نقطه پیوند اصفهان و ریازان در سال ۲۰۲۰/ توسعه همکاری خواهرخوانده‌های اصفهان

رییس کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورای شهر اصفهان از توسعه همکاری‌های خواهرخوانده‌های اصفهان در مسیر واقعی شدن خبر داد و بر نقطه پیوند اصفهان و ریازان در سال ۲۰۲۰ با برگزاری رویداد‌های مشابه تاکید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نصیر ملت، رییس کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود ارتباط با ۱۳ شهر به عنوان خواهرخوانده نه تعریف درستی از خواهرخواندگی داشته و نه برداشت و اقدام متناسب با ظرفیت‌های خواهرخواندگی انجام داده ایم، اظهار کرد: در شرایطی که ما باید از همه ابزار‌های موجود برای رشد و توسعه اقتصادی شهر بهره ببریم و ارتباطات خواهرخواندگی به عنوان یک ابزار ویژه برای تحقق این هدف استفاده شود، لازم است نگاه ما نسبت به ارتباطات خواهرخواندگی اصلاح شود.

او ادامه داد: در همین راستا باید بر اساس یک برنامه ریزی درست تلاش کنیم برداشت‌های متناسب با شهر و ظرفیت خواهرخوانده‌ها را داشته باشیم. یکی از این شهر‌ها که ظرفیت فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند کمک ویژه‌ای به رشد در این زمینه داشته باشد، سن پترزبورگ، به عنوان دومین شهر بزرگ روسیه است.



شهری که بیش از یک و نیم برابر جمعیت خود، گردشگر دارد!



رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان افزود: سن پترزبورگ در ابعاد مختلف با جمعیت پنج میلیونی خود شهری پرظرفیت است که سالانه پذیرای حدود هشت و نیم میلیون گردشگر است و در واقع بیش از یک و نیم برابر جمعیت خود، گردشگر دارد.

او با اشاره به اینکه بخشی از گردشگران سن پترزبورگ علاقمندان به بازدید از آثار تاریخی هستند و این ظرفیت مشابه در اصفهان وجود دارد، گفت: امکان برقراری ارتباط منطقی و معرفی ظرفیت‌های اصفهان به گردشگرانی که در سن پترزبورگ حضور پیدا می‌کنند باید به عنوان یکی از برداشت‌های ما از ظرفیت‌های خواهرخواندگی، زمینه سازی شود.

ملت، با بیان اینکه در نظر داریم از پتانسیل‌های اقتصادی این شهر و تجربیات آن در مدیریت شهری استفاده کنیم، تصریح کرد: نوع نگاه مدیریت شهری سن پترزبورگ با شرایط، قوانین و فضای حاکم بر مدیریت شهری ما شباهت و تفاوت‌هایی دارد که بررسی کارشناسی می‌تواند افق متفاوتی را روشن و امکان تعریف مسیر‌های جدید اقتصادی را برای ما فراهم کند.



تشکیل کارگروه اصفهان و سن پترزبورگ برای تهیه پیمان همکاری بین دو شهر




کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بر اساس توافق صورت گرفته در سن پترزبورگ و همچنین بر اساس پیشنهادی که از سوی رییس کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورای شهر مطرح شد، قرار شد گروه کارشناسی متشکل از کارشناسان هر دو شهر تشکیل شود، اظهار کرد: قرار است، در این گروه کارشناسی، در ارتباط با چند و، چون و ساز و کار‌های برقراری ارتباط و تعامل همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و محیط زیست توافق شود تا طی یک ماه آینده پیش نویسی بین دو شهر رد و بدل شود.

او ادامه داد: این پیش نویس باید ظرف دو ماه آینده به تایید هر دو طرف برسد تا برای امضا توسط استاندار یا شهردار سن پترزبورگ با شهردار اصفهان آماده شود.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر افزود: همچنین با توجه به مذاکرات انجام شده با طرف سن پترزبورگی در حوزه مباحث محیط زیستی، قرار است بر اساس پیمان همکاری که بین دو شهر منعقد خواهد شد، در زمینه تبادل دانش طرفین در خصوص محیط زیست شهری همکاری‌هایی شکل گیرد. در این راستا باید کارگروه‌های ویژه بین کارشناسان محیط زیست شهری اصفهان و سن پترزبورگ برقرار شود و اقدامات در این چارچوب دنبال شود.

محمدی تصریح کرد: همچنین در قالب تفاهم نامه، در زمینه تجاربی که در حوزه‌های اجتماعی به خصوص در بخش افزایش سرمایه اجتماعی و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به ما کمک می‌کند توافقاتی حاصل خواهد شد. در این چارچوب موضوعات گردشگری و اقتصادی، تبادل اطلاعات مربوط به کنترل آسیب‌های اجتماعی نیز از سوی دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: در کنار این اقدامات، نمایندگان اتاق بازرگانی هم مباحث اقتصادی مانند برقراری خط هوایی بین اصفهان – سن پترزبورگ را پیگیری می‌کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان افزود: در این سفر بازدید و گفت و گویی هم با چشم پزشکان روسی انجام شد و مذاکراتی نیز در خصوص راه اندازی مرکز فرهنگی دانشجویان در روسیه انجام شد که شهردار اصفهان پس از این سفر در چارچوب همین تعاملات با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مراکز دانشگاهی مربوطه، گفتگو خواهد کرد.

او با اشاره به سخنرانی‌های نمایندگان هیأت مدیریت شهری در این رویداد‌ها ادامه داد: شهردار اصفهان در سخنرانی در کنفرانس شهر‌های تاریخی جهان بر ارتباط شهر‌های تاریخی و معرفی شهر اصفهان به عنوان یک شهر پرجذبه و مقصدی برای همکاری با شهر‌های تاریخی جهان تأکید کرد.



اعلام آمادگی ریازان برای شراکت تجاری با مراکز فرهنگی، اقتصادی و گردشگری اصفهان



او گفت: یک سخنرانی هم بنده به عنوان رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر داشتم که عمدتا مبتنی بر توجه ویژه به اصول انسانی و اخلاقی بین مردم شهر‌های تاریخی، توجه به مبانی صلح و امنیت جهانی بر مبنای تعامل اجتماعی، توجه به محیط زیست و حفظ ذخایر انرژی جهان به عنوان ابزاری برای ایجاد همبستگی و برقراری امنیت بین همه مردم جهان بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه تاکید ویژه ما در این سخنرانی بر تبادل دانش محیط زیستی و جاری شدن زبان و ادبیات محیط زیستی بین شهر‌های تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته و ایفای نقش مردمان جهان به عنوان میراث داران این شهر‌های تاریخی بود، ادامه داد: در این سخنرانی تاکید داشتیم که رفتار‌های صلح آمیز، توجه و احترام به طبیعت در دستورکار شهر‌های تاریخی قرار گیرد.

محمدی تصریح کرد: همچنین در ادامه سفر به ریازان، شهردار اصفهان با معاون استاندار ریازان دیدار داشت و ارتباط خوبی شکل گرفت. در کنار آن یک دیدار هم با شهردار ریازان انجام شد که پیرامون سه محور خواهرخواندگی اصفهان و ریازان، اعلام آمادگی شهر ریازان به عنوان شریک تجاری با مراکز فرهنگی، اقتصادی و گردشگری اصفهان و برگزاری هفته‌های فرهنگی دو شهر (ریازان و اصفهان) تبادل نظر صورت گرفت.

او اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه برای سال ۲۰۲۰ «طرح اصفهان ۲۰۲۰» برنامه ریزی شده و شهر ریازان هم همزمان به عنوان «پایتخت نمونه فرهنگی و تاریخی سال ۲۰۲۰ روسیه» انتخاب شده است، قرار شد پیرامون مطرح شدن این دو طرح، تعامل فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و محیط زیستی بین دو شهردار و کمیسیون‌های مرتبط دولت_شهر ریازان برقرار شود.
 

انتهای پیام/ی
برچسب ها: شورای شهر ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.