آشنایی با یکی از بکرترین مناطق شمالی ماسال

یکی از زیباترین و بکرترین مناطق شمالی کشور ماسال است. ماسال منطقه‌ای کوهپایه‌ای محسوب می‌شود. تا چشم کار می‌کند مراتع و نواحی سرسبز انبوه اطراف ماسال را احاطه کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ماسال از شهر‌های زیبای استان گیلان است و در کنار کوه‌های تالش قرار گرفته است. این مکان یکی از جا‌های دیدنی ایران است که طرفداران بسیار زیادی دارد. طبیعت زیبای این شهر و ییلاقات سرسبز آن یکی از دلایلی است که سبب توجه طبیعت گردان به این منطقه شده است. از طرفی اقیانوس ابری این منطقه پدیده زیبایی است که راه رفتن بر روی ابر‌ها را از یک تخیل زیبا به واقعیت تبدیل می‌کند. این جاذبه‌های دست نخورده طبیعی و وجود رودخانه و غار‌های زیبای این منطقه سبب شهرت ماسال شده است.

تابستان‌گردی در طبیعت زیبای ماسال

اقلیم و شرایط جوی این منطقه به تبعیت از دیگر مناطق استان، معتدل و مرطوب است که به طبع با توجه به قرارگیری در مناطق کوهستانی، کمی سردتر و کوهستانی می‌شود. میانگین دمای این منطقه در روز‌های سرد سال ۳ درجه و در روز‌های گرم سال ۲۸ درجه، همراه با رطوبت میانگین ۸۰٪ اندازه‌گیری شده است.

این مشخصه‌های جغرافیایی پدیده‌های طبیعی دیدنی از جمله آبشار‌های متعدد، غار‌ها و مناطق کوهستانی زیبا و همچنین پوششی سرسبز را برای ماسال در پی داشته است.

تابستان‌گردی در طبیعت زیبای ماسال

بهترین زمان سفر به ماسال

بهترین زمان برای سفر به ماسال، از اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور است که طبیعت در نهایت جلا و زیبایی قراردارد. اما اگر مایل باشید، می‌توانید تا اواسط پاییز و قبل از شروع بارش‌های زمستانی نیز به آنجا سفر کنید. برای گشت و گذار و تفرج در این طبیعت بکر و دوست‌داشتنی حتی یک روز هم فرصت کمی است، اما خب حتی یک گردش چندساعته هم حال آدم را جا می‌آورد.

شهرستان ماسال درگذشته بخشی از شهرستان وسیع تالش بود که در سال ۱۳۷۶ به شهرستان ماسال تبدیل شد و شامل دو بخش، مرکزی و شاندرمن است. مردم ماسال به میهمان‌نوازی مشهور هستند، به زبان تالشی تکلم می‌کنند و پیرو مذهب شیعه هستند. طبیعت مناسب ماسال سبب رونق کشاورزی و دامداری در این منطقه شده است.

در مسیر بهشت گمشده

اگر تصمیم سفرکردن به ماسال را دارید و برای این موضوع برنامه ریزی می‌کنید این قسمت از مقاله برترین‌ها را از دست ندهید تا بهترین و نزدیکترین و شاید زیباترین مسیر را انتخاب و از آن لذت ببرید.

اگر از استان‌های جنوبی استان گیلان مثل تهران، قم، سمنان و اصفهان و فارس و … هستید؛ بهترین راه عبوری همان اتوبان قزوین به رشت و بعد به ماسال است. در این راه ورود به شهر رشت الزامی نیست. قبل از ورود به رشت از سمت امامزاده هاشم (ع) (کمی بعد از پلیس راه رشت) در جاده سراوان ادامه مسیر دهید تا بدون ورود به فومن و تولم شهر و صومعه سرا به ماسال برسید. این جاده در مناطقی دو طرفه و در بعضی جا‌ها نیز اتوبان می‌باشد. با توجه به تردد ماشین‌های سنگین ترانزیتی و حمل و نقل در مسیر؛ از سرعت غیرمجاز و سبقت‌های ناگهانی پرهیز کنید.

تابستان‌گردی در طبیعت زیبای ماسال

 

اما اگر از استان‌های غربی گیلان مثل اردبیل، آذربایجان و … به سمت ماسال می‌آیید، ورود شما از آستارا به این استان زیبا خواهد بود. اتوبان آستارا به سمت ماسال از شهر‌ها و شهرک‌های متعدد می‌گذرد. این مسیر شامل مناطق تاریخی و ساحلی بسیاری است. باغ‌های متعدد کیوی هم چشم‌های مشتاق شما را نوازش خواهند داد.

ساحل گیسوم با آوازه‌ای بلند، قصد فریب شمارا دارد، ولی یادتان باشد ماسال چیز دیگریست!

تابستان‌گردی در طبیعت زیبای ماسال

ولی اگر از استان و شهر‌های شرقی و حتی از سمت فیروزکوه و چالوس به سمت گیلان و ماسال می‌آیید، لاهیجان، آستانه اشرفیه و کوچصفهان شهر‌هایی هستند که از کنار آن‌ها عبور کرده و به رشت می‌رسید.

بعد از راه پسیخان و تولم شهر به سمت ماسال رهسپار خواهید شد. این مسیر اغلب اتوبان است، ولی به علت مراکز خدماتی حومه رشت شلوغ می‌باشد. ماسال را برای یکبار مسافرت انتخاب نکنید. این کار جفای به خودتان است. بار‌ها باید افسانه ماسال را گوش داد، چون هر بار جادوی تازه‌ای برای شنیدن و دیدن دارد.

منبع : برترینها

انتهای پیام/

تابستان‌گردی در طبیعت زیبای ماسال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار