برای مذاکره میان ایران و آمریکا نیاز به کشور ثالث نیست / آمادگی چهار کشور برای میانجیگری

در روز‌ها و ماه‌های اخیر، کشور‌هایی مانند عراق، عمان، ژاپن و قطر برای ایفای نقش میانجی میان تهران و واشنگتن اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما تهران و متحدانش جور دیگری به قصه نگاه می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دلیل اینکه مقام‌های کشورمان هرگونه مذاکره با آمریکایی‌ها، ولو به‌شکل باواسطه و غیرمستقیم را رد کرده‌اند، به مواضع ضدونقیض واشنگتن درقبال ایران بازمی‌گردد. مقام‌های واشنگتن اخیرا با اعمال تحریم‌هایی علیه ایران ازجمله در حوزه پتروشیمی و نیز برداشتن معافیت‌های نفتی، مراد غرض‌ورزانه پیشین خود درباره مذاکره بدون شرط با کشورمان را عیان کردند. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، روز ۱۲ خرداد، در نشست خبری مشترک با همتای سوئیسی خود مدعی شد ایالات متحده آمریکا آماده مذاکره با مقام‌های ایرانی بدون هیچ پیش‌شرطی است. ادعای اخیر پمپئو در حالی است که او سال گذشته، ۱۲ شرط را برای گفتگو با ایران مطرح کرد.

برای مذاکره میان ایران و آمریکا نیاز به کشور ثالث نیست / آمادگی چهار کشور برای میانجیگری

آقای سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، روز گذشته در واکنش به اقدام تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم شرکت‌های پتروشیمی ایران تأکید کرد: «تن‌ها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ‌بودن ادعای رییس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود. سیاست فشار حداکثری آمریکا، سیاستی شکست‌خورده است که بار‌ها رؤسای جمهوری پیشین آن کشور امتحان کرده بودند. این مسیر، مسیری اشتباه است».

مذاکره برای فشار بیشتر

علاوه‌بر اتخاذ سیاست‌های تمامیت‌خواهانه آمریکا، دلیل دیگری که باعث شده ایران به تاکتیک حضور میانجی میان خود و آمریکا وقعی ننهد، ناظر بر این واقعیت است که آمریکایی‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات برجامی خود وفادار نمانده‌اند. در این شرایط، تن‌دادن به آغاز دور جدید مذاکرات، چه در وجه مستقیم و چه در وجه غیرمستقیم و همراه با میانجی، عملی دور از خِرَد و عقلانیت خواهد بود. گذشته از این، آمریکایی‌ها قصد دارند با تحریک ایران برای بازگشت مجدد به میز مذاکره، خواسته‌های حداکثری خود را بر کشورمان تحمیل کنند که یقینا در حیطه موضوعات متعارف هسته‌ای باقی نخواهد ماند.
گفتگو به اراده آمریکا نیاز دارد، نه میانجی در این موقعیت، متحدان ایران نیز بر لازم‌نبودن حضور میانجی در روابط ایران و آمریکا صحه گذاشته‌اند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز گذشته در اظهاراتی با انتقاد از سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا دربرابر ایران گفت: «گفتگو میان آمریکا و ایران به میانجی نیاز ندارد؛ بلکه نیازمند اراده سیاسی آمریکاست».

مردی از سرزمین آفتاب

درکنار همه این گفته‌ها و شنیده‌ها، قرار است روز ۲۲ خرداد، سه روز دیگر، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، به ایران سفر کند. این عزیمت که نخستین سفر مقام بلندپایه ژاپنی به ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی است، از دید بسیاری از تحلیلگران می‌تواند نقطه عزیمتی برای آغاز نقش میانجیگری ژاپن میان ایران و آمریکا باشد. فارغ از درستی یا نادرستی این تحلیل، اولا هنوز معلوم نیست آبه قصد دارد در گفتگو با مقام‌های کشورمان چه بگوید و ثانیا ایران بار‌ها موضع خود درباره مسأله میانجی را اعلام کرده است. آنچه محتمل به‌نظر می‌رسد این است که آبه بخواهد خلاصه دیدارهایش با ترامپ را برای مسوولان کشورمان گزارش کند.

شرط موفقیت آبه

آقای کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، روز گذشته در گفت‌وگویی با اشاره به شرایط موفقیت‌آمیزبودن سفر آبه به ایران گفت: «تلاش برای بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت‌های واردشده به ایران و رفع تحریم‌های فراسرزمینی واشنگتن علیه کشورمان که هر دو از اصول پذیرفته و تأکید شده جامعه بین‌المللی است، می‌تواند تضمینی برای موفقیت سفر نخست‌وزیر ژاپن باشد».

آقای دیاکو حسینی، عضو ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، نیز در گفت‌وگویی با اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش او به‌عنوان میانجی میان ایران و آمریکا گفت: «آنچه به‌عنوان دستورالعمل این بحث از طرف مقام‌ها بیان شده، غیرممکن‌بودن مذاکره در هر شرایطی نیست. باوجوداین، بار‌ها به‌صراحت عنوان شده تا زمانی‌که در این موقعیت هستیم و همچنین فرایند زورگویی، توهین و تحریم‌های ایالات متحده ادامه دارد، مذاکره بی‌معناست».

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای یام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار