نبرد در شرقی‌ترین نقطه زمین!

به ‏دنبال حملات هوایى ژاپن به امریکا در جریان جنگ جهانی دوم، نیرو‌های امریکایى نیز به ‏شدت به ژاپن و متصرفاتش حمله برده و تلفات سنگینی به ژاپن وارد کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از پایان جنگ جهانی دوم به نظر می‌رسد با دفع عظیم‌ترین شر تاریخ معاصر یعنی «نازیسم» جهان قرار است وارد دوره‌ای طولانی از صلح و آرامش شود، اما خیلی زود این خواب خوش به پایان رسید و سریع‌تر از آن‌چه تصورش می‌رفت، ظهور شیطانی نوین کام‌های شیرین از پیروزی بر هیتلر را تلخ کرد. این شر جدید که تمدن غرب را بیش از همه می‌ترساند، «کمونیسم» نام داشت و به خاطر جذابیت‌های در ظاهر مساوات‌خواهانه و عدالت‌طلبانه‌اش طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان برای خود دست و پا کرده بود. پس خواه ناخواه هنوز آتش جنگ بین‌الملل دوم سرد نشده، جهان شاهد یارکشی و قطب‌بندی جدیدی شد.

نبرد در شرقی‌ترین نقطه زمین!


بیشتربخوانید: سی‌ان‌ان: نخستین بمباران اتمی جهان در هیروشیما نبود!


اختلافات اساسی بین دو سوی ماجرا که اینک بلوک شرق و غرب نامیده می‌شدند، ابتدا در جریان محاصره برلین رخ نمود، اما گویی همه این‌ها تنها یک بازی دستگرمی بود جهت آماده شدن برای نبردی بزرگ در شرقی‌ترین نقطه جهان!

بلوا در مستعمره ژاپن

در آگوست سال ١٩٤٥ میلادی، بعد از تسلیم ژاپن و پایان رسمی جنگ جهانی دوم، در بحث مدیریت متصرفات امپراتوری ژاپن، وقتی نوبت به «کره» رسید، به دلیل قیمومیت ٣٥ ساله و طولانی‌مدت ژاپنی‌ها بر این شبه‌جزیره و نبود یک اپوزیسیون جدی برای سپردن اداره امور کشور به آن، آمریکا و شوروی طی توافقی دو‌جانبه کره را از محل مدار ٣٨ درجه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کردند. اداره بخش شمالی به روس‌ها رسید و اداره بخش جنوبی را ایالات متحده برعهده گرفت، با این شرط که دو ابرقدرت خیلی زود مقدمات تشکیل یک دولت موقت و سپس انتخابات آزاد و سراسری را در کره متحد فراهم آورند. اتفاقی که هرگز رخ نداد و نهایتا در ژوئن ١٩٥٠ میلادی با حمله بخش شمالی به بخش جنوبی، نبردی خونبار که در تاریخ سیاسی جهان از آن با عنوان «جنگ کره» یاد می‌شود، آغاز شد.

عبور از مدار ٣٨ درجه

وقتی در ٢٥ ژوئن ١٩٥٠ ارتش کره‌شمالی که با سلاح‌های ساخت شوروی تجهیز شده بود، از مرز‌ها گذشت، به نظر می‌رسید هیچ چیز نمی‌تواند مقابل این سیل بنیان‌کن مقاومت کند. آن‌ها حتی به دروازه‌های سئول هم رسیدند و چیزی نمانده بود که کره را به‌عنوان کشوری واحد در اختیار بگیرند، اما ورود ارتش‌های غربی ورق را برگرداند و به موازات عقب‌نشینی شمالی‌ها تلفات هر دو سوی ماجرا نیز بشدت افزایش یافت. حالا این جنوبی‌ها بودند که از مرز‌ها گذشته و در قلمروی شمالی‌ها به پیش می‌رفتند که این‌جا با ورود ارتش چین به معرکه پیشروی جنوبی‌ها و متحدان غربی‌شان متوقف شده و دوباره روند جنگ معکوس شد. نهایتا پس از سه‌سال کش‌وقوس و کشته‌شدن شمار زیادی از هر دو طرف، شمالی‌ها و جنوبی‌ها مجددا به پشت مدار ٣٨ درجه بازگشته و هیچ‌کدام امتیازی بیشتر از آن‌چه تا پیش از آغاز جنگ از آن برخودار بودند، به دست نیاوردند. غائله شبه‌جزیره کره تا همین امروز به درازا انجامیده است.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.