وضعیت آب و هوای کشور تا سال ٢٠٥٠ چگونه خواهد شد؟

یک شرکت تحقیقاتی سوییسی با در نظر گرفتن ١٩ متغیر مختلف، هوای ٥٢٠ شهر مختلف دنیا را بررسی و پیش‌بینی کرده است.

وضعیت آب و هوای کره زمین تا سال ۱۳۴۰ چه گونه خواهد شد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چقدر که دانشمندان و فعالان محیط زیست بگویند حال زمین خوب نیست، تغییرات اقلیمی شروع شده، دمای هوا رو به افزایش است و... احتمال این‌که توجه مردم عادی به موضوع جلب شود، چندان زیاد نیست، اما اخیرا یک شرکت تحقیقاتی سوییسی با در نظر گرفتن ١٩ متغیر مختلف، هوای ٥٢٠ شهر مختلف دنیا را که جمعیتی بیشتر از یک‌میلیون داشته‌اند، بررسی و پیش‌بینی کرده است که این شهر‌ها تا سال ٢٠٥٠ چه وضع آب و هوایی خواهند داشت.

آن‌چه این تحقیق را برای مردم جالب‌تر می‌کند، این است که در نتیجه‌گیری‌های این تحقیق صرفا عدد و رقم نیامده بلکه گفته شده که آب و هوای شهر‌های مختلف تا نزدیک به ٣٠‌سال آینده شبیه به کدام شهر‌های جهان خواهد شد. به این ترتیب ساکنان شهر‌های مختلف و به‌طور کلی مخاطبان این تحقیق می‌توانند درک بهتری از آن‌چه با ادامه شرایط موجود در انتظارشان خواهد بود، داشته باشند.

برای محاسبه شرایط آب و هوایی این شهر‌ها در سال ٢٠٥٠، از پیش‌بینی هیأت بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) -اساس پیمان اقلیمی پاریس- استفاده شده است. بر اساس این پیش‌بینی با اعمال سیاست‌های اقلیمی مناسب و کارآمد در ١٢ سال آینده می‌توان افزایش دما را در نیمه قرن بیست‌ویکم در حد ١.٥ درجه بیشتر از زمان انقلاب صنعتی نگه داشت.

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند که، چون این پیش‌بینی «خوش‌بینانه» بوده، تحقیق آن‌ها بهترین سناریوی ممکن را نشان می‌دهد نه لزوما واقعیت را.

بنابر نتایجی که از این تحقیق به دست آمده، شدیدترین تغییرات در نیمکره شمالی رخ خواهد داد و هوای شهر‌های این نیمکره در سال ٢٠٥٠ شبیه شهر‌هایی خواهد شد که در یک هزار کیلومتری جنوب آن‌ها قرار دارند. در اروپا هوای تابستان‌ها ٣.٥ و هوای زمستان‌ها ٤.٧ درجه گرم‌تر خواهد شد.

هند خشکسالی شدید را تجربه می‌کند و تا سال ٢٠٢٠، منابع آب زیرزمینی ٢١ شهر خشک خواهد شد. همچنین تحقیق دانشمندان این موسسه می‌گوید که در سال ٢٠٥٠، هوای تهران شبیه سن برناردینوی کالیفرنیا، هوای قم شبیه بغداد، هوای کرج شبیه قم، هوای تبریز شبیه تاشکند، هوای اصفهان شبیه شهر مکزیکالی در شمال مکزیک نزدیک مرز با آمریکا، هوای مشهد شبیه کویته پاکستان و هوای کرمانشاه شبیه شهر فینیکس در آمریکا خواهد بود.

از دیگر مشابهت‌های این تحقیق می‌توان به این شهر‌ها اشاره کرد: هوای مادرید شبیه مراکش، هوای نیویورک شبیه ویرجینیا بیچ، هوای سیاتل شبیه سان فرانسیسکو، هوای مسکو شبیه صوفیه و هوای استکهلم شبیه بوداپست خواهد شد.

این بررسی نشان داد که ٧٧‌درصد شهر‌های دنیا در سال ٢٠٥٠ دستخوش تغییرات شدید آب و هوایی و ٢٢‌درصد با هوایی روبه‌رو می‌شوند که درحال حاضر مشابهش وجود ندارد، به‌خصوص شهر‌هایی که در مناطق حاره‌ای قرار دارند مثل جاکارتا، سنگاپور و کوالالامپور که شرایطی که احتمالا در انتظارشان است فعلا نسخه موجودی در جهان ندارد.

این تحقیق نشان می‌دهد که ٨٠‌درصد شهر‌ها تغییرات شدید آب و هوایی را تجربه خواهند کرد و کمبود آب گریبانگیر شهر‌هایی خواهد شد که اکنون هوای معتدلی دارند.

با بررسی وضعیت هوای شهر‌هایی که در تحقیق اخیر اسمشان آمده می‌بینیم که یکی از فاکتور‌هایی که احتمالا تغییر زیادی خواهد داشت، میزان رطوبت هواست.

مثلا اینکه گفته شده هوای تهران شبیه سن برناردینو کالیفرنیا خواهد شد، شاید افزایش دمای چندانی را نشان ندهد، اما همین قدر بدانید که میانگین رطوبت هوای تهران در تابستان ١٠ درصد است و این عدد در مورد سن برناردینو به ٧٤ درصد می‌رسد. تفاوت قم و بغداد هم تقریبا چنین چیزی است و افزایش رطوبت نزدیک به ١٠ درصد را نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: آب و هوا ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.