۱۷، این امر به عنوان دهمین عامل اصلی مرگ و میر در آمریکا محسوب می‌شود. این عامل برای گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال به عنوان دومین عامل مرگ و برای افراد ۳۵ تا ۵۴ سال نیز چهارمین دلیل عمده مرگ و میر است.

بر اساس بررسی‌های سال ۲۰۱۷، بیش‌ترین میزان خودکشی میان بزرگسالان ۴۵ تا ۵۴ سال به وقوع پیوسته و این افراد ۲۰.۲ درصد آمار‌های این پدیده را تشکیل می‌دهند. گروه سنی افراد بالای ۸۵ سال نیز به عنوان دومین دسته از افرادی که بیش‌ترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده اند، با میزان ۲۰.۱ درصد لیست خودکشی‌های آمریکا را تکمیل کرده اند. حضور دو گروه سنی میانسال و پیر در صدر لیست بیش‌ترین میزان خودکشی‌های این کشور حاکی از کاهش امید به ادامه زندگی آمریکایی‌ها در سنین میان‌سالی است. امری که می‌توان یکی از عوامل مؤثر در آن را سبک زندگی غربی با رویکرد کم فرزند آوری یا زندگی با حیوانات دانست و طبیعی است که نتیجه آن تنهایی افراد در میان‌سالی و چشم‌پوشی از ادامه یک زندگی یکنواخت است.

زوال تمدن غربی آمریکا در سایه آسیب‌های اجتماعی

اما موضوع دیگری که در تمایل آمریکایی‌ها به خودکشی تأثیر دارد، سبک زندگی غربی است. سبکی که امروزه نتیجه آن در تمام ابعاد زندگی آمریکایی‌ها ریشه دوانده و خود را به صورت آمار بالای طلاق، اعتیاد، تنهایی، افسردگی، ابتلاء به بیماری‌های سلامت روان در نهایت بریدن افراد از زندگی و اقدام به خودکشی در حال خود نمایی است. در طول سال‌های اخیر رسانه‌های غربی همواره اخبار متعددی از میزان ابتلای شهروندان آمریکایی به بیماری‌ها سلامت روان به ویژه میان نوجوانان و جوانان را منتشر کرده اند.

آمار‌هایی که گاه به حدی نگران کننده بوده که زنگ خطر نابودی شمار زیادی از جوانان این کشور به دلیل سبک زندگی فردی و اجتماعی شکست خورده غربی به صدا در آورده و نهاد‌های اجتماعی آمریکا نیز در این باره اظهار نگرانی کرده اند. این در حالی است که آمار‌های منتشر شده از سوی بنیاد مبارزه با خودکشی ایالت متحده آمریکا نیز حاکی از آن است، ۹۰ درصد افرادی که بر اثر اقدام به خودکشی جان باخته اند، به یکی از انواع بیماری‌های سلامت روان ازجمله افسردگی، اضطراب، خشم، انزوای اجتماعی و ... مبتلا بوده‌اند.

گزارشات منتشر شده در سایت بنیاد مقابله با خودکشی آمریکا و هزاران رسانه دیگر از بحران زوال اجتماعی و فرهنگی جامعه آمریکا خبر می‌دهد. خبری که حاوی پیامی هشدار دهنده به جهان و به ویژه دولت آمریکا است. این هشدار نشان می‌دهد که اگر دولت آمریکا در سیاست‌های خود به ویژه در حوزه جوانان و خانواده بازنگری نکند و روند خودکشی‌های آمریکایی نیز به مسیر خود ادامه دهد، تمامی نهاد‌های این کشور تا چندین سال آینده باید وظایف خود را کنار گذاشته و تنها به نجات جان شهروندان این کشور بپردازند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

زوال تمدن غربی آمریکا در سایه آسیب‌های اجتماعی

برچسب ها: خودکشی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار