برگزاری دومین جشن گلاب گیری در خوی

دومین جشن گلاب گیری در شهرستان خوی باحضور اقشار مختلف مردم آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،دومین جشنواره گلاب گیری در مجموعه فرهنگی ورزشی بانوان، با حضور شهردار و فرماندار خوی، سرکنسول ایران در ارزوم ترکیه، اعضای شورای شهر خوی، روسای ادارات و نهاد‌های خوی، بخشداران بخش‌های قطور، مرکزی و ایواوغلی و اقشار مختلف مردم و شهروندان فرهنگ دوست خویی به همت شهردار‌ی و شورای اسلامی شهر خوی برگزار می‌شود.

اکبر چیت ساز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،گفت:این جشن دومین سال است که در شهرستان خوی به همت شهرداری وشورای اسلامی شهر برگزارمی شود.
 
مدیر فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری خوی با بابیان اینکه این جشنواره امروز پنجشنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه سال جاری با حضور جمع صمیمی خانواده‌ها برگزار می‌شود افزود: خاستگاه اصلی گل محمدی در شهرستان خوی است که در زمان‌های قدیم مراسم برداشت و گلاب گیری با آیین‌های خاصی همراه بود.
 
اکبرچیت ساز ادامه داد: اجرای برنامه‌های هنری، نمایشگاه عرضه محصولات فرآوری شده از گل محمدی، محصولات خانگی وعرقیات از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.
 
رئیس اداره جهادکشاورزی نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در خوی حدود ۱۰۵ هکتار است، گفت: از ۱۰۵ هکتار زمین زیرکشت در خوی، ۵۵ هکتار آن بارور بوده است همچنین ۴۵ درصد آن به باروری اقتصادی نرسیده است و پیش بینی می‌شود که از ۵۵ هکتار ۲۵۰ تن گل‌محمدی برداشت شود.
 
وی ادامه داد: امسال ۷۰ درصد گلبرگ‌های گل محمدی به گلاب و ۱۰درصد در تهیه مربا و بقیه به صورت خشک شده مصرف می‌شود.
 
مردانی بابیان اینکه گل محمدی خوی عطر بوی خاصی و کیفیت بالایی نسبت به سایر استان‌ها دارد، گفت:که امسال پیش بینی شده است ۷۰۰ هزار لیتر گلاب از گلستان‌های گل محمدی استحصال شود که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.
 
وی در پایان سخنان خود گفت:این محصول به صورت خشک یا تر، به استان‌های زنجان، ارومیه، کاشان، تبریز وهمچنین به کشور‌های ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود.
 
انتهای پیام/م
 

خوی میزبان دومین جشن گلاب گیری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.