دبیر مجمع هماهنگی بخش خصوصی:

آغاز ثبت نام سومین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی/ ۱۰ هزار نفر جذب خواهند شد

قمری گفت: ۲۰۳ عنوان شغلی در آزمون استخدامی وجود دارد و امیدواریم به کاهش بیکاری و جذب نیرو در کشور کمک کند.

آغاز ثبت نام سومین دوره آزمون استخدامی/ ۱۰ هزار نفر جذب بخش خصوصی خواهند شدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین قمری، دبیر مجمع هماهنگی بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال میزبان برگزاری سومین دوره آزمون استخدامی بخش خصوصی خواهیم بود؛ در اولین دوره این آزمون حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در دوره دوم آن ۸ هزار و ۵۰۰ شرکت کننده داشتیم.
 
او با اشاره به ارتباط این بخش با ۳ هزار شرکت در سطح کشور گفت: نیاز سنجی‌های لازم برای برگزاری هر چه بهتر سومین دوره این آزمون انجام شده است؛ این نشست هم با حضور تعداد زیادی از شرکت‌های متقاضی برای جذب نیرو برگزار می‌شود تا شنوای دغدغه‌ها و نیاز‌های آنان باشیم.

قمری با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور تصریح کرد: اغلب شرکت‌هایی که در این آزمون با ما مشارکت می‌کنند، به فرایند آن آشنا هستند، اما برخی هم جدید هم پا به این عرصه گذاشته‌اند. شرکت‌هایی در این بین وجود دارند که تقاضای جذب برای تعداد بالایی از نیرو‌ها را دارند. امیدواریم مجموع جذب این آزمون به ۱۰ هزار نفر برسد.

شایستگی شغلی؛ ملاک برگزاری آزمون استخدامی

دبیر مجمع هماهنگی بخش خصوصی با اشاره به اهمیت توانایی افراد گفت: اگر کسی توانایی انجام فعالیت‌های مورد نیاز شرکت‌ها را داشته باشد، مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ به عبارتی دیگر شایستگی شغلی همانند آزمون دوم ملاک برگزاری این آزمون خواهد بود. حدود ۷۰۰ عنوان از معیار‌های شرکت‌ها در این آزمون اعمال شده است؛ بنابراین دانش عمومی ملاک خواهد بود نه مدرک.
بیشتر بخوانید: جزئیات جذب ۱۲ هزار معلم جدید/ آزمون استخدامی چگونه برگزار می‌شود؟

او با بیان اینکه ثبت نام سومین مرحله این آزمون از امروز آغاز می‌شود، تاکید کرد: ۲۰۳ عنوان شغلی در این آزمون وجود دارد و امیدواریم به کاهش بیکاری و جذب نیرو در کشور کمک کند.

قمری یادآوری کرد: استخدام‌های دولتی هر سال کم‌تر می‌شود و بیشتر افراد به علت نداشتن شغل به خروج از کشور تمایل نشان می‌دهند؛ بنابراین هدف اصلی ما از برگزاری این آزمون ها،  حفظ منابع انسانی در کشور خواهد بود.
 
دبیر مجمع هماهنگی بخش خصوصی تصریح کرد: ما همواره در تلاش بودیم تا همراه شرکت‌های فعال در کشور و شناسایی افراد متخصص، در دو بخش تولید و واسطه گری باشیم. بحث تربیت و عرضه سرمایه‌های انسانی اهمیت بسیاری دارد؛ همه ساله هزینه زیادی صرف آموزش افراد مختلف می‌شود، بنابراین نباید شاهد بی ثمر شدن این تلاش‌ها و هزینه‌ها باشیم.

بخش حاکمیتی از آزمون‌های استخدامی حمایت می‌کند

او ادامه داد: ما قصد داریم نقش مناسبی در این بخش داشته باشیم و تقاضا‌های شرکت‌ها را با نیرو‌های داخلی رفع کنیم؛ بخش حاکمیتی هم از آزمون‌های استخدامی حمایت می‌کند.

قمری با بیان اینکه حدود ۷۰۰ شایستگی شغلی انتخاب شد تا افراد ماهر و توانمند شناسایی شوند، گفت: هدف ما از ایجاد این مجمع، بهبود ارتباط با شرکت‌ها و افزایش دقت در انتخاب معیار‌های شغلی است. شرکت‌ها به ناچار هزینه زیادی صرف آموزش نیرو‌های جذب شده می‌کنند، اما وجود این آزمون‌ها می‌تواند، نیرو‌هایی با معلومات مورد نیاز را جذب کند.

درآمد ناخالص، افزایش پیدا نکرده است

در ادامه مراسم مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به حضور تعداد بالای افراد تحصیل کرده و توانمند، تعداد بیکار در کشور زیاد است.

او افزود: ایران هزاران کیلومتر مرز دریایی، ذخایر گازی، نفتی و معادن مختلف، چندین نقطه تاریخی ثبت شده و تعداد زیادی نیرو جوان و تحصیل کرده دارد، اما با این وجود در رده ۲۷ اقتصاد دنیا هستیم.

خوانساری ادامه داد: مدتی می‌شود که درآمد ناخالص ما افزایش پیدا نکرده و بیکاری افزایش پیدا کرده است؛ تعداد زیادی از نخبگان و تحصیل کرده‌ها از کشور خارج می‌شوند؛ حتی سرمایه گذاران، خارج از کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب.

او در ادامه تأکید کرد: همه این عوامل باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم می‌شود، در حالی که به طور متوسط هر ایرانی ماهانه یک میلیون تومان یارانه مستقیم و غیر مستقیم دریافت می‌کند.

خوانساری گفت:کشور‌های بسیاری تنها با داشتن یکی از این سرمایه‌های ذکر شده موفق به کسب جایگاه مناسبی در اقتصاد دنیا شدند. تا به امروز مهاجرات پزشک نداشتیم، اما مباحث اقتصادی پیش آمده پزشکان را هم به فکر خروج از کشور انداخته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: ما در سرمایه گذاری‌ها، کوتاه مدت فکر می‌کنیم؛ تعداد بسیار محدودی شرکت با سابقه چند نسلی وجود دارد در حالی که بسیاری از نظام‌های موفق دنیا شرکت‌های فعال با سابقه‌ای بسیار طولانی دارند؛ باید دیدِ کوتاه مدت را کنار گذاشته و به فکر سرمایه گذاری طولانی مدت باشیم.

شرکت‌های شبه دولتی، رشد بخش خصوصی را متوقف می‌کند

او گفت: وجود شرکت‌های شبه دولتی مشکلاتی زیادی برای کشور به وجود آورده است؛ بودجه زیادی به این شرکت‌ها اختصاص پیدا می‌کند در حالی که راندمان شرکت‌های خصوصی ۷ برابر است؛ این شرکت‌ها رشد بخش خصوصی را متوقف می‌کنند. ما باید مشخص کنیم که اقتصادمان بازار آزاد است یا محدود و داخلی.

خوانساری تصریح کرد: جهانی شدن شرایط خاصی دارد؛ باید قوانین اقتصاد جهانی را بپذیریم، دید کشور ما یا کاملا مثبت یا کاملا منفی است؛ در هر اقدامی ضرر‌ها و منفعت‌هایی وجود دارد، اما این دیدگاه مطلق ما را در تصمیم گیری‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: همین مسائل باعث می‌شود شاهد رشد بیکاری و تضعیف فعالیت اقتصاد داخلی باشیم؛ عوامل بسیاری بر اشتغال و فعالیت شرکت‌ها تاثیر دارد، اما باید اختلالات پایه‌ای برطرف شود.

بخش‌ دولتی می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند

در ادامه محمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: ما اعتقاد داریم یکی از مهم‌ترین نکات در این حوزه اعتماد به جوانان و شرکت‌های خلاق است؛ به همین دلیل ریسک همراهی با این شرکت‌ها را می‌پذیریم.

او در ادامه با بیان اینکه بخش‌های دولتی می‌توانند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند، گفت: نمونه‌های موفقی که در حال حاضر همه ما از آن استفاده می‌کنیم نشان دهنده موفقیت فضای نو‌آورنه امروز است؛ بخش‌های دولتی باید این فضا را بپذیرند و با آن‌ها در رفع نیاز‌های کشور همراهی کنند.

انتهای پیام/

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
اخه چه هزینه ای باید بپردازیم دولت باید افتخار کنه که جوانان در ازمونها شرکت کنند و به تولید و رونق جامعه کمک کنند نه پولی بگیرند و در آخر طرف هم در هیچ جایی استخدام نشود
Iran (Islamic Republic of)
Hamid
۱۶:۳۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
سلام
لطفا کسایی که ثبت نام کردن و بعدا فهمیدن که کلا برداری یک درخواست رسیدگی مجازی به قوه قضاییه بدن تا رسیدگی کنن این حداقل کاری که میشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۸:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام
چرا باید برای آزمون استخدامی هزینه بزارن؟؟؟
اگه به گفته خودشون فقط ده هزار نفر شرکت کنن و ب طور میانگین صد هزار تومن(البته هزینه شرکت ۱۰۷ هزار تومنه) هزینه کنن میشه یه میلیارد!!!!
احتمالا دولت باز با کمبود بودجه مواجه شده ک چنین آزمونی گذاشته!
France
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
وظیفه دولت هست که برای همه افراد شغل و مسکن فراهم کنه
ولی اینا با این کار فقط دنبال جوانان هستند که در به در دنبال کار می گردن و..
من پارسال شرکت کردم چیزی جز مسخره بازی نیست
فقط هدف سر کیسه کردن و نا امید کردن بیشتر جوانان این کشوره