حقایق علمی جالب که به حفظ سلامتی‌تان کمک خواهد کرد

در این مطلب به چند حقیقت علمی‌ می‌پردازیم که آگاهی از آن‌ها برای حفظ سلامت ما ضروری است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آگاهی از یافته‌های آخرین تحقیقات پزشکی برای برخورداری از عمری طولانی و سراسر سلامتی ضروری است. چون نتایج این تحقیقات علمی می‌تواند تأثیر زیادی در دانش پزشکی ما داشته باشد. برای مثال دانشمندان به تازگی پی برده اند قوز کردن هنگام نشستن، برخلاف آنچه که همیشه گفته شده، آنقدر‌ها هم بد نیست. در ادامه به چند حقیقت علمی‌ می‌پردازیم که آگاهی از آن‌ها برای حفظ سلامت ما ضروری است.

۱- برداشتن آپاندیس می‌تواند منجر به بیماری پارکینسون شود

حقایق علمی در مورد سلامت بدن

دانشمندان آمریکایی با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به ۶۲/۲ میلیون بیمار متوجه شدند کسانی که تجربه‌ی جراحی برداشتن آپاندیس را داشتند، ۳ برابر بیشتر از سایرین به بیماری پارکینسون مبتلا شده بودند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند دقیقاً چه رابطه‌ای میان این بیماری و عمل جراحی وجود دارد، اما روشن است که بین این دو مسأله رابطه‌ای وجود دارد.

۲- کار در سالن‌های ناخن به اندازه‌ی کار در پالایشگاه‌های نفت خطرناک است

دانشمندان آمریکایی یک سال و نیم را صرف بررسی کیفیت هوای ۶ سالن ناخن مختلف در یکی از ایالت‌های آمریکا کردند. آن‌ها میزان تجمع فرمالدهید، بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن را در هوای این سالن‌ها اندازه گیری کردند. دانشمندان پی بردند در همه‌ی این سالن‌های ناخن، میزان تجمع این مواد سمی، چندین برابر حد نرمال بود، مسأله‌ای که ریسک ابتلا به سرطان نازوفارنکس، سرطان خون و دیگر انواع سرطان را بالا می‌برد.

علاوه بر این، پرسشنامه‌ها نشان می‌داد بیشتر کارکنان این سالن‌ها از مشکلات پوستی و چشمی و همینطور سردرد رنج می‌بردند. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اگر کسی به مدت ۲۰ سال در چنین هوایی نفس بکشد، ریسک ابتلا به سرطان در او صد برابر بیشتر از سایرین است و کار در سالن‌های ناخن به اندازه‌ی کار در تعمیرگاه‌های خودرو یا پالایشگاه‌های نفت خطرناک است.

در عین حال، محققان خاطر نشان کردند افراد مراجعه کننده اگر به آسم یا نوعی آلرژی مبتلا نباشند، حضور در این سالن‌ها برای آن‌ها خطری ندارد.

۳- نور آبی ال‌ای دی، برای چشم‌ها خطرناک است

حقایق علمی در مورد سلامت بدن

دانشمندان فرانسوی پی بردند نور آبی‌ای که از لامپ‌های ال‌ای دی و دیگر وسایل ساطع می‌شود، تأثیری منفی بر روی سلامت افراد دارد. این نور منجر به مختل شدن ساعت زیستی بدن می‌شود و اثری منفی بر روی شبکیه‌ی چشم می‌گذارد. خطر این نور به ویژه برای کودکان بیشتر است، چون عدسی چشم آن‌ها به طور کامل شکل نگرفته. دانشمندان توصیه می‌کنند از لامپ‌هایی استفاده کنید که نور گرم دارند.

۴- ساعت غذا خوردن تقریباً به اندازه‌ی برنامه‌ی روزانه مهم است

شب کاری باعث مختل شدن ساعت زیستی بدن می‌شود، مسأله‌ای که ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع دو را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. دانشمندان بریتانیایی پی بردند حتی برنامه‌ی غذا خوردن ما هم می‌تواند چنین مشکلاتی را به بار آورد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد در زمانی غیر معمول غذا بخورد. آزمایشات علمی نشان داده اگر کسی به این شکل غذا بخورد، ساعت زیستی بدن او بر هم می‌خورد و بدن او دیگر شب و روز را از هم تشخیص نمی‌دهد، مسأله‌ای که صدمه‌ی زیادی به سلامت او وارد می‌کند.

این محققان می‌گویند افراد شب کار باید سعی کنند غذای خود را به جای شب، در روز بخورند.

۵- کرم‌های ضد آفتاب از آنچه قبلاً تصور می‌شد هم خطرناک‌تر هستند

حقایق علمی در مورد سلامت بدن

گروهی از دانشمندان آمریکایی دست به آزمایشی بالینی بر روی ۲۴ داوطلب (زن و مرد) زدند. به مدت چند روز، داوطلبین ۴ بار در روز از لوسیون، اسپری یا کرم ضد آفتاب استفاده می‌کردند. یک هفته بعد، از همه‌ی شرکت کنندگان، آزمایش خون گرفته شد. نتیجه چندان خوب نبود: این آزمایشات نشان داد محصولات ضد افتاب باعث افزایش چشمگیر میزان عناصر فعال در خون شده بودند. در بعضی موارد، میزان این عناصر، ۴۰۰ برابر بیشتر از حد مجاز بود.

در عین حال، دانشمندان تأکید می‌کنند که نباید استفاده از ضد آفتاب را کنار بگذارید، چون ریسک ابتلا به سرطان پوست با این محصولات کمتر می‌شود.

۶- سیگار‌های الکترونیکی قلب را به تدریج از پای درمی آورند

حقایق علمی در مورد سلامت بدن

محققان آمریکایی پی برده اند که اسانس‌های درون سیگار‌های الکترونیکی برای سلول‌های رگ‌های قلب مضر هستند. این اسانس‌ها باعث التهاب و حتی مرگ بعضی از سلول‌های قلب می‌شوند. شش اسانس مورد استفاده در این سیگار‌ها تحت آزمایش قرار گرفت که خطرناک‌ترین آن‌ها مایع‌هایی بود که طعم دارچین داشتند.

سال گذشته نیز دانشمندان پی بردند میان استفاده از سیگار‌های الکترونیک و بالاتر بودن ریسک حمله‌ی قلبی ارتباط وجود دارد.

۷- همیشه نباید صاف نشست

حقایق علمی در مورد سلامت بدن

این تصور وجود دارد که هنگام نشستن، پشت باید کاملاً صاف باشد. اما تحقیقات جدید نشان داده این باور اشتباه است. سالیان سال این باور مرسوم بوده که اگر هنگام نشستن، پشت خمیده باشد، فشاری به ستون فقرات وارد می‌شود که برای آن خطرناک است. اما محققان بریتانیایی به این نتیجه رسیده اند که کسانی که از کمر درد رنج می‌برند بهتر است هنگام نشستن، پشت آن‌ها تا حدودی خمیده باشد.

تحقیقات آن‌ها همچنین نشان داده قوز کردن از فشاری که هنگام نشستن به پشت و پا‌ها وارد می‌شود، کم می‌کند.

۸- استفاده از دستگاه بخور جلوی ابتلا به آنفولانزا را می‌گیرد

دانشمندان آمریکایی پی برده اند که رطوبت هوا در نحوه‌ی واکنش بدن به ویروس آنفولانزا تأثیر می‌گذارد. آن‌ها دست به انجام آزمایشی بر روی موش‌هایی زدند که از نظر ژنتیکی اصلاح شده بودند و بدن آن‌ها درست مانند بدن انسان به ویروس آنفولانزا واکنش نشان می‌داد. این حیوانات در اتاق‌هایی نگهداری می‌شدند که دمای یکسانی داشتند، اما میزان رطوبت آن‌ها متفاوت بود. موش‌ها در معرض ویروس آنفولانزا (H۱N۱) قرار داده شدند. موش‌هایی که مکان نگهداری شان رطوبت کمتری داشت، در برابر آنفولانزا آسیب پذیرتر بودند. علاوه بر این، بعد از ابتلا به آنفولانزا، سرعت تکثیر ویروس در محیطی که رطوبت بیشتری داشت، کمتر بود.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از دستگاه‌های بخور، ریسک ابتلا به آنفولانزا را کاهش می‌دهد.

۹- شکستن قولنج گردن برای سلامت ما بسیار خطرناک است

حقایق علمی در مورد سلامت بدن

پزشکان هشدار می‌دهند شکستن زیاد قولنج گردن هنگام کش و قوس دادن به آن، می‌تواند مشکلات جدی‌ای برای سلامت ما به بار آورد. یک مورد از این خطرات، اتفاقی بود که مدتی قبل برای جاش هیدر ۲۸ ساله رخ داد. جاش در گردن خود احساس درد می‌کند و برای آنکه دردش را کمتر کند، شروع به کش و قوس دادن و خم کردن گردن خود، از یک طرف به طرف دیگر می‌کند که یکباره صدای تق مانندی می‌شنود و احساس می‌کند یک طرف بدنش کاملاً خشک شده. او احساس ضعف می‌کند و سپس شروع به سکسکه می‌کند. سکسکه‌ی جاش بی وقفه ادامه پیدا می‌کند و او در هماهنگی حرکات و بینایی خود هم دچار مشکل می‌شود.

بعد از آنکه جاش را به بیمارستان رساندند، پزشکان متوجه شدند او دچار سکته‌ی مغزی شده بود. جاش در حین کش و قوس دادن به گردن خود، باعث پارگی سرخرگ‌هایی شده بود که به سمت استخوان گردن، در محل اتصال گردن به جمجمه، یعنی قاعده‌ی مغز می‌رفتند.

جاش چندین روز در بیمارستان بستری شد. او گرچه به خانه بازگشته، اما هنوز، اما مشکلاتی در رابطه با هماهنگی حرکات بدنش دارد. بعد از این سکته، او به مدت ۲ هفته بی وقفه سکسکه می‌کرد.

۱۰- ورزش صبحگاهی مؤثرتر است

تحقیقات جدید دانشمندان آمریکایی نشان داده ورزش صبحگاهی بسیار مؤثرتر از ورزش عصرگاهی است. صبح ها، سلول‌های بدن اکسیژن بسیار بیشتری مصرف می‌کنند و فرآیند‌های مربوط به سوخت و ساز بدن فعال هستند؛ بنابراین ورزش در صبح‌ها برای سوخت و ساز بدن بهتر و درنتیجه، تأثیرگذارتر است.

منبع : روزیاتو

انتهای پیام/

۱۰ حقیقت علمی جالب که آگاهی از آن‌ها برای حفظ سلامتی ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.