مسکو: استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا خطر بحران موشکی را در پی دارد

معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد استقرار موشک‌های آمریکا در نزدیکی مرز‌های روسیه ممکن است بن‌بستی مانند بحران موشکی کوبا را به دنبال داشته باشد.

مسکو: استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا خطر بحران موشکی مانند بحران کوبا را در پی داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، هشدار داد تصمیم آمریکا مبنی بر استقرار سیستم‌های موشکی این کشور در نزدیکی مرز‌های روسیه نه تنها ممکن است تنش در منطقه را افزایش دهد، بلکه موجب بروز بن‌بستی مانند بحران موشکی کوبا می‌شود.

ریابکوف گفت: «اگر استقرار چنین سیستم‌هایی به حقیقت بپیوندد، وضعیت نه تنها پیچیده خواهد شد بلکه در نهایت به نفوذ منجر می‌شود».

آمریکا از فوریه سال جاری میلادی با این پیش‌زمینه که روسیه پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده، در حال بررسی اسقرار موشک‌های خود در اروپاست. این در حالی است که مسکو بار‌ها نقض توافق موشکی را رد کرده و به واشنگتن در خصوص هرگونه برنامه استقرار موشکی در نزدیکی مرز‌های روسیه هشدار داده است. روسیه اعلام کرده چنانچه واشنگتن موشکی را در اروپا مستقر کند آن را در هر کجای اروپا باشد هدف قرار می‌دهد.

در سال ۱۹۶۲، بحران موشکی کوبا، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را تا آستانه جنگ هسته‌ای پیش برد. این بحران پس از آن آغاز شد که هر دو کشور موشک‌های هسته‌ای بالستیک خود را در نزدیکی مرز‌های یکدیگر مستقر کردند. به دنبال به وجود آمدن یک بن‌بست شدید، در نهایت مقامات هر دو کشور به توافق رسیدند و روسیه موشک‌های خود را از کوبا و آمریکا موشک‌هایش را از ترکیه خارج کرد و بحران با یک راه حل صلح‌آمیز پایان یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار