لاریجانی در صحن علنی:

کمیسیون اصل ۹۰ نباید در امور جزئی دخالت کند/ وظیفه این کمیسیون بررسی نحوه کار سه قوه است

رئیس مجلس گفت: وظیفه کمیسیون اصل نود بررسی نحوه کار قواست و نباید در امور جزئی دخالت کند.

کمیسیون اصل ۹۰ نباید در امور جزئی دخالت کند/ وظیفه این کمیسیون بررسی نحوه کار سه قوه استبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در صحن علنی امروز شنبه در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس طی تذکری خطاب به لاریجانی رئیس مجلس، گفت: مطابق اصل نود قانون اساسی هر شخصی که نسبت به عملکرد قوه قضاییه، مجلس و قوه مجریه شکایتی داشته باشد می‌تواند آن را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند، مجلس هم موظف است به آن رسیدگی کرده و پاسخ دهد.

محبی‌نیا با بیان اینکه این اصل بهترین مرجع برای رسیدگی طرز کار قوا در مجلس است، بیان کرد: اکنون کمیسیون اصل نود به کمیسیونی تبدیل شد که شکایت ادارات، شورا‌ها و ... رسیدگی می‌کند که این موضوع خلاف قانون اساسی است.

آقای علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، اظهار کرد: استدلال برخی افراد درباره اینکه مطابق اصل نود مجلس باید درباره نحوه کار قوا تصمیم‌گیری کرده و نیازی به دخالت کمیسیون‌ها نیست، نادرست است اگرچه در بسیاری از مواد قانون اساسی آمده که مجلس باید درباره موضوعات مختلف تصمیم‌گیری کند، اما منظور این است که کمیسیون باید موضوع را بررسی و نتیجه را در جلسه علنی به رای بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه کمیسیون اصل نود بررسی طرز کار مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه است و نباید این کمیسیون در امور جزئی دخالت کند بیان کرد: پیش از این هیئت رئیسه یک نفر را به عنوان کاندیدای ریاست کمیسیون اصل نود معرفی می‌کرد و نمایندگان هم به او رأی می‌دادند، در این روش انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود نیازمند اکثریت مطلق آرا بود در حالی که بر اساس ماده ۹ اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس دو نفر باید از سوی هیئت رئیسه معرفی شوند که در این شرایط رئیس کمیسیون با اکثریت نسبی آرا انتخاب می‌شود.

در انتها حذف این ماده و تصویب آن مورد موافقت قرار نگرفت و به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس برای اصلاح ارجاع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار