گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نفربر‌های بومی/ (۱)

«نفربرِ رخش» اسب پرتوان نیرو‌های مسلح در میدان نبرد + فیلم و تصاویر

نفربرها یکی از انواع خودروهای تاکتیکی هستند که استفاده از آنها در میدان های نبرد بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نفربر نوعی خودروی زرهی جنگی است که برای حمل و نقل سربازان در میدان جنگ بکار می‌رود. نفربر‌ها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند؛ اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضد تانک هدایت‌شونده (ATGM) یا خمپاره‌انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربر‌ها برخلاف تانک‌ها و خودرو‌های جنگی پیاده‌نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیرو‌های نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

نفربر‌ها در انواع چرخ‌دار و شنی‌دار (مثل شنی تانک‌ها) ساخته می‌شوند. اغلب آن‌ها توان حرکت در آب با سرعت کمی در حدود ۵ کیلومتر در ساعت را هم دارند که به آن‌ها قابلیت گذشتن از رودخانه‌های کوچک را می‌بخشد. در نفربر‌های شنی‌دار چرخش شنی نیروی لازم برای حرکت در آب را فراهم می‌کند و نفربر‌های چرخ‌دار به واترجت مجهز می‌شوند. موتور آن‌ها معمولاً یک موتور دیزلی شبیه به موتور‌های کامیون‌ها یا اتوبوس‌های معمولی است. برای مثال موتور ام۱۱۳ رایج‌ترین نفربر غربی همان موتور اتوبوس‌های شهری جنرال موتورز است.
 
زره نفربر‌ها معمولاً لایه نازکی از فولاد یا آلومینیوم است که در مقابل آتش سلاح‌های سبک و بیشتر ترکش‌ها مقاومت کامل دارد. رایج‌ترین سلاح آن‌ها یک تیربار سنگین کالیبر ۵۰ (۱۲٫۷ میلی‌متر) است. نفربر‌هایی که به توپ‌های اتوماتیک ۲۰ میلی‌متری به بالا مجهزند معمولاً در کلاس خودرو رزمی پیاده‌نظام طبقه‌بندی می‌شوند که توان جنگ مستقیم با دشمن دارند.
 
نفربر رخش
سان دیدن سردار احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی از نفربرهای رخش

از نفربر‌ها می‌توان برای مأموریت‌های دیگری به جز انتقال سربازان نیز استفاده کرد. بسیاری از توپ‌ها، راکت‌اندازها، خمپاره‌انداز‌ها یا ضدهوایی‌های خودکششی با افزودن سلاح مربوطه به یک شاسی نفربر ساخته شده‌اند. برخی نفربر‌ها که مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک یا توپ‌هایی مشابه توپ تانک هستند، نقش یک خودرو شکارچی تانک را بازی می‌کنند.
 
مسئولان صنایع دفاعی کشورمان نیز در این عرصه هم مانند سایر عرصه ها پس از اینکه کشورمان در دوران دفاع مقدس تحت شدیدترین تحریم ها قرارگرفت، به فکر خودکفایی افتادند و انواع محتلف آن را طراحی و تولید کردند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طی مجموعه گزارش هایی نفربرهای بومی و ساخت داخل را معرفی کند. 
 
نفربر رخش
 
نفربر رخش در صنایع شهید کلاهدوز که یکی از شرکت های زیر مجموعه صنایع دفاع است، طراحی و در حوالی سال ۸۵ رونمایی شد. این نفربر چرخدار به منظور سرعت بالا در جاده‌ها طراحی شده که از تحرک خوبی در جاده‌های ناهموار هم برخوردار است و قابلیت حمل ۱۰ نفر را دارد.

«نفربر رخش» به وسیله یک مسلسل خودکار ۱۲.۷ میلیمتری (دوشکا) که درون یک کابین قرار دارد مسلح شده است که دیگر تسلیحات مانند مسلسل‌های ۷.۶۲ میلیمتری یا تفنگ‌های آب پاش برای موثر بودن در اغتشاشات و درگیری‌های شهری نیز قابلیت نصب بر روی آن را دارند.
 
نفربر رخش
نفربر رخش در یکی از نمایشگاه های صنایع دفاعی

۱۰ سرنشین این نفربر از طریق ۱۰ دیدگاه و منفذ تیراندازی که بر روی بدنه رخش قرار دارد می‌توانند فضای بیرونی را رصد و در صورت نیاز مبادرت به تیراندازی کنند.

بدنه نفربر رخش از لایه‌های کامپوزیت سرامیکی تشکیل شده که توانایی مقاومت در برابر گلوله‌های ۱۲.۷ و ۱۴.۵ میلیمتری را دارد. همچنین تجهیزات ایجاد دود برای انجام عمل استتار و حفاظت از سرنشینان در برابر حملات شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای از دیگر ویژگی‌های این نفربر است.

این خودروی زرهی ۹ تنی، از موتوری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار نیروی پیشران خود را تامین می‌کند که حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت را برای آن به همراه دارد.
 
مشخصات فنی
 
بدنه رخش از فولاد ساخته شده است که می‌تواند سرنشینان را از بازو‌های کوچک ۷.۶۲ میلی متر محافظت کند. محل قرارگیری راننده در قسمت سمت چپ وسیله نقلیه است که کنار محل نشستن فرمانده قرار دارد. محل نشستن هر دو سرنشین در این خودرو زرهی توسط صفحات ضدگلوله محافظت می‌شوند، این خودرو توانایی انتقال ۸ سرباز کاملاً مجهز در قسمت سرنشینان را دارد. پوشش ضدگلوله این خودرو به سربازان این توانایی را می‌دهد تا سلاح‌های خود را از داخل وسیله نقلیه با سطح محافظت بالا شلیک کنند.

خدمه می‌توانند به سرعت از طریق درب در دو طرف بدنه و در‌های دوقلوی در قسمت عقب بدنه خودرو وارد  و از آن خارج شوند.

موتور رخش هم یک موتور دیزلی ۴ سیلندر DO ۸۲۴LFL۰۹ با توان ۱۵۵ اسب بخار و سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در جاده و با تحرک عالی در خارج از جاده است.
 
نفربر رخش
نفربر رخش در یکی از هنگ های مرزی
 
این خودرو در نسخه‌های مختلفی ارائه شده است که کامل ترین نسخه آن دارای یک مسلسل ۱۲.۷ میلی متری است که به بالای بدنه متصل شده و دارای یک پایه قابل چرخش است. نسخه‌های دیگر با توپ ضد هوایی ZU-۲۳-۲، ۲۳ میلی متر یا یک تیربار ۳۰ میلی متری شبیه به نمونه‌هایی که در BMP-۲ روسی استفاده می‌شود، ساخت شده است.
 
تجهیزات استاندارد برای رخش شامل سیستم تورم لاستیک مرکزی است که به راننده اجازه می‌دهد فشار تایر را متناسب با عبور از زمین، لاستیک‌های مجهز به آپارتمان، قفل دیفرانسیل و وینچ تنظیم کند. از آنجا که در دمای محیط بالا مستقر می‌شود، سیستم تهویه مطبوع به صورت استاندارد نصب می‌شود.

از آنجا که «نفربر رخش» قدرت تحرک خوبی دارد، از آن می‌توان برای طیف گسترده‌ای از مأموریت‌های میدان نبرد و همچنین به عنوان وسیله‌ای برای تامین امنیت داخلی بهره برد.

مشتریان این خودرو می توانند در صورت خرید رخش می توانند تجهیزات اضافی از جمله محفظه های پرتاب نارنجک دودزا، سیستم NBC و زره‌های سرامیکی اضافی را هم سفارش دهند که قدرت محافظت در برابر مسلسل ۱۲.۷ میلی متر را تا ۱۴.۵ میلی متر را افزایش می‌دهد.
 
 
نفربر رخش در یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی یعنی سریال پایتخت ۵ هم حضور داشته و گوشه‌ای از قابلیت‌های آن نشان داده شده است.
 
مشتریان خارجی
 
تجهیزات و سامانه‌های دفاعی ساخت کشورمان همواره به دلیل کیفیت ساخت و توان مقاومت بالا در جبهه های نبرد مشتریان خارجی هم داشته است. سودان یکی از مشتریان تسلحیات نظامی کشور به ویژه نفربر رخش است که از این خودرو در ارتش این کشور و برای مقابله با گروهک های تروریستی استفاده می شود.
 
نفربر رخش
نمونه تحویل داده شده نفربر رخش به سودان
 
رخش در رسانه های خارجی
 
انستیتو بین المللی تحقیقات صلح استکهلم سال ۲۰۱۲ در گزارشی به بررسی این خودرو پرداخته و خبر صادرات ۲۰ فروند از این خودرو‌ها در سال ۲۰۰۴ به سودان را اعلام کرده است که تحویل آن‌ها از سال ۲۰۰۵ آغاز و یکسال بعد در سال ۲۰۰۶ به طور کامل تحویل شدند.
 
پایگاه تحلیلی RESEARCH GATE در گزارشی که مربوط به سال ۲۰۰۶ است خبر رونمایی و تحویل این خودرو را اعلام کرده است.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
این نفربر بی نظیره
احسنت خدا قوت دانشمندان و مهندسین ایران زمین
ضد گلوله
ضد آب
سرعت حرکت بالا
مقاومت عالی در جاده های مختلف
قابلیت حمل زیاد سرباز و تسلیحات
تیربار قدرتمند و سریع
والا اون 2 نفری که مشکل داشتند معلومه که چشم دیدن ندارن
کور شود هر آنکه نتوان دید
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۸:۰۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
ای کاش کل کشور دست سپاه وارتش نازنیین بود انوقت میدیدیم که در تمامی عرصه های کشور ازجمله اقتصاد وبانکی ومسکن وخودروسازی واموزش وپرورش وکشاورزی وغیره چه چیزهای عالی وبی نظیری داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
xxyyzzww
۱۵:۲۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
خیلی نفر برخوبیه ولی تواین فیلم لااقل می تونستن دریچه های ورود آب روببندند که همه خیس نشن وضعف برای نفربر محسوب نشه واین یکی از معایب نفربر رخش نشه قابل توجه وزارت دفاع توانمندمان مه دست مریزاد خیلی پیشرفت حاصل شده وچشم دشمنان این کهن مرز وبوم کور .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
افتضاح بودهمش فیلم بود .عمق آب تا زیر زانو بود .اصلا زیر آب نرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
خب تو که هیچی نمیدونی بهتره صحبت نکنی
یکی از آزمایشات و تست های تانک بعد از ساخت اینه که در استخر بزرگ فرو میبرن تا از ضد آب بودنش مطمئن بشن. آدم چیزی که نمیدونه بهتره صحبت نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
خب اینکه خیلی عالیه
نفربر رخش و طوفان بی نظیر هستند چون در دریاچه ها و رود ها در آب مقاومت عالی دارند و ضد آب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
حالا باز بگید کشور توانایی ساخت خودرو نداره
والا به پیر به پیغمبر ایران‌خودرو و سایپا نمی‌خوان ۰در کارشون نو آوری داشته باشن و با همین محصولات قدیمی دارن پول ملت رو میخورن که بالای 60 درصد واسشون سود داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
خودرو هم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه صنعت خودروی ایران در اختیار نیروهای مسلح نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
هزاران هزار آفرین بر ارتش مدرن و کلاسیک و نیروی انتظامی رشید و دلیر ایران سربلند و پر افتخار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
هزاران آفرین بر فکر و دست و پنجه و هنر نیروهای نظامی ،واقعا که توان داشتن و اداره کردن، بزرگترین و مجهزترین و مستقلترین قطب خودرو سازی کشور را دارند و هر روز تاخیر در داشتن قطب مستقل خودروسازی زیان بزرگی به توان و قدرت نیروهای مسلح است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
خداحفظتون کنه مردان امنيت ايران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
البته این خودرویی که در فیلم مورد استفاده قرار گرفته نفر بر رخش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
نفربر ایرانی طوفان با رخش تفاوت زیادی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
در سریال پایتخت همین نفربر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
احسنت بر سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۲۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
چرا حفاظت از مرزهارو به چشمان پهبادهای و سایر تجهیزات مدرن نمی سپارید تا کمتر با شهید شدن وبه اسارت درآمدن فرزندان این خاک روبه رو شویم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
مشابه این نفربر ، اسمش کاسکاول هست که ساخت برزیل هست و در زمان جنگ تحمیلی به عراق داده شد. در عراق به آن نفربر دجله میگفتند و در حمله منافقین در سال 67، صدام چند صد نفربر کاسکاول به منافقین داد که خیلی از آنها در عملیات مرصاد نابود شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
اين همونه که تو پايتخت بود؟
Kazakhstan
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
بله خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
بله همونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
بايد لب مرزها از اين استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۴۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد : درود و خداقوت به دلاور مردان مرد صنایع جهاد سازندگی نیروهای مسلح و خداقوت به طراحان و دانشمندان و سازندگانش بسیار عالیه فقط باید بیشتر روش کار بشه هنوز جای پیشرفت داره که در زمانی که میره داخل آب و رودخانه و یا برای عملیاتهای دریا به ساحل استفاده میشود نباید آب داخلش نفوذ کند باید ضد آب باشد و قدرت و توانایی حرکت و جهت یابی و در زیر آب ماندن و حرکت کردن رو هم داشته باشد یعنی چند کاره باشد . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
۲۰ فروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
حالت خوبه؟
فروند واحد شمارش هواپیماست
20 تا هم نیست ایران حداقل 600 تانک کرار(برابر باT90) و 2000 نفربر رخش داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
بدرد جاده هاي شمال هم ميخوره چون سنگ ميفته رو ماشينا
Iran (Islamic Republic of)
علی علی کرمی
۱۱:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
ژنرال «مایکل هایدن» -مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) - چندی پیش به ارزیابی توان اسرائیل برای حمله به ایران پرداخت و تأکید کرد که: «بر این اعتقادم که اسرائیل نه می‌توانسته و نه خواهد توانست اقدام به حمله‌ی هوایی علیه ایران کند، زیرا توانایی این عملیات را ندارد.»۱ به‌واقع این موضع‌گیری از جانب مدیر سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا در زمان بوش پسر، از آن‌جا حائز اهمیت است که یقیناً هایدن با توجه به جایگاه امنیتی خود، درک درست و واقع‌بینانه‌ای از توان نظامی رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران داشته و با این شناخت، صهیونیست‌ها را از هر‌گونه حمله به ایران برحذر داشته است.
اما به نظر می‌رسد که این تنها اسرائیل نیست که توان حمله به جمهوری اسلامی را ندارد و اساساً هزینه‌ی گزاف حمله به ایران برای هیچ کشوری -حتی ایالات متحده- مقرون به صرفه نیست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد315
۱۱:۰۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
خدا قوت به نیروهای مسلح
دلگرم به شما سربازان امام عصر (عج) هستیم
من خواهش دارم که در زمینه های
ساخت خودروی سواری و باری و شهری هم پیشرو باشن از این دولت آبی گرم نمیشه
#شفافیت
#رونق تولید داخلی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
این خودرو باید به تولید انبوه برسد و در اختیار تمام یگانهای مرزبانی قرار بگیرد تا کمتر شهید بدهیم . البته اگر بر روی خودرو موشک های سبک دوش پرتاب با امکان کنترل و شلیک الکترونیکی از داخل نیز تعبیه شود نور علی نور میشود . اگر این دومورد مذکور انجام شود انشاالله گروهک های تروریستی و قاچاقچیان مسلح به کل فلج میشوند و جان نظامیان ما حفظ میشود .
-
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
درود بر وزارت دفاع
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۲۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
اشتباه منفی رو زدم
-
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
اینا بیشتر مثل اسباب بازی می مانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
عجب
همینایی که بهش گفتی اسباب بازی اگر نبود
الان امنیت نبود تا تو خونه بشینی و کامنت چرت و پرت بفرستی
Iran (Islamic Republic of)
امیر بوجاری
۰۹:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
ای کاش این تفکرات در خودرو سازی کشور وجود داشت تا شرکت های خودرو سازی این چنین خون مردم رو در شیشه نمیکردند وبا جان و مال مردم بازی نمیکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
لذت برديم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
هیچ هنگ و گروهانی نداره فقط واسه فرماندهان هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
چرا ایران خودرو و سایپا از نیروهای مسلح استفاده نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
بسيار عاليه
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا فانی
۰۹:۰۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
باسلام،یک سوال بسیار مهم!!!چرا و به چه دلیل این نفربر ها در مناطق مرزی خطرناک ،مخصوصا جنوب شرق،به صورت انبوه تحویل نیروهای مرزی جان برکف نمیشود؟بسیاری از شهدای ما زمان جابه جایی و پشت تویاتا وانت ها مورد هدف مستقیم گلوله قرار گرفتند و جانه نازنین از دست دادند.اما با این نفربرها تلفات ما بسیار قلیل و نزدیک صفر خواهد شد،باتشکر.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۲۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
هر نوع از تجهیزات برای نوع خاصی از نیروها تعریف شده مثلا این خودرو برای مرزبانی تعریف نشده و مجوز استفاده در مرزبانی رو نداره برای همین هم نیروی زمینی سپاه حفاظت از مناطق مرزی شرق رو به عهده گرفتند تا بتونن با ادوات سنگین بهتر بتونن از مرز دفاع کنن
Iran (Islamic Republic of)
یاور
۱۵:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام محافظت ازمرزشرق رودادن تحویل ارتش قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
محمد اسماعیلی
۰۹:۰۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
تو سریال پایتخت 5 حضور داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
درود بر نيروهاي مسلح
آخرین اخبار