دستگاه‌های اجرایی باید جایگاه ویژه‌ای برای تعاونی‌ها قائل شوند

رئیس اتاق تعاون سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه‌های اجرایی با توجه به نقش مهم تعاونی‌ها در رونق بخشیدن به تولید در این استان باید جایگاه ویژه‌ای برای فعالیت آن‌ها قائل شوند.

دستگاه‌های اجرایی باید جایگاه ویژه‌ای برای تعاونی‌ها قائل شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  غلام محمدطاهری رئیس اتاق تعاون سیستان و بلوچستان  در نشست با تعاونگران برتر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تعاون به عنوان بخش مردمی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی بحساب می‌آید که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌های کلان مقرر بود تا پایان برنامه پنجم توسعه ۲۵ درصد اقتصاد کشور به بخش تعاون تعلق گیرد که تاکنون این مهم محقق نشده است.

رئیس اتاق تعاون سیستان و بلوچستان گفت: اصلاح قانون تعاون و پیگیری اصل ۴۴ قانون اساسی، پیگیری ایجاد منابع و استفاده از تسهیلات خاص نوین سازی فرآیند تولید، ایجاد بستر مناسب مشارکت تعاونی‌ها و تعامل دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری فعالیت‌های دولت به تعاونی‌ها از جمله موارد برای تقویت بخش تعاون در اقتصاد ملی محسوب می‌شوند.

وی جلب حمایت سایر دستگاه‌های زیر مجموعه بخش تولید در فعالیت بخش تعاون، کمک به ساماندهی بازاریابی نوین و تجارت محصولات تولیدی تعاونی‌ها و کمک به کاهش ریسک و افزایش سرمایه گذاری تولید را از دیگر پیشنهادات برای رونق بخش تعاون در کشور عنوان کرد.

طاهری تاکید کرد: یکی از دلایل محقق نشدن کامل اقتصاد مقاومتی در کشور بی توجهی مدیران به بخش خصوصی و تعاونی هاست.

وی افزود: ضروریست مدیران دستگاه‌های اجرایی از دیدگاه‌های مردمی برای تحقق اهداف بهره گیرند.

سرپرست فرمانداری زاهدان نیز در این نشست گفت: شرکت‌های تعاونی می‌توانند نقش بسزایی در تقویت بنیه و رشد اقتصادی مناسب و پایدار ایفا کنند.

ابوذر نخعی افزود: از آنجایی که بخش قابل توجهی از اشتغال و تولید ناخالص ملی باید به تعاونی اختصاص داشته باشد دولت نیز از این بخش حمایت می‌کند.

تعاونگران برتر سیستان و بلوچستان در این نشست بر تامین ارز واردات و گشایش تامین اعتبار لازم، اجرای معافیت‌های مالیاتی، تصریح راه‌های مبادلات مرزی با ارائه کارت به ساکنان مناطق مرزی، اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های تعاونی مرز نشین برای واردات کالا‌های اساسی برای توزیع بین مرزنشینان، بازنگری مصوبه اجبار تعاونی‌های مرزنشین به واردات کالا در مدت زمان معین و واگذاری صدور کارت مرزنشینان به اتحادیه کشوری و استانی تاکید کردند.

هم اینک بیش از پنج هزار شرکت تعاونی در سستان و بلوچستان وجود دارد که حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تعاونی آن فعال است.

تعاونی‌های فعال سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال افزون بر ۹ هزار و ۲۷۰ نفر را در این استان مرزی فراهم کرده اند.

انتهای پیام/ع

شرکت‌های تعاونی می‌توانند نقش بسزایی  در رشد اقتصادی ایفا کنند 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار