طرح ملی کنترل فشار خون در ایستگاه پایانی

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به مدت یک ماه اجرا شد و در این راستا جامعه یک میلیون و پانصد هزار نفری در این طرح شرکت کردند.

دکتر مهشید احمدیان، مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در رابطه با نتایج بدست آمده از طرح بسیج ملی فشار خون در اصفهان گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به مدت یک ماه اجرا شد. جامعه هدف ما حدود یک میلیون و دویست هزار نفر بودند که البته در پایان اجرای این طرح به عدد یک میلیون و پانصد هزار رسیدیم. از میان شرکت کنندگان، اسامی ۹۲۰ هزار نفر در پرونده الکترونیک سلامت در مراکز بهداشتی درمانی، مراکز خدمات جامعه سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت ثبت شد.

احمدیان در ادامه افزود: اسامی ۵۹۰ هزار نفر در ایستگاه‌های واقع در سطح شهر در این سامانه ثبت شد. ما هزار ایستگاه در سطح شهر، مراکز پر تحمع و در حاشیه زاینده رود داشتیم و در مجموع از نظر درصد مشارکت آقایان و خانم ها، ۶۰ درصد مختص به آقایان و ۴۰ درصد مربوط به خانم‌ها بوده است. هرچند از نظر ثبت در پرونده الکترونیک شمار خانم‌ها بیش از آقایان بود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با جزئیات مربوط به افراد شرکت کننده در این طرح ملی اذعان کرد: از بین افراد با فشار خون بالا که در این سامانه سلامت آن‌ها را شناسایی کردیم، ۱۴.۵ درصد فشار خون بالا داشتند که ۹ درصد از این افراد اصلا اطلاعی از وضعیت فشار خون خود نداشتند. ما در این پیمایش حدود ۴۱ درصد افرادی که پیش فشار خون داشتند را نیز شناسایی کردیم. به طور کلی از ۵۹۰ هزار نفر، تنها ۴۰ درصد سالم بودند و بقیه یا دچار فشار خون بالا و یا مبتلا به پیش فشار خون بودند.

وی در پایان، ضمن اظهار امیدواری درباره تحولات مربوط به حوزه سلامت به دنبال انجام این طرح خاطر نشان کرد: نکته جالب توجه این طرح آنجاست که ما حدود هشت هزار نفر از افرادی که مشکلات مربوط به فشار خون داشتند را به صورت اورژانسی تحت مراقبت و درمان قرار دادیم. این درمان مخصوص افرادی بود که فشار خون ۱۸ روی ۱۱ یا بالاتر داشتند. باید اشاره کرد که این هشت هزار نفر مستعد به سکته‌های قلبی و مغزی و سایر عوارض فشار خون بالا خواهند بود.


انتهای پیام/م
 

نتایج اجرای طرح ملی کنترل فشار خون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.