رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح کرد؛

توضیحاتی درباره ماجرای اخیر پردیس سینمایی باغ کتاب/ خبر خوش برای علاقه‌مندان به جشنواره فجر/ شفاف‌سازی درباره دلایل استعفا

سعید اوحدی در نشست خبری امروز خود علاوه بر تشریح برنامه‌های تابستانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درباره حواشی و اتفاقات اخیر پردیس باغ کتاب توضیحاتی ارائه داد.


توضیحاتی درباره ماجرای اخیر پردیس سینمایی باغ کتاب/ خبر خوش برای علاقه‌مندان به جشنواره فجر/ شفاف‌سازی دربار درلایل استعفابه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست خبری فصل تابستان سازمان فرهنگی هنری شهر تهران طی سخنانی گفت: سازمان ما با در اختیار داشتن ۳۸ فرهنگسرا، ۱۵۰ خانه فرهنگ، ۳۰ سالن سینما، ۱۴ موزه و خانه موزه با ۱۱۰ کتابخانه، برنامه‌های خود را از تاریخ ۲۲ اُم بهمن ماه که بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری صادر شد، بر اساس منشور استراتژیک ایشان برای چله دوم انقلاب پیش می برد.

وی افزود: خودسازی، علم و پژوهش، اخلاق، دین مداری، اقتصاد مقاومتی، برائت از دشمن و سبک زندگی ایرانی- اسلامی از مهمترین فراز‌های این بیانیه هستند. از آنجا که امکانات سازمان پاسخگوی همه این اهداف نمی‌باشد، در راستای مشارکت پذیری مردم در برنامه‌ها تلاش‌های بسیار کردیم. در نهایت در سال ۹۷، ۱۲۷ مرکز مشارکتی و در سال ۹۸ هم ۲۸ عدد دیگر به این تعداد اضافه شد.

اوحدی گفت: هر ماه چهار برنامه مشارکتی شامل دو برنامه محله محور، یک برنامه جریان ساز با مشارکت سازمان و یک برنامه هم در مناطق محروم توسط خود نیرو‌های فعال مردمی برگزار می‌شود. برنامه خوبی هم به عنوان مهارت در فراغت در «سیمای خانواده» شبکه یک ترتیب داده‌ایم که استعدادیابی و علم و پژوهش مهمترین محور‌های آن هستند. قرار است نمایشگاه‌هایی هم از محصولات تولیدی در اقصی نقاط شهر داشته باشیم که به بحث اقتصاد مقاومتی کمک کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: مراکز آموزشی سازمان فرهنگی هنری حدود ۶۰ درصد از فعالیت‌ها را در مراکز مختلف پوشش می‌دهد. هزار و ۵۰۰ دوره آموزشی در سیستم یکپارچه سینا برای استفاده شهروندان در نظر گرفته شده و بیش از ۵ هزار مربی داریم که توسط اساتید تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی بیان کرد: عده‌ای می‌پرسند که پردیس تئاتر تهران با امکانات استاندارد و سالن مجهزی که دارد، چرا استفاده چشمگیری از آن نمی‌شود. باید بگویم که مدرسه بزرگ تئاتر تهران هفته پیش افتتاح شد و کلاس‌های این مدرسه در ۱۰ باکس در پردیس برگزار می‌شود.

اوحدی ادامه داد: در فصل تابستان حدود ۵۵ درصد از فعالیت‌های سازمان در حوزه کتاب و کتابخوانی است؛ «کتابخانه هدهد» یکی از این برنامه‌هاست و همچنین جام باشگاه‌های کتابخوانی که سازمان برای دومین بار دبیری و میزبانی این باشگاه را بر عهده گرفته است. همچنین طی جلسه‌ای که با خیرین مجمع مدرسه ساز داشتیم، مقرر شد چهار کتابخانه جدید ویژه روشندلان افتتاح شود. خانه شعر در باغ موزه هنر ایرانی هم در طول تابستان پاتوق شعری برای دوستداران ادبیات خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه درباره هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر اظهار کرد: این جشنواره روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه در پردیس ملت افتتاح می‌شود و مراسم اختتامیه آن روز سی‌اُم در تالار وحدت برگزار خواهد شد. امسال استقبال وسیعی از این جشنواره انجام شد و بیش از ۴ هزار و ۴۰ اثر به دبیرخانه رسید و قالب آثار فیلم مستند، سینمایی بلند، سریال، انیمیشن، پویانمایی و... بود.

وی افزود: امسال یک محور دیگر به جشنواره فیلم شهر اضافه شد که عنوان آن سینمای محله است؛ یعنی پیشتر ۱۳ کارگروه فیلم سازی در ۱۳ محله تهران تشکیل و افراد علاقمند را آموزش داده و هم اکنون تولیدات آن افراد در جشنواره ارائه شده است. همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم نمایشگاهی از هنر‌های تجسمی هم در گالری پردریس ملت افتتاح می‌شود که تا ۱۸ مرداد ماه ادامه خواهد داشت؛ شعار جشنواره فیلم امسال «شهر سالم، شهروند مسئول» است.

اوحدی تصریح کرد: در بخش بین الملل شاهد حضور ۱۱۴ کشور دنیا در این جشنواره بودیم و این یعنی سینمای ایران جایگاه خودش را در جهان پیدا کرده است. بیشترین آثار جشنواره مربوط به بخش پویانمایی بود که ۴۴ اثر داشت. در بخش فیلم بلند هم ۴۲ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه درباره برنامه‌های تابستان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: برای دهه کرامت ۱۳ عنوان برنامه با ۶۵ اجرا انجام شد. همزمان با روز دختر اولین کانون تخصصی دختران کشور ثبت شد و البته تفاهمنامه‌ای هم با انجمن اسلامی دانش آموزان اجرا کردیم که کانون تخصصی پسران هم تشکیل شود؛ در طول دهه کرامت هزار و ۵۰۰ محصول فرهنگی به دختران تقدیم شد. امشب اختتامیه ویژه برنامه‌های دهه کرامت در پارک چیتگر برگزار می‌شود.

اوحدی در ادامه در تشریح برنامه‌های تابستان سازمان فرهنگی هنری شهرداری گفت: در این سه ماه سی عنوان برنامه با ۳۰۰ اجرا در نظر گرفته‌ایم. شعار برنامه‌های تابستان روی خط زندگی است. در دهکده نوجوان پلاس یکی از این برنامه‌های ماست که از ۱۸ تیر تا ۸ شهریور برگزار خواهد شد. همچنین اردو‌های یک روزه ویژه دختران و پسران در فرهنگسرا‌های تهران برگزار می‌شود. برنامه «دختر بابا» از دیگر برنامه‌های این فصل است که به تقویت ارتباط دختران با مادران و پدرانشان می‌پردازد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: مهر آیین برنامه‌ای است که در آن با ۱۱۰ خانواده معظم شهدا دیدار خواهیم کرد؛ نقل ادبی هم بزرگترین پرده خوانی و نقالی کشور است که در فصل تابستان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: من این نوید را به سینمایی‌ها می‌دهم در جشنواره فجر امسال تعداد صندلی‌های پردیس سینمایی ملت بیش از دو برابر شود. در موسسه تصویر شهر هم تعداد ۱۳ سالن سینمایی به ۲۳ سالن ارتقا پیدا خواهد کرد؛ «آب و آیینه» ویژه برنامه ما برای زوج‌های جوان است که با حضور مشاورین متخصص خانواده مهارت‌های زندگی را می آموزند.

اوحدی اظهار کرد: برنامه «گشت آور» ویژه گشت شهری تهران و خارج از تهران است. در ایام دهه ولایت هم نمایشگاه آثار تجسمی و شعر غدیر در موزه امام علی (ع) برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه درباره اتفاقی که برای تماشاگران فیلم در پردیس باغ کتاب افتاده و با درهای بسته و چراغ‌های خاموش مواجه شدند، گفت: یک هفته پیش طبق قوانین کشور ساعت کار مجموعه‌های شهرداری اعلام شد. بر این اساس هیئت مدیره باغ کتاب تصمیم گرفت برای ساعت کاری این مجموعه هم تدبیری اندیشیده شود. شورای سیاست گذاری نظارت بر سینما در این موضوع ورود کرد و قرار است این هفته این مشکل را طی نشستی برطرف کنیم.

وی درباره ماجرای استعفای خود بیان کرد: جریان استعفای بنده هم به دلیل چالش حقوقی و مشکلات بودجه در بحث اجرای برنامه‌ها بود که با توجه ویژه شهردار تهران و کمیسیون بودجه شورای شهر تا حدودی توانستیم مشکلات را حل کنیم و این جریان خاتمه یافت.

در ادامه میرزاخانی رئیس موسسه تصویر شهر درباره اینکه آثار ارسالی به جشنواره فیلم شهر چه ارتباطی با حوزه شهری دارد، گفت: تعداد کار‌هایی که مستقیماً در حوزه شهری باشد، انگشت شمار است. جشنواره قصد دارد فیلمسازان را به تولید اثر در این زمینه تشویق کند. سازمان فرهنگی هنری هم مانند سایر نهاد‌ها فیلم‌ها را بعد از جشنواره شهر رصد می‌کند و به آن‌ها با رویکرد شهری و شهروندی نگاه می‌کند و به بهترین‌ها در این راستا جایزه می‌دهد.

در پایان پوستر ویژه برنامه‌های تابستان سازمان فرهنگی هنری رونمایی شد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار