باشگاه خبرنگاران جوان یزد گزارش می‌دهد؛

رونق تولید کشاورزی با اجرای طرح آبیاری نوین / یزدی ها پیشتاز در تولید محصولات گلخانه‌ای

چند سالی است اجرای طرح آبیاری نوین باعث شده کشاورزان یزدی رونق تولید را افزایش داده و افق روشنی در صنعت کشاورزی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، خشکسالی که حدود ۱۸ سال است گریبانگیر کشاورزان یزدی شده، همچون غولی بر صنعت کشاورزی این خطه سایه افکنده و ضربه‌های بسیار سنگینی را وارد کرده است.

هرچند صنعت آبیاری نوین از سال ۱۳۴۸ در ایران شکل گرفته، اما در دو دهه اخیر و به دلیل کم آبی و خشکسالی‌های متوالی روش آبیاری قطره‌ای به عنوان یکی از راه‌های مناسب برای کاهش مصرف آب کشاورزی رونق بیشتری گرفته است.

استقبال چشمگیر کشاورزان یزدی از اجرای طرح نوین آبیاری /استان یزد نخستین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای در کشور

افق روشن صنعت کشاورزی با استفاده از طرح آبیاری نوین

سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: در سال گذشته ۱۴۲ هکتار توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را داشتیم که طی آن سطح زیر کشت گلخانه‌های استان به ۱۶۹۰ هکتار با تولید ۴۸۵ هزار تن افزایش یافت.

او با اشاره به افزایش ۱۵۰ هکتاری کشت‌های متراکم در استان  افزود: تنوع بخشی در محصولات گلخانه‌ای و تولید انواع سبزی و صیفی و گیاهان دارویی، تولید کشت‌های نشایی در راستای صرفه جویی ۲۶ درصدی آب و ۲۰ درصدی مصرف انرژی از جمله برنامه‌های این سازمان در زمینه افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی است.

استقبال چشمگیر کشاورزان یزدی از اجرای طرح نوین آبیاری /استان یزد نخستین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: در این روش با حذف خاک از سطح گلخانه، گیاه در بستر لایه‌ای از آب ، پرورش و تغذیه می‌شود و با عملکرد ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن محصول در هر هکتار شاهد افزایش بهره وری و صرفه جویی در آب و انرژی خواهیم بود به طوری که در کشت‌های فضای باز به ازای هر متر مکعب آب تنها ۱.۵ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود و در گلخانه‌های معمولی این میزان تا ۲۳ کیلوگرم افزایش یافته و در کشت‌های نوین مانند NFD این میزان به نحو قابل توجهی تا ۶۰ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

سجادی پور با اشاره به اینکه استان یزد دومین تولید کننده محصولات گلخانه‌ای کشور محسوب می‌شود، افزود: این استان با مشکل کم آبی روبه رو است ،  پس با استفاده از روش‌های آبیاری نوین تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم.

استان یزد جایگاه نخست تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور

محمد حسین ملانوری  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: سالانه افزون بر ۴۸۵ هزار تن انواع محصولات گلخانه ای تولید می‌شود که این میزان تولید استان یزد را در جایگاه اول تولید محصولات گلخانه ای قرار داده است.

او افزود: کم آبی استان یزد باعث شده تا توسعه کشت‌ها گلخانه ای از چند سال پیش در دستور کار جدی بخش کشاورزی قرار بگیرد ، به طوری که در حال حاضر بخشی از محصولات سبزی و صیفی تولیدی در شهرستان‌های یزد و اشکذر به گلخانه‌ها انتقال داده شده است.

استقبال چشمگیر کشاورزان یزدی از اجرای طرح نوین آبیاری /استان یزد نخستین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای در کشور

ملانوری ادامه داد: توسعه کشت گلخانه ای با انتقال کشت‌های فضای باز به گلخانه‌ها از برنامه‌ها و سیاست‌های جهاد کشاورزی در استان یزد است به طوری که هم اکنون بیش از ۱۷۶۰ هکتار از عرصه‌های کشاورزی استان به کشت محصولات گلخانه ای  اختصاص یافته است.

۸۰ درصد تولیدات به خار ج از کشور صادر می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: سالانه ۱۲۰ میلیون دلار از محل صادرات محصولات گلخانه ای استان یزد عاید استان می‌شود.

او گفت: محصولات گلخانه‌ای استان یزد هم اکنون بیشتر به کشور‌های روسیه، عمان، قطر، امارات، قزاقستان و ارمنستان و عراق صادر می‌شود.

استقبال چشمگیر کشاورزان یزدی از اجرای طرح نوین آبیاری /استان یزد نخستین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای در کشور

اشتغالزایی باگسترش کشت‌های گلخانه‌ای

ملانوری افزود: در حال حاضر ۵۳ هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان یزد در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای فعالیت دارند که این تعداد زمینه اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده اند.

او گفت: در کنار انتقال کشت‌های پرآبخواه سبزی و صیفی به گلخانه‌ها همچون ذرت ،کاهو و کلم توسعه کشت‌های کم آبخواهی نظیر گیاهان دارویی و آلوئه ورا نیز در استان آغاز شده ، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌های استان به این محصولات کم آبخواه اختصاص یافته است.

استقبال چشمگیر کشاورزان یزدی از اجرای طرح نوین آبیاری /استان یزد نخستین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای در کشور

 اکبر شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: استان یزد با تولید سالانه بیش از ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه ایی، رتبه دوم کشت‌های گلخانه‌ای کشور را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد : به منظور شعار سال، تنوع بخشی به محصولات گلخانه‌ای استان و افزایش کشت‌های نشایی، تولید انواع سبزی و صیفی و گیاهان دارویی و افزایش کشت‌های متراکم و نیز را در دستور کار خود قرار داده ایم.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه در شرایط فعلی استفاده بهینه از آب اهمیت زیادی دارد ادامه داد: تمام تلاش ما این است که با کمترین میزان مصرف آب ، بیشترین بهره برداری را در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

استقبال چشمگیر کشاورزان یزدی از اجرای طرح نوین آبیاری /استان یزد نخستین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای در کشور

در سال گذشته ۱۴۲ هکتار توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را داشتیم که طی آن سطح زیر کشت گلخانه‌های استان به ۱۶۹۰ هکتار با تولید ۴۸۵ هزار تن افزایش یافت.

خیار، گوجه، فلفل، بادمجان، گیاهان دارویی، و برخی از محصولات سبزی و صیفی از جمله تولیدات گلخانه‌های استان یزد است.

هم اکنون از مجموع تولیدات گلخانه‌ای استان یزد ۸۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود و مابقی در داخل کشور مصرف می‌شود.

اغلب کشاورزانی که از روش آبیاری غرقابی استفاده می‌کردند در مقابل اجرای طرح آبیاری نوین مقاومت می‌کردند و معتقد بودند درختان سیرآب نمی‌شوند و یا به ثمر نمی‌رسند، اما رفته رفته که کاهش منابع زیر زمین و کم بارشی شدت گرفت به این حقیقت پی بردند که تنها راه از برون رفت از این مشکل، استفاده از آبیاری نوین است که می‌تواند بهره وری تولید را بالا ببرد.

آموزش کشاورزان و بهره برداران با طرح سیستم آبیاری نوین تغییر الگوی کشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری بهترین راهکار‌های صرفه جویی در مصرف آب و مبارزه با خشکسالی در بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار