قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حجم مصرف آب با ۲ سال گذشته قابل مقایسه نیست/بازگشت سفره‌های زیرزمینی به حالت عادی مستلزم چند سال بارش متوالی

احمد نسبت گفت: بنابر آمار در تاریخ ۱۱ مرداد، ۳ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۲۷۱ متر مکعب آب مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به ۲ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

 

حجم مصرف آب با ۲ سال گذشته قابل مقایسه نیست/بازگشت سفره‌های زیرزمینی به حالت عادی مستلزم چند سال بارش متوالیمحمدرضا احمد نسب قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از این مسئله که پایتخت نشینان رکورد مصرف آب را شکستند، اظهار کرد: بنابر آمار در تاریخ ۱۱ مرداد، ۳ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۲۷۱ متر مکعب آب مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال ۴.۴ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه حجم مصرف آب با ۲ سال گذشته قابل قیاس نیست، افزود: در تاریخ ۱۱ مرداد ۹۶، ۳ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۱۸ متر مکعب آب در شهر تهران استفاده شد که این امر بیانگر رشد فزونی مصرف آب و برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی در سال ۹۸ است.

احمد نسب ادامه داد: بنابر آمار در تاریخ ۱۱ مرداد، ۶۸.۴ درصد از آب‌های سطحی و ۳۱.۶ درصد آب‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار گرفتند، در حالیکه مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیشخور کردن آب از نسل‌های آینده است که به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست.


بیشتر بخوانید:  پایتخت نشینان رکورد مصرف آب را شکستند/ زنگ خطر سفره‌های زیرزمینی به صدا درآمد


این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر در تامین آب پشت سد‌ها تاثیر بسزایی داشته است، بیان کرد: این در حالی است که کمبود منابع آب‌های زیرزمینی به سبب برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی طی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر جبران نشده است به عبارت دیگر با یکسال بارندگی مناسب، این سفره‌ها مجدد تغذیه نمی‌شود و بازگشت به حالت نرمال، حداقل نیازمند بارندگی مناسب در چند سال متوالی است.

وی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و پیشخور کردن حقابه‌ها را به همراه دارد، گفت: براین اساس صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه ها، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب را از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی دانست.

احمد نسب، ذخایر آب سد کرج را ۱۸۲ میلیون متر مکعب، لار ۲۶۲ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۹ میلیون متر مکعب، طالقان ۱۹۸ میلیون مترمکعب و ماملو ۲۴۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب در پایان با اشاره به راهکار‌های ساده رعایت الگوی مصرف آب گفت: اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط و باغچه، نصب سایه بان و جلوگیری از نشت کولر‌های آبی، استفاده از فلاش تانک‌های ۲ منظوره، کاهش زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه و بررسی کنتور‌های آب و رفع شکستگی لوله از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هدر رفت آب تاثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/

مردم راهکارهای ساده الگوی مصرف را رعایت کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار