رويترز: فرانسه، آلمان و انگلیس فعلا قصد ندارند سازوکار اختلاف برجام را فعال کنند

بنابر اعلام خبرگزاری رویترز، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس فعلا سازوکار اختلاف برجام موسوم به مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند.

رويترز: فرانسه، آلمان و انگلیس فعلا قصد ندارند سازوکار اختلاف برجام را فعال کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند علی‌رغم آخرین اخباری که تهران درباره توافق هسته‌ای اعلام کرده مبنی بر اینکه ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود عبور کرده است، پاریس، برلین و لندن در این مرحله در نظر ندارند سازوکار اختلاف برجام (موسوم به مکانیزم ماشه) را فعال کنند.

«مکانیزم ماشه» بندی از توافق هسته‌ای بوده و منجر به اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود.

یادآور می‌شود، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفت‌وگو با ایران همزمان با فشار‌های تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشور‌های اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، یک منبع آگاه روز گذشته ضمن تأیید عبور ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته (پنجم تیر ماه)، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تاکنون واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. عبور ایران از سقف‌ مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

ایران در بند هفت برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخایر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۸ ۱۲ تير ۱۳۹۸
همین الان هم همه تحریمها برگشته دیگه جای نگرانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۲ تير ۱۳۹۸
درتاریخ از این عهدنامه مثل بقیه عهد نامه ها به خوبی یاد نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۹ ۱۲ تير ۱۳۹۸
نه آلمان نه فرانسه ونه انگلیس نمی توانند و قادر نیستند که دست به چنین کاری بزنند زیرا:
1) اعتبار و هیمنه و هژمونی قدرتهای اروپائی در عرصه بین المللی و جهان سیاست زیر فشار و انتقادات افکارآزاده و مستقل اندیشمندان و رسانه ها پرس و له خواهد شد.............و این یعنی یک ضرر بزرگ جبران ناپذیر برای استقلال سیاسی و بین المللی این قدرتهای اروپائی است در حالیکه آمریکا با تهدید و ارعاب همین قدرتهای اروپائی در حاشیه امن مانده و هیچ ضرری را متحمل نمی شود....
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۲۲:۳۳ ۱۱ تير ۱۳۹۸
اتحادیه اروپا هنوز کلاهی را که آمریکا بر سر آنان گذاشته است حس نکرده اند لذا به آنان امیدی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۱ تير ۱۳۹۸
لعنت به این برجام ناقص
مدیر مسئول روزنامه کیهان این مورد مکانیسم ماشه را چند سال پیش مورد نقد قرار داده بود ولی چه فایده که گوش شنوایی نبود و باز چشمشان را به اروپا و اینستکس دوخته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۱ تير ۱۳۹۸
ایران چرا با بند ماشه موافقت کرده در صورتی که باید اینطور میشد که هر کشوری برجام را نقض کند ایران نیز میتواند به شرایط قبل از برجام برگردد ولی چنین چیزی نیست حتی با خروج همه آنها از برجام یا بی فایده کردن آن برای ایران ، ایران نمیتواند از آن خارج شود و در صورت نقض آن توسط ایران تحریمها بر خواهد گشت.
آخر این چه برجامی بود مردان دیپلمات ما چه میکردند حتما باید به هر قیمتی تصویب میشد یا نمایندگان چرا در ۲۰ دقیقه آن را تصویب کردند جای بسیار تاسف دارد که چنین کلاه گشادی را سر ما گذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
بالاترازفرهاد
۲۰:۱۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
باعث و بانی های جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم خود اروپایی ها بودند
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۱۹:۱۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
دوستان اروپایی در نظر داشته باشند تحریم ایشان هیچ تاثیری در ما ایرانی ها نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۲ تير ۱۳۹۸
ایرانی ها رو جمع نکن شما خودت احتمالا از اون درصد ثروتمندی
هستی که اگر تحریم نباشه ضرر میکنی
تحریم ها برا عده ای خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۱۹:۱۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
به نظر بنده کار درستی بود که طبق نوافق قیددبرخی تعهدات زده شود تا طرف مقابل فکر نکند گوش بزنگ حرفهای صدمن به غاز آنها خواهیم بود.درسته دنیا دنیای تفاهمه ولی باز با این تفاسیر دنیای زور هم هست. حقت را بهت نمی دهند حق را باید گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
با بلایی که بر سر ایران آوردند چهل سال دیگه هم نمیتونیم به سقف قبل ازبرجام برسیم .این موفقیت را مدیون دولت فعلی هستند.کل ارز بلوکه شده قبل از برجام مبلغ حدود 5 میلیارد دلار بوده در صورتیکه در حال حاضر این مبلغ به بیش از 40 میلیارد دلار میرسه.قضاوتش ساده است.
آخرین اخبار