مراقب آکنه بزرگسالی باشید/ بیماری پوستی روزاسه با چه علائمی ظاهر می‌شود؟

یک متخصص پوست و مو گفت: مصرف الکل، غذا‌های تند و پرادویه و استرس و اضطراب می‌توانند در ایجاد آکنه بزرگسالی موثر باشند.

بیماران مشکلات خود در بیمارستان‌های دولتی را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنندصادقی نیا متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره اختلال روزاسه اظهار کرد: روزاسه یک شرایط مزمن التهابی پوستی غیرقابل درمان است که با برخی راه‌کارها قابل کنترل خواهد بود.

وی ادامه داد: روزاسه مشابه آکنه در بزرگسالان است و به‌طورمعمول یک سوم مرکزی صورت را درگیر کرده و به‌خصوص روی بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شود. شدت روزاسه در طی زمان و تحت شرایط مختلف متفاوت بوده و ممکن است فرد را از لحاظ روحی هم اذیت کند و در صورت  کنترل نشدن به مرور بدتر خواهد شد.

صادقی نیا درباره علل اصلی روزاسه گفت: هنوز دلیل اصلی ایجاد روزاسه که موجب منبسط شدن رگ‌های خونی روی صورت و تورم می‌شود مشخص نشده اما کاهش توانایی پروسه التهابی به دلایل ژنتیکی به عنوان اصلی‌ترین علل ایجاد آن بیان شده است. روزاسه در افراد با پوست روشن بیشتر رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: مشکلات پوستی شایع در فصل‌های سرد+ راهکارهای درمانی


وی افزود: روزاسه بیماری مسری یا عفونی نیست و به آن آکنه روزاسه هم گفته می‌شود. توجه داشته باشید که روزاسه از آکنه متمایز است، اما در بعضی از علائم آن با هم مشابه هستند. این اختلال درخانم‌ها نسبت به آقایان شایع‌تر است.

صادقی نیا درباره نشانه‌ها و علائم روزاسه گفت: قرمزی صورت، برآمدگی‌های ریز قرمز، کیست‌های کوچک، رگ‌های خونی ریز، ضخیم شدن بافت صورت، مخصوصا روی بینی، بزرگ شدن بینی و مشکلات چشمی مثل قرمز شدن و تورم پلک از نشانه‌های روزاسه است.

متخصص پوست درباره عوامل تشدید کننده روزاسه گفت: مصرف الکل، غذا‌های تند و پرادویه، استرس و اضطراب، هیجان و ترس، استعمال دخانیات؛ مثل سیگار، گرما و تغییرات اقلیمی، ورزش سنگین می‌توانند در ایجاد این بیماری موثر باشند.


بیشتر بخوانید: در کنار تمام علل بروز آکنه از این انگل خطرناک غافل نشوید


وی درباره درمان روزاسه گفت: بهترین راه برای تشخیص و درمان روزاسه مراجعه به پزشک است تا با توجه به شرایط و ماهیت و خاصیت روزاسه درمان مورد نظر برای وی تجویز شود.

صادقی نیا متذکر شد: خیلی از افراد روزاسه را با بیماری‌هایی همچون؛ اکنه ولگاریس، دمودکس، لوپوس، درماتیت سبورئیک، اگزما، انواع آلرژی‌ها اشتباه می‌گیرند. در حالی که بیکاری روزاسه با تمام این مشکلات پوستی فرق می‌کند و درمانی متفاوت دارد. اگر قادر به تشخیص درست بیماری نیستید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

انتهای پیام/

آشنایی با بیماری روزاسه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.