باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شمارش معکوس برای واگذاری باقیمانده سهام خودروسازان/ آیا انحصار در خودرو پایان می‌یابد؟

در چندین ماه گذشته بازار خودرو با چالش‌های زیادی مواجه شد و سهامداری بد دولت در شرکت‌های خودروسازی گاهی به ضرر خودروسازان و گاهی به ضرر مصرف کنندگان ختم شد.

شمارش معکوس برای واگذاری باقیمانده سهام خودروسازان/ آیا انحصار در خودرو پایان می یابد؟به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در چندین ماه گذشته بازار خودرو با چالش‌های زیادی مواجه شد و سهامداری بد دولت در شرکت‌های خودروسازی گاهی به ضرر خودروسازان و گاهی به ضرر مصرف‌کنندگان ختم شد. هر چند دولت همچنان مدعی است که دو خودروساز بزرگ کشور دارای هیئت‌مدیره هستند و دولت دخالتی بر این مجموعه‌ها ندارد، ولی این امر با اتفاقات اخیر قیمت گذاری و نحوه توزیع، دخالت آشکار را نشان می‌دهد.

نامه‌ای برای واگذاری سهام خودروسازان

طبق خبری که هفته‌ گذشته منتشر شد، سازمان خصوصی‌سازی جزئیات عرضه‌ سهام متعلق به دولت در ۱۸ شرکت حاضر در بازار سهام را در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرده است. در این نامه که در جلسه ۴ خرداد ۹۸  هیئت واگذاری مصوب‌شده، عرضه‌ سهام بسیاری از شرکت‌ها از جمله ۱۴.۰۴ درصد سهام شرکت ایران‌خودرو و ۲۳ درصد سهام شرکت سایپا پیش‌بینی شده است.

حالا به‌نظر می‌رسد قطعه‌سازان مشتری خرید سهام دولت در خودروسازی هستند. به‌گفته‌ برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو با وجود زیان انباشته، کمبود نقدینگی، بدهی و تعداد زیاد کارگران، کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به خرید سهام خودروسازی است و تنها قطعه‌سازان ذی‌نفع به خرید سهام دولتی تمایل دارند. با این‌ حال، این سؤال مطرح می‌شود که با واگذاری سهام دولت، حمایت‌ها از این صنعت تداوم پیدا خواهد کرد یا دولت همانند دیگر شرکت‌های خصوصی حمایت‌های خود را محدود می‌کند؟

برخی فعالان بخش خصوصی احتمال واگذاری سهام مذکور را کمتر از ۱۰ درصد می‌دانند. این درحالی است که شنبه هفته جاری رضا رحمانی، وزیر صنعت با تأکید بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۸ و نهایتا در سال ۹۹ به بخش خصوصی واقعی، اعلام کرد: کار‌های این واگذاری انجام شده و عزم راسخ برای واگذاری ۲ خودروسازی بزرگ کشور به بخش خصوصی واقعی داریم.

سهام دولت در ایران خودرو و سایپا چگونه واگذار می‌شود؟

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا گفت: سهام دولت این خودروسازی‌ها باید با برنامه‌ریزی های ویژه ای انجام گیرد ولی در کل این کار صورت می‌گیرد.

رحمانی تصریح کرد: واگذاری این سهام‌ها باید به‌صورت اخذ تدابیری ویژه  صورت گیرد و به افراد دارای اهلیت واگذار شود، چرا که نمی‌خواهیم به مانند بعضی از خصوصی سازی‌ها به مشکلی بر بخوریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد شکل واگذاری سهام خودروسازان اظهار کرد: این کار باید خیلی شمرده جلو رود و از واگذاری اموال غیرتولیدی شروع و به شرکت‌های تابعه خودروسازان برسیم.

وی تصریح کرد: واگذاری این دو خودروساز در برنامه قرار دارد و پروسه آن، با واگذاری اموال غیردولتی آنها آغاز شده است.

با واگذاری، دست دولت از روی سر دو غول بزرگ خودروسازی کشور برداشته می‌شود

مهدی معینی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در خصوص واگذاری سهام دولتی  ایران‌خودرو و سایپا گفت: ۱۴ درصد سهام دولت در شرکت ایران‌خودرو و ۱۷ درصد سهام دولت در شرکت سایپا به بخش خصوصی واگذار خواهد شد که این موضوع می تواند این دو شرکت را به سود دهی برساند، چرا که وقتی بخش خصوصی سرمایه گذار باشد دل برای سرمایه خود می‌سوزاند.

معینی تصریح کرد: در واگذاری سهام ها باید خیلی دقت کرد تا مثل سال‌‌های گذشته  باعث شکل‌گیری شرکت‌های خصولتی نشود و به‌عبارتی سهام دولت در شرکت‌ها بابت رد دیون واگذار نشود.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: هزینه‌های دولتی بودن برای این شرکت‌ها بسیار زیاد بوده است.استفاده از استراتژی صاحبان سهم از جمله منافع بزرگی است که این شرکت‌ها با خصوصی سازی قادر به استفاده از آن هستند و در این خصوص می‌توانند یک تصمیم‌گیری کامل در زمینه مسائل موجود داشته باشند، البته بهتر بود دولت این دو خودروسازی را ادغام می‌کرد و در این صورت هدف گذاری بهتری در این صنعت رخ می‌داد.

واگذاری مشکلی را از صنعت خودرو حل نمی‌کند

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی ضمن انتقاد از واگذاری سهام دولتی خودروسازان گفت: این واگذاری مشکلی را از صنعت خودرو حل نمیکند چرا که در وضعیت کنونی کشور و با تحریم های یک طرفه بازار به این شکل می ماند.

رضیان افزود: در شرایط فعلی بخشی از نابسامانی خودرو به دلیل عدم مدیریت صحیح است و بخش عمده آن به دلیل مشکلات ارزی در تامین قطعات و تحریم‌های موجود است چراکه  ایران خودرو و سایپا از لحاظ حقوقی خصوصی هستند و عمده سهام آن‌ها در اختیار بخش خصوصی است و فقط بخش کمی در حدود ۱۷ درصد در ایران‌خودرو و ۱۴ درصد در سایپا در اختیار دولت است و در واقع آن‌ها خصولتی حساب می‌شوند.

رضیان با بیان اینکه اکنون با انحصاری که در بخش خودرو وجود دارد نمی‌توان تغییری در قیمت‌گذاری اعمال کرد اظهار کرد: چنانچه وضع بازار خودرو بهتر شد می‌توان با تقویت بخش خصوصی برای این دو خودروساز فکری بیاندیشیم تا فضا رقابتی شود.

سهام سایپا و ایران خودرو تا پایان سال واگذار می شوند

جعفر سبحانی مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با بیان این که واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۲ شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا از طریق بورس  و فرابورس انجام می‌شود، گفت: بر اساس  مصوبه هیئت واگذاری  دولت باید باقیمانده سهام خود را در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا از طریق بورس و فرابورس انجام دهد.

وی از میزان سهام رسمی دولت در شرکت‌های خودروسازی گفت:  سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است و این ۲ شرکت تا پایان امسال  از طریق بورس اوراق بهادار تهران به معرض فروش در خواهند آمد. قیمت پایه این واگذاری  ۵۲ میلیارد تومان و طبق مصوبه هیئت واگذاری به صورت یکجا، بلوکی و نقدی از طریق بورس و فرابورس عرضه می‌شود.


بیشتر بخوانید: تکلیف واردات خودروهای هیبریدی مشخص شد


وی در پایان با اشاره به طرح سبک سازی دولت توسط واگذاری‌ها گفت: از ۲۲ تیر این طرح کلید خواهد خورد و ابتدا سه شرکت به با مزایده در بورس به فروش خواهند رسید و تا پایان سال این واگذاری‌ها ادامه دار خواهد بود تا  اهداف وزارت امور اقتصاد و دارایی  یعنی واگذاری سهم دولت در ۱۸ شرکت تحقق پیدا کند. بنابراین قطعا سهم دولت در ۲ شرکت خودروسازی تا پایان سال اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی هاشمی
۱۰:۳۷ ۱۴ تير ۱۳۹۸
اگه قرار بود تحولی در صنعت خودرو کشور بیافته توی این مدت افتاده بود شما کره جنوبی رو ببینید تاریخ خوروسازیشون از ما هم کمتره ولی این کجا و آن کجا؟!.متاسفانه با بازار انحصاری خودرو سازی رشد نخواهد کرد.
آقا ما خودرو ملی نمیخوایم . استثمار خودروسازان ایرانی رو پایان بدن هر چه زودتر.امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۴ تير ۱۳۹۸
به سمت ورشکستگی .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۴ تير ۱۳۹۸
مرگ بر خودروی آشغال و گرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
کاش این مافیای از بین بره اینکارا همش الکیه
Germany
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
هزار بلا هم بیارین همینا که مدیریت میکنن مشتری اول و آخر هستن حالا یا شما اسمشو سهامی عام بزارین یا خاص...
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۰۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
دوست عزیز ایران ما همین حالا هم خودروساز است منتها باید خودروسازیمان در طراحی و کیفیت بروز باشد و در ساخت همه قطعات به خودکفایی برسد.
برای پایین آمدن قیمت تمام شده هم بیشتر خط‌های تولید باید راباتیک و تمام اتوماتیک شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۱۷:۲۳ ۱۳ تير ۱۳۹۸
متاسفانه تا الان تمام هزینه های سوء مدیریت خودروسازان از جیب مردم پرداخت شده. صنعت خودرو باید از حالت رانتی و مافیایی خارج بشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضاقاضی
۱۶:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۸
زمانی واگذاری وخصوصی سازی سودرسان خواهدشد که افق خودروسازی اولاجهانی بیندیشد وثانیا کارامد وخارج از روندتحکم وپافشاری درورود شرکتهای خودروساز جهانی به ایران روند پیشرفت راطی کندنه جبرفروش اجباری محصولات بی کیفیت!!!
مابرای کارگر ایرانی ودرامد اوزمانی ارزش قائلیم که برای جان وخانوار ایرانی هم همانقدردلسوز باشیم
چه کسی حاضراست ثمن دلسوزی برای بیکارنشدن کارگر کارخانه قطعه ساز وتولید خودرو ایرانی رافدای مرگ هزاران ایرانی طی یکسال کرده و ولی هیچ ارزشی برای امنیت حفظ جان اوقائل نباشد!!
شرکتهای خودرو سازی که همه ارکان مدیریتی خوداز خودرو های روز جهانی استفاده میکنند چگونه میتواننداز خودرو تولیدخود دفاع کنند همیشه مرگ برای همسایه وشادی برای خودشان خوب بوده است.فضای کسب وکار تولیدات خودرو باید بفکررشد ورقابت جهانی باشد چون ایرانی میتواندوثابت کرده بهترین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
ای کاش به جای این کارها ایران خودرو وسایپا کاملا تعطیل بشن هیچ فرقی هم نداره دولتی باشن یا خصوصی . تعطیل بشن بهتره اونوقت به جاش خودرو وارد کنن حتی خودروسازا ی چینی هم کیفتشون بهتر از ایران هست ضمنا خودروسازای خارجی کاملا ازمحصول خودشون پشتیبانی میکنند چون درآمد وسرمایه شون وابسته به محصول ومشتریشون هست هیچ وقت مشتری رو با ماشینش تنها رها نمیکنن مثل این مونتازکارای نابلد داخلی نیستند که یه چهارچرخ با ده برابر قیمت به مشتری قالب کنن و بعدش هم بگن همینه که هست وخیلی خیانتهای دیگر درحق مشتری که همه ملت ازاینها دیدن .
Iran (Islamic Republic of)
ارتین
۱۶:۲۴ ۱۳ تير ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۸
صد سال بعد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
مشکل مملکت حل شد سهام خودروسازان خصوصی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۸
خصوصی سازی درمان مشکل خودروسازی نیست مسئولان نمی خواهندباورکنند که ما خودروساز نیستیم تولید خودروهایی باتکنولوژی سی سال پیش ووابستگی بسیارزیاد به کشورهای دیگر جزضرر چیز دیگری ندارد فقط واردات خودرو ومونتاژکاری درمان مشکلات صنعت خودرواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۳ تير ۱۳۹۸
اون قسمت که کم کاری میکنن درست ولی حرفت غلطه یعنی واردات وابستگی نیست؟ مونتاژ؟
خب همینا مونتاژی هستن که الان چندتاشون هم ول کردن رفتن قطعه نمیدن و نمیشه ساخت سر همین مونتاژه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۸
انحصار؟
انحصار چه ربطی به 17 درصد سهام دولتی این شرکت ها داره؟
الان حداقل نظارتی رو این دوتا خودرو ساز هست اگه کل سهامشون واگذار بشه دیگه کی میخواد جلو اینا رو بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۴:۵۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
الان کدوم نظارت هست؟؟؟؟گرنظارتی بودکه یک شبه قیمتاشون دوسه برابرنمیشداتفاقا نظارتی که وجودنداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
نظارت رو دولت برداشت که یکباره قیمت ها 3 برابر شد و وضع این شد همین که دوباره بحث واگذاری قیمتگذاری به شورای رقابت هست یعنی حداقل نظارت
Iran (Islamic Republic of)
ممجواد دزکی
۱۴:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۸
تنها راه نجات ملت بدبخت از دست این دو خودروساز وطنی کاهش تعرفه واردات و صفر کردن ان هست و دوما واگذاری کامل انها به بخش خصوصی . چون این صنعت در ایران نه تنها رشد نکرد بلکه عقب گرد هم داشت و فقط سالی 30 هزار کشته در جاده ها به مردم تحمیل کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۳ تير ۱۳۹۸
این واگذاری به بخش خصوصی چی هست که امثال شما تکرار میکنید، میخواید اینم رانتی گیر یکی دیگه بیاد و سرمایه های ملی بذل و بخشش بشه به یه مشت سرمایه دار مرفه بی درد و یه عده تازه به دوران رسیده دیگه درست بشه میشه یکی از فواید خصوصی سازی رو در رفع انحصار بیان کنید ما هم بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
کاش زودتر دو خودروساز واگذار بشن چه بسا بخش خصوصی پر قدرت بتواند به صنعت خودرو در حد کلاس جهانی شکوفایی و رونق ببخشد و قیمت ها شکسته و کیفیت هم بهتر شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۳ تير ۱۳۹۸
محض اطلاع همین الان چندتا خودروساز بخش خصوصی کامل داریم.دارن با کلی تعرفه و سوبسید و ... از دولت ماشین چینی مونتاژ میکنن با پراید نمی تونه رقابت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۳ تير ۱۳۹۸
((قيمت خودرو كاهشي شد))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
فعلا که این دو خودرو ساز با کمک دولت دارن مردم را اذیت می کنند ارزونی توی رویای ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
هرموقع حق گمرک را برداشتن و ماشین خارجی وارد کردن بدون حق گمرگ اون موقع شاید فرجی برای این خودروهای بی کیفیت حاصل گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
نا امیدم ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
ناامیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
مشکلات مملکت و گرانی .....
Iran (Islamic Republic of)
-
۱۰:۵۰ ۱۳ تير ۱۳۹۸
خودروی دست دوم را بیارید پایین منه جوون با حقوق ماهیانه یک میلیون و خرج زندگیم میخواستم سال قبل ماشینه پرایده مدل85 قیمت 9 میلیونی بخرم ولی العان همون شده 18 میلیون منه بدبخن گناهم چیه شهرستانو مثل کلانشهر ها نیست که حقوق و ...قانونی و نطارت باشد شهرستانها زیاد رسیدگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
هیچی درست بشو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۴ ۱۳ تير ۱۳۹۸
طرف مگه میاد به ضررش سهام بخره ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد صادق
۱۰:۳۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
الان دیدن خودرو سازی داره ورشکست میشه میخوان سهامش رو واگذار کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۸
اگر دولت بخواد تعرفه سنگين بر خودروهاي وارداتي اعمال كنه اون وقت با گران شدن خودروهاي خارجي توسط دولت ،ملت مجبورند همون خودروهاي بي كيفيت ايراني رو بخرند ..دولت بايد فضاي رقابتي ايجاد كنه نه به بهانه حمايت از توليد ملي مردم را تحت فشار بذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
بستگی داره به کی واگذار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
شتر در خواب بیند پنبه دانه ....
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۰۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
صحبت از مشکلات ارز و تحریم که میشه از طرف خودروسازا من یکی دیوونه میشم. اخه تقصیر خودتونه دیگه. یعنی مهندسین خودروسازی ایرانی بعد 40 سال نتونستن تمام قطعه های 10 نوع خودروی موجود در کشورو درست کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!فقط 10 تا تیم محققین و مهندسین در عرض یک سال میتونن کل قطعه های خودروهارو هم طراحی کنن هم بسازن. موشک هوا کردن نیس که خودروی 4 چرخه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
بله صنعتی که تحت حمایت بلامنازع دولت و مجلس باشد و مردم بی دفاع و صد درد صد مجبور و بدون انتخاب باشند
بهتر از نمیشه
جناب آقای حاج بابائی از اینکه قدمی کوچکی در احیای عدالت در پرادختی کارمندان دولت برداشتید بسیار بسیار متشکریم
حال مگر وکلایی مثلا جنابعالی جلو این ابر مافیای قرن را سد کنید و نگذارید بیشتر از این به مردم ظلم و اجحاف کنند
این مردم چرا باید تاوان این مافیای را پس دهند
صنعت کشور تا کی باید قرابانی مافیا باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا ما نباید مثل کره و پاپن و یا حتی بهتر از آنها باشیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۸
کو کاهش؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۳ تير ۱۳۹۸
از تعرفه و مونتاژ خودرو به اندازه درآمد نفت چطور ممکن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۳ تير ۱۳۹۸
نه، هر موقع حقوق مدیران دادین به کارگران و برعکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۳ تير ۱۳۹۸
آره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
با سلام.
چیزیکه مشخصه باید این دوتا شرکت خودرو سازی ابتدا حسابرسی بشه ببینیم واقعا چه خبره توی این شرکتها واقعا خجالت آوره به بهانه دلار 18 تمنی قیمت بره بالا و دلار بیاد 14 تمن بشه ولی باز قیمت بره بالاتر این خود سودجویی هست و انحصار در سایه حمایت از عدم مدیریت مطلوب و کارآمد هست.
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۰۷:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۸
هیشکی به فکراین مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۳ تير ۱۳۹۸
هرچه زودتر بهتر
آخرین اخبار