پانته‌آ سیروس بازیگر سریال «بانوی سردار» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ادعای ساخت یک واقعه تاریخی را در «بانوی سردار» نداریم/ چرا «بی بی مریم» با لهجه تهرانی صحبت می‌کند؟


پانته‌آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم در سریال «بانوی سردار»، از ویژگی‌های این اثر تلویزیونی و چالش‌های بازی در آن گفت.


پانته‌آ سیروس که نقش بی بی مریم را در سریال «بانوی سردار» بازی می‌کند، فعالیت در حرفه هنر را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد. او از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۷۸ به نقاشی آبرنگ با جمال الدین خرم‌نژاد پرداخت. او فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است؛ اما توانایی‌هایش به همین جا ختم نمی‌شود. پانته‌آ سیروس در رشته سوارکاری مهارت بالایی دارد و این ورزش را از کودکی دنبال کرده و بی‌وقفه نیز ورزش می‌کند. او در سنگ نوردی و تیراندازی هم مهارت دارد و این یکی از مهمترین دلایل انتخابش برای ایفای نقش بی‌بی مریم در بانوی سردار است.

پانته‌آ سیروس تا پیش از سریال «بانوی سردار» در آثاری چون «ساعت ۵ عصر»، «خرگیوش» و «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» حضور داشته است. او برای بازی در فیلم «اینجا همه چیز خوب است» به کارگردانی پوریا آذربایجانی جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را از جشنوراه یاس دریافت کرد. به بهانه حضورش در سریال بانوی سردار خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با این هنرمند گفت‌وگویی را ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

بانوی سردار

خانم سیروس؛ درباره حضورتان در سریال بانوی سردار بفرمایید.

با من تماس گرفته شد و درباره نقش  صحبت کردیم. قرار شد یک دورخوانی داشته باشیم و با صحبت‌هایی که با آقای شیخ طادی داشتیم، من برای بازی این نقش قبول شدم. بازیگر نقش «بی بی مریم» باید مشخصاتی از جمله توانایی سوارکاری و تیراندازی می‌داشت. در حقیقت از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب من برای ایفای این نقش، ورزشکار بودنم بود؛ برای سازندگان این سریال مهم بود بازیگری را که انتخاب می‌کنند، این توانایی‌ها را داشته باشد. اساساً این نقش با این توانایی‌ها نقش می‌شد، در غیر این صورت با نقش آفرینی بدل پروژه ناممکن بود.

نسبت به بی‌بی مریم شناخت داشتید؟

نسبت به بی‌بی مریم شناختی نداشتم، تا آن روز اسم ایشان را هم نشنیده بودم. برای من جذاب بود که چنین آدمی با این درجه شهرت در بین بختیاری‌ها وجود دارد و بقیه اقوام نسبت به او شناختی ندارند. بی بی مریم بانوی بسیار بزرگ و سوارکار و تیرانداز بسیار حرفه‌ای بود. همان ابتدا با توضیحات نویسنده با این شخصیت آشنا شدم و به عنوان یک زن، فوق‌العاده متاثر شدم که چرا نباید قهرمان‌های ملی مملکتم و به ویژه قهرمانان زن کشورم را بشناسم.

تجربه کار با آقای شیخ طادی چگونه بود؟

قبل از این تجربه کار با ایشان را نداشتم؛ خوشبختانه با کارگردانی کار کردم که دقیقاً می‌دانست چه می‌خواهد و راهنمایی که انجام می‌داد، بسیار در شخصیت‌پردازی به من کمک کرد. من از شخصیت اصلی سریال شناخت دقیقی نداشتم؛ اما خوشبختانه به جایی رسیدیم که از لحاظ روحی به نقش بی‌بی مریم نزدیک شدم.

بانوی سردار

سوارکاری را به صورت حرفه‌ای آموزش دیدید؟

پدرم از وقتی که من یادم می‌آید سوارکاری می‌کرد. من از بچگی سوارکاری می‌کردم و کنارش تیراندازی را هم یاد گرفتم. البته اسکی روی آب، اسکی روی برف، دوچرخه سواری در کوهستان هم به صورت مداوم انجام می‌دهم و این روز‌ها برنامه من این است که قله‌های بزرگ ایران را فتح کنم.

اولین تجربه کار تاریخی برای شما چطور بود؟

تجربه کار تاریخی نداشتم؛ کار تاریخی و جنگی کار‌های سختی هستند. لوکیشن خاکی و آفتاب بسیاری دارند و اگر علاقه و عشق داشته باشید، برایتان  جذاب می‌شود و احساس خوبی به شما می‌دهد.

مشغول کار جدیدی هستید؟ چرا گزیده کار می‌کنید؟

حدود ۸ سال است که به صورت حرفه‌ای بازیگری را دنبال می‌کنم؛ برایم همیشه مهم این بوده که فیلم‌نامه، عوامل و نقش خوبی را انتخاب کنم. یکسری کار پیشنهاد شده است، اما ترجیح می‌دهم گزیده کار کنم.

بانوی سردار

نسبت به وضعیت کاری خود گلایه‌ای دارید؟

گلایه من نسبت به نوع حضور زنان است؛ اینکه چرا زنان را بدون تحرک در تصویر نشان می‌دهیم. دوست دارم زنان مؤثر و پرتحرک نشان داده شوند. فکر می‌کنم زنان قابلیت حرکت فعالانه را در سریال و فیلم‌ها داشته باشند؛ چراکه توانایی دارند و می‌توانند به لحاظ بدنی قدرتمند ظاهر شوند. اگر سینما و تلویزیون مبتنی بر حرکت باشد، دیگر بازیگران بی توجه به هیکلشان نخواهند بود. یک بازیگر به بدن خود احتیاج دارد و باید بر عضلات خود تسلط داشته باشد. اگر از بازیگران به تناسب نقششان کار‌هایی بخواهیم که برای قوام نقش لازم است، اما به دلیل ناتوانی بازیگر امکان انجامش نیست، هم به بازیگر کمک کرده ایم که کمی کار را جدی تر دنبال کند و بتواند در نهایت اجرا کند و هم در حق نقش کوتاهی نکرده ایم. در تمام دنیا بازیگران تمرینات سخت ورزشی دارند؛ چرا که لازمه هنرپیشه بودن مسلط شدن به بدن است.

به نظرتان سریال «بانوی سردار» با استقبال مواجه می‌شود؟

اخبار ضد و نقیض شنیده‌ایم، اما امیدوارم استقبال خوبی داشته باشد. نکته‌ای که باید مخاطبان بدانند این است که سریال بانوی سردار فقط برش کوتاهی برای معرفی بی‌بی‌مریم است. ما به هیچ وجه ادعا نداریم که یک واقعه تاریخی را عین به عین می‌سازیم؛ چراکه این یک معرفی از بی بی مریم به قلم آقای شیخ طادی است.

چرا بی بی مریم با لهجه تهرانی صحبت می‌کند؟

در هر کاری ضعف‌هایی وجود دارد که به عوامل مختلف مربوط می‌شود و ترجیح می‌دهم الان همزمان با پخش سریال، درباره آن صحبت نکنم. بعد‌ها صحبت می‌کنم. باید اجازه بدهید پخش سریال تمام شود؛ این قدر نکات جذاب در سریال وجود دارد که می‌خواهم به آن بپردازم. شاید کم و کاستی که از نظر من مخاطب وجود داشته باشد، از نگاه مخاطب دیگری این کم و کاستی وجود نداشته باشد و این نقطه قوت باشد. ما دلمان می‌خواست که کاراکتر با لهجه بختیاری صحبت کند، اما به خاطر اینکه قرار بود برای تمام ایران پخش شود باید با زبان معمول اتفاق می‌افتاد. همانطور که در سریال‌های مطرح اروپایی و آمریکایی با زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. شما وقتی سریال روسی چرنوبیل را می‌بینید، بعضی افراد روسی و بقیه انگلیسی صحبت می‌کنند؛ چون می‌خواهند با مخاطب ارتباط بگیرند. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که فقط سریال در خانه ما پخش نمی‌شود؛ بلکه در خانه یک ایرانی در کشور‌های دیگر هم پخش می‌شود.

بانوی سردار

از شخصیت بی بی مریم چه چیزی در شما ماندگار شد؟

تمام آن چیزی که بی بی مریم و تمام زنان و مردان بزرگ در طول تاریخ بشریت داشتند، در همه انسان‌ها وجود دارد؛ اما در برخی موارد عرصه ظهورشان مهیا نیست. نمی‌توانم بگویم شخصیت «بی بی مریم» چیزی را در من باقی گذاشت بلکه چیزی را در من تقویت کرد. بی بی مریم زن با اقتداری بود و امیدوارم این اقتدار را در من تقویت کرده باشد.

گفت‌وگو از الهام قبادی

انتهای پیام/

گفت و گو با پانته‌آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم در سریال «بانوی سردار»

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۴۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
من فیلم بی بی مریم را دوس دارم واگر دوبا ره برگزا بشه خیلی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۱:۳۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
من فیلم رو دیدم یکی از بهترین فیلمهای تاریخی ایران بود که تا حالا نگاه کردم واقعا زیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۱۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
تشکر از اینکه خواستین یه فیلم بسازین که مثلا بخواین یه شخصیت رو معرفی کنید ولی ای کاش درست و با مطالعه این کار رو می کردین من کامنتای همه شما دوستای عزیز رو خوندم برای من هم قابل احترام من به عنوان یه خانم بختیاری بدون هیچ تعصبی انتظار زیادی داشتم از عوامل این سریال خانم بی بی مریم بختیاری فاتح تهران فاتح اصفهان بودن که ذره ای توی این سریال بهش اشاره نشد برای ایشون زندگیش فقط مقابله با یه گروه راهزن نبود باید فیلم به اندازه آدمای بزرگی که ساخته شد و همه شما دیدید حتما مثل سریال ایران دخت که چقدر زیبا ساخته شده با توجه به کردن به اکثر جزییات زمان خودش و امثال این حالا که می خواستین یه خانم بزرگی مثل ایشون رو معرفی کنید به نکات مهم هم اشاره می کردید ایرادهای بزرگی توی ظاهر بود ولی چیزای مهمتر از این هم که اصلا بهش اشاره نشد اینکه چرا این خانم سردار معرفی شد نه فقط مقابله با چندتا گردنه گیر و دزد ای کاش به شخصیت های مهم ایرانم وقت زیادی می زاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ترلان
۲۰:۴۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
گویش بختیاری پهلوی همراه بعضی واژگان اوستایی هست میشه گفت گذشته و نیای زبان فارسی امروزی که پنجاه درصد عربی گشته هرچند در گویش قدیمی بختیاریها هم عربی کم و بیش وارد شده بدلیل دست کم گرفتن این گویش متاسفانه گویش تاریخی ایران زمین کم کم در حال انقراض هست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۱۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
زنده باد لر و لک
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۳:۱۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
سلام هرکاری شروع اش با مشکلاتی همراه است. دست مجموعه بانوی سردار درد نکنه.ضمنا این سریال برای همه ایران پخش میشد باید به زبان فارسی پخش میشد. تا همه بی بی مریم را بشناسند.افتخار میکنیم به عنوان یک ایرانی به بی بی مریم
Iran (Islamic Republic of)
Aliazadi
۰۵:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید عالی بود
مخصوصابازی خانم سیروس درودخداقوت
بااین زبان مخاصبای بیشتری ارتباط برقرارکردن
قسمت دوم هم بارزشترمیشه اگه تهیه کنند
Iran (Islamic Republic of)
یدملت
۰۹:۱۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
ایکاش فرزندان ایل قشقایی هم زندگی و دلاوریهای قهرمان زن قشقایی چون فرخ بی بی ........را به صحنه روزگار میاوردن
Iran (Islamic Republic of)
محسن بختیاری
۰۸:۵۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام
ممنون که به این واقعه مهم تاریخی پرداختید اما من بعنوان یک لر نتونستم با فیلم ارتباط برقرار کنم به غیر از تیتراز فیلم
فیلم از جای نا معلومی شروع شد و به افتخار افرینی های بیبی مریم خیلی اشاره نشد و بدتر اینکه خیلی نابجا تمام شد
چرا باید برای فیلمی مثل مختار اینهمه وقت هزینه بازیگران سرشناس و.... بزارن اونوقت برای مشاهیر خودمون اینقدر سر سری از کنارش بگذرن
امیدوارم هیچ وقت تصمیم برای ساخت فیلم کورش کبیر نگیرن چون مطمعنم هیچ ارزشی برای نامداران ایران قاعل نیستن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۳۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
باسلام من به دور ازاحساسات اعتراف میکنم بهترین سریالی بود که درباره یک زن ایرانی ساخته شد این طبیعیه هرفیلمی به نوبه خود یک سری ایراداتی داره ولی اصل کار محتوی فیلم بود امیدوارم این فیلم ادامه آن نیز پخش شود!من ازشبکه ۳سیما٬ کارگردان٬ تهیه کننده٬ وسرکارخانم پانته آ سیروی وهمه افرادی که درتهیه این سریال زحمت کشیدند تقدیر وتشکر میکنم وبرای همه موفقیت وسلامتی ارزو میکنم.به امید پخش قسمت دوم آن.....................
Iran (Islamic Republic of)
مهدی مومنی
۲۲:۰۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام و تبریک به ایرانیها و بختیاریهای عزیز.
من از فیلم بانوی سردار هزاران بار بیشتر از ایرادهاش، افتخار و مباهاتش رو می بینم. غیرت و شجاعتش وقتی همراه با عقلانیت و تدبیر میشه، تسلطش به علوم زمانش وقتی به کمک شناختش درباره سرزمین و فرهنگ ایران و ایرانی میاد، اینجاست که هم مباهات می کنم به ایرانی بودنم، هم افتخار می کنم به چنین بزرگانی، و هم انگیزه پیدا می کنم یکی عین ایشون نمیشم، حداقل شبیه اینگونه آدما بشم.
از هموطنان عزیزمم میخوام انتقادات رو بذارن واسه محافل علمی و مزایای بسیار بزرگ این سریال رو ببینن.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۱:۵۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
باتشکر از عوامل ساخت نتیجه مهمی که این سریال داشت این بود که ما بااین بانوی بزرگوار آشنا شدیم وبه دنبال شناخت بیشتر از ایشان هستیم هرچند سریال گویای تمام وقایع زندگی ایشان نبوده ولی بسیار برای من جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۴۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
در مورد نحوه لباس پوشیدنشان، لباس بختیاری لباس غربتی های فلان جا نیست لباسیست هم اصالت و هم ریشه دارد الان لباس کامل یه زن بختیاری تقریبا با لچک سه تومن میشه اما لباس در فیلم ....در کل حس غرور به اینجانب که بختیاری هستم و به بختیاری بودن خودم افتخار میکنم ایجاد شد ....در مورد خانم سیروس واقعا نمونه ای از بی بی مریم هستش چون زنی که جسارت اسب سواری و تیر اندازی دارد ....درود بر شما و تمام بختیاری های سراسر دنیا .....محمودی از برلین
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۱۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
حیف که اینجوری تموم کردن باید تاآخرش فیلمو میساختن حیف کاش ادامشو بسازن حیف حیف واقعا یکدرصد کارهای بی بی مریم رو نشون دادم من شناختی نداشتم تا این فیلم شروع شد ولی رفتم کلا کتابشوخوندم فوق العاده وحیف که اینجوری تموم کردن.....بی بی مریم دلم برات تنگ میشه......مرسی شیرزن ایل بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۱۵:۰۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
من خودم بختیاری هستم و این فیلم توهین به قوم من بود چرا؟؟
۱ لباس زنان بختیاری هیچ شباهتی به لباسی که در این فیلم بر تن بی بی مریم خان بود نداره این لباسا بیشتر شبیه لباس هایی بود که زنان در سریال مختار داشتن

۲ واقعه هایی که در این فیلم روایت شد یا نادرست بود یا ناقص و مهم تر اینکه رویداد هایی مانند فتح تهران و اصفهان توسط بی بی مریم که انجام شده بود و ان اتفاق ها بود که بی بی مریم رو به یک سردار تبدیل کرد نشان نداد و بجای ان مبارزه با چند راهزن و غارت گر را دلیل قدرت و شهرت بی بی مریم نشان داد

۳ در زبان بختیاری کلماتی چون دا وجود دارد که معنی ان را همه ایرانی ها میدانستند پس چه لزومی داشت علیمردان خان بی بی مریم را مادر صدا کند
Iran (Islamic Republic of)
شمس
۱۰:۴۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
اخرش بی سرتهه تموم شدمزخرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
فصل دو مربوط به قیام مشروطه و علیمردان خان باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده
۲۲:۰۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
من فیلم با هیجان می دیدم.و کلا گریه می کردم.این بانو واقعا نمونه زن ایرانی با ایمان و با غیرت بود.بی بی مریم بختیاری روحت شاد و امیداورم با پسر شهیدت علی مردان خان که توسط رضا خان به شهادت رسید با امام علی محشور بشی
.من آذری زبانم و افتخار می کنم به مادر ایران بی بی مریم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۵۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
حیف اون آهنگ زیبای علایدین بختیاری که تو این سریال بی محتوا پخش کردن که ارزش هنری آهنگ زیر سوال رفت .
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری ترکالکی
۲۱:۵۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
درود بر شیر زن بختیاری شهر ترکالکی خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
واقعا به لرها وبختیاریها باید افتخار کرد و به چنین شیرزنهایی که دردوران تاریخ ایرانی بوده وما فقط نامی شنیده بودیم امیدوارم ادامه داشته باشه واولین فیلم ایرانی والاصل هست که ازتلوزیون پخش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
این نابازیگرا چی بودن واقعا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
عالی خیلی عالی خانم سیروس واقعا فوق العاده عمل میکننن واسه ایران وایرانی افتخار هست زنده باشی بانوی سردار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
عالی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
درود بر شماها بختیاری های عزیز
Iran (Islamic Republic of)
شیرین
۱۰:۳۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
اصلن نمیخواد سریال تاریخی بسازید! آبروی بختیاری رو بردید!از ما بختیاریها اجازه گرفتید تا یک همچین تحریفی رو نمایش بگذارید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
اشتباه خیلی بزرگ این سریال اون قسمتش هست
Australia
ناصرسلامی
۰۱:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام عالی عالی است واقعا دست شما درد نکند شعروشنیده بودم حتی داستان را.ولی فکر می کردم افسانه است ولی بادیدن فیلم واقعا احساس شعف کردم اینگونه فیلم ها به من به عنوان یک ایرانی عزت بیشتری می دهد
Iran (Islamic Republic of)
امیر اردلان
۰۴:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
واقعا دست شما درد نکنه برای ساخت همچین سریال زیبا و پر افتخاری... همچی تو سریال عالیه فقط ای کاش لباس های بازیگران لباس بختیاری بود ، راجب زبان فیلم که فارسی هست هم به نظر من که بختیاری هستم کار درستی کزدید که لا زبان فارسی صحبت کردید تا تمام ایران و کشورهای فارسی زبان و حتی کشورهای غیر فارسی هم بتونن راحت متوجه بشن،،، امیدوارم از ایراد گرفتن های که از فیلم ک اینچیزا میشه دلسرد نشین و با قدرت بیشتری به کارتون ادامه بدید،،، یه تشکر ویژه هم میکنم از خانم سیروس بخاطر درخشش در نقش بی بی مریم... خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
باسلام باتشکرزیاددددددازعوامل ساخت این مجموعه
Iran (Islamic Republic of)
علی چهارلنگ
۱۱:۱۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
باسلام و احترام
به نظر من این سریال یک شاهکاره, وقتی شهامت این زن میبینم موهای تنت سیخ میشه.احساس غرور بهم دست میده.و چون در شبکه ی سراسری پخش میشه بسیار عالی که بازبان فارسی صحبت میکنند.انشاالله شاهد قسمت دوم این مجموعه باشیم.
در پناه حق پیروز باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
با عرض سلام و خسته نباشید به تمام بختیاریهای کشور عزیزم
و تمام دوستانی که این سریال رو ساختند
Iran (Islamic Republic of)
سیدمهدی
۰۴:۱۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
سلام عرض ادب‌واحترام خدمت همه تلاشگران این فیلم من خودم اذری زبان هستم خیلی کیف کردم برای این فیلم این‌کارها‌چیه هرکسی یه ایراد میگیره اقا تشکر کنید از کارگردان تهیه کننده بخصوص بازیگران که واقعان گل کاشتند افرین باید گفت خصوصان نفش بی‌بی مریم که من خودم کیف کردم برای کارش خدا قوت به همتون زنده باد همه ایرانی همه جای ایران سرای من است
Iran (Islamic Republic of)
علی چهارلنگ
۱۱:۲۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام درود بر وطن پرست عزیزم اذری زبان غیور.افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
درود بر شیر زنان ایران بی بی مریم بختیاری.
ما در ايران نمونه بی بی مرایم زیاد داریم.
بیاد همه مادران شهدایی دفاع مقدس.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۵۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
میشه چند تا رو نام ببرید
Iran (Islamic Republic of)
مهلا
۲۲:۲۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
خسته شدیم از بس سریال های غیر ایرانی دیدیم که زنهاشون مثل مردهاشون نقش اولهای فیلمهای تاریخی شون هستند من عاشق فیلمهایی هستم که به زن ایرانی قدرت و صلابت و شجاعت فراموش شده شان را یاداوری میکند
Iran (Islamic Republic of)
ایمری
۱۶:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
زنده باد بی بی مریم و همه شیر زنان ایرا ن که کم نیستند در تاریخ ضد ازادی و استبداد راستی چرا با تین هم داستان های زیبا تز قهرمانان ملی همچون بیبی مریم کمتر در موردشون صحبت میشه و فیلم ساخته میشه به هر حال ممنون از سازندهاش باعث افتخار ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
وقتی هیچی نمیدونی حرف یا نظر نده خواهشا ادمای بیسواد چرا بدون فکر و مطالعه درباره موضوعی نظر میدین اقای که میگی به‌ المانی ها خدمت کرده اول بفهم چرا بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
زنده باد ایران زنده باد لر و زنده باد بختیاری اون اقایی که میگه بختیاری ها مهاجر بودند اینه که اقا برو تاریخ رو بخون بیشترین قدمت رو بختیاری ها دارند یرو تاریخ رو بخون لر نبود تو هم نبودی من خودم یک بختیاری اصیل هستم زنده باد بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
باسلام به هموطن بختاری- من با یه قومیت دیگه از این ایران عزیزم واقعا از این فیلم خوشم اومده- اینکه
این فیلم با شنیده ها ایل بختیاری متفاوت میباشد جای تعجب ندارد-به هر حال محدودیتهای در همه جا وجود دارد-ولی با یه نگاه کلی به کل کشور این همه ایراد و هجمه به این فیلم واقعا یه کم کم لطفیه- باشد با نقد سازنده به فیلم های بعدی به ایل بختیاری و تمامی قومیتها کمک کنیم- احسنت به بی بی مریم و تمامی شیر زنان کشورم ایران0
Iran (Islamic Republic of)
لر
۲۲:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
بهتره زندگی این خانم را در ویکیپدیا بخوانید ایشون شاید در برابر انگلیس و روس ایستاده اما به آلمان ها کم خدمت نکرده جایزه هم بهش دادن پس خیلی هم خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
شما تو جهالت خودت بمون
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۲۲:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
اتفاقا همینکه فیلم دارای لهجه نیست خیلی بهتره چون من خودم از فیلمی که لهجه داشته باشه زود خسته میشم و فیلم رو دنبال نمیکنم و همچنین خسته نباشید میگم به عوامل سازنده فیلم
Italy
مبارکه
۲۲:۰۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
من هیچ وقت این شخصیت بزرگ رو نمیشناختم درسته که خودم بختیاری نیستم ولی خوشحالم شناختم ایشونو دسدتون درد نکنه عالیه
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۲۱:۳۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
به عنوان یک لر اصلا احساس نمیکنم این فیلم در مورد زندگی تعدادی از مردمون لر و بختیاری هاست.همه چی خیلی مصنوعی.صحبت کردنا بازیها و بقیه مسایل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالیه. چرا وقتی ما اینهمه افراد بزرگ داریم. نباید زندگیشان فیلم و کتاب بشه تا بهتر بشناسیم. و درس بگیریم. و مجبور نباشیم. افسا نه های خیالی و سر تا پا دروغ. کره. و چین ببینیم
United States of America
null
۲۰:۴۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
بی بی مریم عمه ثریا همسر شاه معدوم هم بودن .عجیبه که از یه طرف با استبداد مبارزه میکردن و از یه طرف با هم قوم و خویش میشدن .فقط شانس اوردیم که بچه دار نشدن خخخخخ
Spain
Masouddrahbar
۲۰:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
این سریال پر از ایراد هست. اولیش زبان و لهجه . دومیش افرادی که برای سریال انتخاب شده.چون بختیاری و لر سروقامت بلند و چهره ای زیبا دارند. فاصله زیادی گرفته از اصل داستان و موضوع ..
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۲۲:۱۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
آخه سالار وقتی قراره با 80 میلیون ایرانی ارتباط برقرار کنی باید زبون رو تغییر بدی وگرنه باید زیرنویس هم میذاشتن که اصلا جالب نبود
United States of America
چهار لنگ بختیاری
۲۰:۳۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
بی بی ‌مریم در سال ۱۲۵۳هجری شمسی در سرزمین بختیاری متولد می‌شود. در کودکی پدرش را از دست می‌دهد. پدرش توسط «ظل السلطان» حاکم اصفهان کشته و خانواده‌اش مغضوب حکومت می‌شود تا برای مدت‌ها آوارگی و سختی بکشند. برای همین بی‌بی‌مریم دوران کودکی و نوجوانی سختی را می‌گذراند. در 15 سالگی با مردی ازدواج می‌کند که 20 سال از او بزرگتر است و با اینکه همسرش دارای زن دیگری بوده، به دلیل لیاقت و مدیریت زندگی که داشته بسیار مورد توجه همسرش و ایل قرار می‌گیرد. اما بعد از 4سال همسرش در یک توطئه خانوادگی جان خود را از دست می‌دهد. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام «علیمردان خان»، «محمدعلی‌خان» و«سهراب خان» است. بی‌بی‌مریم بعد از فوت همسرش به سمت خانه و ایل پدری بر می‌گردد و به تربیت فرزندان با کمک برادرانش می‌پردازد. تربیتی که فرزندانش را تبدیل به سرداران به نامی در تاریخ بختیاری و کشور می‌کند.

چندین سال بعد از مرگ همسرش علیقلی خان چهارلنگ، مریم خواستگاران زیادی دارد اما به هیچ‌کدام جواب مثبت نمی‌دهد. اما بعدها به مصلحت خانوادگی با یکی از عموزادگانش به نام «فتح الله خان سردار ارشد» مجبور به ازدواج می‌شود که پسرش «مصطفی‌قلی‌خان» حاصل این ازدواج است. مریم در زندگی دوم حال خوبی ندارد و او از اینکه همسرش عرق و دلبستگی خانوادگی ندارد، شکایت دارد. تا اینکه بعد از نزاع‌های خانوادگی، یک روز از همسرش می‌خواهد که زندگی مستقلی را در یکی از عمارت‌های خان در قلعه سورشجان بختیاری آغاز کند. همسرش نیز موافقت می‌کند. او در کتاب خاطراتش وقتی می‌خواهد درباره ازدواجش بنویسد، با اینکه مجبور به ازدواج شده بود از همسرش به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید: «من زندگی و شوهرم را بسیار دوست داشتم. با اینکه ناراضی از ازدواجم بودم اما حالا از آن شوهر کردن شُکر دارم چون که یک پسر خوب از آن شوهر دارم که شخص اول بختیاری است و تمام بختیاری‌ها به او می‌گروند و من او را بسیار دوست دارم و او «علیمردان خان» نام دارد.»
Iran (Islamic Republic of)
مهربان
۱۹:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
درود .ایشون از طایفه زراسوند بودن و همسر اولشون که خان چارلنگ بودن از خوانین ممصالح بودن که پدر علیمردان خان بزرگمرد بختیاری بودن .واقعا درود بر میراثی که از پدر به ارث برد. البته من جایی خوندم که بی مریم اسب سواری و تیر اندازی رو هم از علی قلی خان اموختند .روح همهشون شاد که باعث افتخار و الگوی ما هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
باسلام خدمت همه عزیزانی که درساخت این سریال تلاش کردن..کمال تشکردارم...ممنون که شخصیت بی بی مریم بختیاری رو به تموم ملت ایران آشنا کردید...سردار مریم بختیاری یکی ازشجاعترین شیرزنان نه بلکه بختیاری بلکه دوران زمان خود در ایران بود که بااستعمار به مبارزه برخاست وفرزند شیرمردی مثل سردارعلیمردان خان رو تربیت کدد که درراه آزادی ودفاع ازمشروطیت جان شیرین خودرانثار خاک وطن وسرزمین خودکرد....عزیزان بی بی مریم تحصیل کرده فرنگ بود وایشان زنی باسواد در دوران خود بود ..این چنین زنی که تحصیل کرده فرنگ بود دلیلی نداشت به زبان محلی صحبت کند...اصل هدف مریم بختیاری ورشادت این بانوی سرداربود نه زبان ایشون...وزبان بختیاری ریشه درزبان فارسی سانسکریت دارد ..و دلیلی نیست حتما اینقد غلظت شدید توفیلم نقش ایجادکنه..چون این فیلم مگر واسه مردمان بختیاری ساخته شده..این سریال واسه تموم عموم مردم ایران ازهر قومیت و نژادی ساخته شده وبهتره که به زبان پارسی عامیانه باشه تاهمه هنوطنان باشخصبت این بانوی سردار بهتر آشنا بشوند... باتشکر از نویسنده وکارگردان عزیزی که این فیلم زیبا رو ساختن وتشکر ازبازیگر نقش بانوی سردار که اینقد زیبا این نقش رو ایفا کرده...... رضاسالاروند از ایل بزرگ بختیاری مقیم تهران
Iran (Islamic Republic of)
عاطی
۱۸:۱۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
در کل دست نویسنده و کارگردان درد نکنه ولی باید واضح تر سریال رو میساختن و نشون میدادن پدر علیمردان خان چطور مردن و ازدواج دوم بی بی مریم و فتح اله خان همسر دوم بی بی مریم چطور صورت گرفته و چطور کشته شدن ؟ نقطه ضعف بسیار عمیقی هست
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان وطن
۲۲:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
آفرین ،خسته نباشید به همه بازیگران این سریال.
درود بر مردمان بختیاری که در دل کوهها و دره ها و دشتها و از مرکز کشور تا جنوب غرب ،زیست میکنند و پاسداران خوبی برای این آب و خاک آمد.
و همچنین درود فراوان به همه مردمان سرزمینمان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب .
Iran (Islamic Republic of)
ونوس
۲۱:۵۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
سریال بسیار خوبیه. ولی متاسفانه هر وقت درباره ی قومیت و شخصیت های مختلف فیلمی ساخته میشه در کشور ما بیشتر به وجوه منفی پرداخته میشه تا مثبت.و قرار نیست یک سریال تمامی مخاطبان از هر نقطه ی کشور رو راضی کنه.واز نظر من هیچ سریالی نمیتونه بهترین باشه ولی حداقل میتونه درس جدیدی به ادما بده.
Germany
اسدی
۲۱:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
با تشکر از سازندگان این گونه فیلم ها، یاد زنده یاد دری هم به خیر.
Iran (Islamic Republic of)
رئیسی
۲۰:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
تشکر به خاطر ساخت این سریال ممنون اززحماتتون
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۱:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
با درود به همه ایرانیان ایراندوست
سپاس از تلاش همه دست اندرکاران سریال بی بی مریم بختیاری
در این سریال از هرجهت که نگاه کنیم جا برای بهتر بودن زیاد داشت ولی در کل سریاله جذابیه
جاوید ایران زمین
شاهین از خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
جلیلی
۱۱:۰۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام.سلامی چون بوی گل اشنایی به همه بختیاریهاوهموطنام.اقای شیخ طادی ممنونم اززحمات خوب خودت وهمه هنرمندات.کسانی که ازپوشش بختیاریهاایرادگرفتند.اول برن تاریخ بخوننددوم.توی همه جای دنیا فقیروغنی هست به پوشش بی احترامی نشده سوم.بذاریدسرگذشت فیلم جلوتربره.بعدقضاوت کنیم.چهارم.خواهشابانظرات بدهمدیگرراناراحت ودلسرد نکنیم.مثل همیشه برادروبرابرباشیم.درودبه همه بختیاریها .از زن ومرد.خردوکلان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
به نظرمن ایرادها درموردلباس ولهجه درست هست اما دوستی میگن چرا بختیاری رو راهزن نشان دادن خب نمیشه تاریخ رو تحریف کرد دراون زمان راعزن زیادبوده وجالبه نمیدونستن راهزنی کاربدیه اینوننیشه عوضش کردکه
مثل سریال3سال پبش که چندقسمتش پخش شد ومجموعه خیلی خوبی بود اما بخیتریها اعتراض کرون چرا شخص کمونیسم بختیاریه خب نمیشه از فضاکسب رو آورد خب اون شخص بختیتری بوده به خاطر تعصب نابه جا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
بختیتری ؟؟؟چقد غلط املایی داری.منو یاد شخصی میندازید که خیلی شبیه شما مینویسه .اظهاراتتون هم پر غلط املاییه هم پر از اشتباه فکریه .بنظرم تاریخو با یه چشم بسته نخووون .
Iran (Islamic Republic of)
ثمین
۰۲:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
همین که زحمت کشیدن هزینه کردن سختی به جون خریدن تا یه بانوی آزاده،یه شیرزن و معرفی کنن که به شخصه نمیشناختمشون،دست تمام عوامل درد نکنه و تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محسن شیرعلی
۰۱:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
درود وسپاس به تمام ایرانیان عزیز
افتخار میکنم ایرانی هستم وبه بختیاری بودنم بی بی مریم شیر زن بختیاری که تاریخ ایران بهش افتخار میکنه شهید علی مردان خان که برای آزادی وطن جانش را فدا کرد درود بر تمام وطن پرست ها
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
باسلام
ممنون از ساخت سریالتون
اما این سریال خیلی ضعف داشت متاسفانه .
چقدر خوب میشد راجع به این خانم بزرگ و قو میتش درست تحقیق میشد ایشون خیلی هم قدیمی نیستن منابع نزدیک و حتی زنده ای داریم هم که می تونست دقیق تحقیقاتی درست میشد ای کاش قبلش مطالعات درستی انجام می دادید مسئله جبهه گیری نیست اما معرفی نه فقط این شخصیت بزرگ خصوصا یه زن قوی ایرانی و تمام شخصیتای بزرگ مملکتم باید حرفه ای و درست باشه که فیلم یا سریال ماندگار بشه و قدرت پخش جهانی داشته باشه متاسفانه پوشش هم اصلا رعایت نشده بالاخره یک زن بختیاری پوششی اصیل داره و با اون شناخته میشه و بخشی از اصالت قومیت کشورشه یه زن با این مقام بسیار اصیل شکیل هستن باید از هنرمندان قوی تری استفاده میشد نه این شکلی ظاهر این خانم بیشتر شبیه کولی ها بود توی این فیلم حتی توی ظاهر مرداشون هم حداقل پوشش استاندارد یه مرد بختیاری رعایت نشده بود شما تن راهزنای سریال لباس محلی بختیاری رو کردید ولی شخصیتهای اصیل رو نه نمی دونم منظورشون چی بود؟ حداقل قبای درستی میشد تنشون کرد و یه چیز جالب اینکه تنفنگی که دست بی بی مریمه تفنگه بادیه که باهاش گنجیشک می زنن که این خیلی تابلوه و یا حداقل نبود اسلحه درستی، کاش ماکت تفنگ رو می دادید دست ایشون خیلی ضعف داشت این سریال .
به نظر من کارگردانی مثل آقای شیخ طادی ازشون انتظار بیشتری می رفت ای کاش بیشتر کار می کردن که اثری بزرگ از خودشون به یادگار بزارن که ماندگار باشه مثل خیلی از سریالهای تاریخی که ساخته شده از نظر من خیلی ضیعفه ساختن فیلمی که ابهت یه قومیت رو از کشورم ایران رو می رسونه باید خیلی قوی تر باشه از هنرمندان بزرگی که می تونستن حتی با لهجه مشابه صحبت می کردن که مشابه اونرو ما توی فیلما و سریالهای گذشته هم داشتیم استفاده میشد و اونا می تونستن توی این نقش به خوبی ظاهربشن .
آقای شیخ طادی ای کاش بیشتر وقت می زاشتید
Iran (Islamic Republic of)
ح.رحیمی
۲۲:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
ممنون از عوامل سازنده ی این سریال،هیچ سریال و فیلمی بی ایراد نیست،من خودم اهل شهر جونقانم ودر کنار قلعه ی سردار اسعد بختیاری برادر این شیرزن زندگی میکنم اما تا الآن فقط اسم بی بی مریم رو شنیده بودم ولی حالا با دیدن این فیلم به وجود چنین سرداری افتخار میکنم درود بر ایران ،درود برشیرزن سردار ایرانی،درود بر لرزبانها و درود بر مردم غیور شهر جونقان
United States of America
بهداد نژاد
۲۱:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
با سلام وخسته نباشد به عوامل ساخت سریال بانوی سردار کاش لهجه بختیاری در سریال حفظ می شد و حداقل لباس بختیاری
زند باد ایل بختیاری زنده باد بی بی مریم
Iran (Islamic Republic of)
آذر
۱۵:۱۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
با درود و خسته نباشید به سازندگان و بازیگران سریال بانوی سردار.
خوشحالم که از طریق این سریال با بانوی بزرگ و تاثیرگذاری چون بی بی مریم اشنا شدم. بنابراین این سریال حتی اگر کاستی هایی داشته باشد ارزش دیدن دارد. امیدوارم ساخت سریال های با کیفیتی از این دست برای معرفی زنان و مردان بزرگ اقوام ایرانی تداوم یابد.
Iran (Islamic Republic of)
ad
۱۳:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
درود بر همه شیرمردان و شیر زنان سرزمینمان
این سریال ایرادهایی دارد که البته مشخص هم هست
آنچه مهم تر است آشنایی مردم ایران با شخصیت این شیرزن بختیاری است
کاش کمی طولانیتر و با استفاده از بازیگران قویتری ساخته میشد
اما در هر حال جای تقدیر دارد
درود بر شیر علیمردان خان و تمامی قهرمانان وطن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۰۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام اینکه بختیاریا روی لباس یا لهجه تاکید میکنن به خاطر اینه که روی این این مسایل تعصب دارند و بجاست .اگه بودجه نداشتند که مطمینا بهانه است خوب نمیساختن .اجباری نبود .وقتی مدام توی ترانه خونده میشه بی مریم لچک به سر بیننده غیر لر مدام دنبال لچکش میگرده که نیست لچک که دیگه قیمتش اونقد گرون نبود ...فقط امیدوارم چند سال دیگه نگن توی بحران اقتصادی بختیاریا فیلم بی مریم رو ساختن و غیر ذالک که این قوم شریف رو دچار سوتفاهم از سوی دیگران نکنند........
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۰۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
یکسری از جانب بختیاری ها به موضوع نگاه میکنن و مداوم میگن چرا لباسش کجه چرا لهجه ندارن و چرا قسمت اول بختیاری رو راه زن نشون دادن .
اولا که فیلم اگر با لهجه میبود خیلی از مخاطبین قید فیلم رو میزدن چون خیلی از موارد رو متوجه نمیشن و باید زیرنویس میشد و قالبا هم زیرنویس نمی بینن و خیلی از سالمندان دیگه قادر به دیدن فیلم نبودن
دوما بودجه بی نهایت نبوده که از دامن بختیاری تا کلاه بختیاری بی نقص باشه ضمن اینکه تمام کسایی که فیلم رو میبینن قطعا به بختیاری بودن این بانوی بزرگ واقف هستن و افتخار میکنن به این قوم بزرگ
سوما فیلم میتونست از نظر فیلمنامه و ساخت قوی تر بشه که ان شا الله فیلم های بعدی بشه این یکی که دیگه ساخته شد و رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
برای نجربه اول لر بزرگ خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
سریال خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام...اولا که میتونست بی مریم بالهجه لری صحبت کنه جوری که همه متوجه میشدن نه لریه غلیظ..بعدشم لباسای زنای بختیاری اصلا این شکلی نبود‌ لباسای لری قشنگی میپوشن بعدشم اگه نگاه به عکس بی بی مریم بکنید متوجه ابهتش میشید
Iran (Islamic Republic of)
azin
۰۰:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
لا اقل باید یک لهجه روستایی می ذاشتن نه تهرونی. مگه فیلم شیر سنگی با لهچه نبود چطور همه می فهمیدن؟
Iran (Islamic Republic of)
پریناز
۲۳:۰۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام.ضعف فیلم زیاد،اول اینکه لرجماعت لباس محلی رنگی شیک میپوشن مگراینکه فامیل نزدیکی ازدست داده باشن، بی بی مریم که دیگر جای خود داشت هم دخترکسی بود هم خودش خان بود لباسش اصلا خوب نیست و فیلم میتونست سرزنده تر باشه مثل پس از باران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
بالاخره کار باید از یکجایی شروع بشه و کارهای بعدی اصلاح میشود.
مهم اینه که مردان و زنان شجاع ایران زمین شناخته بشن و از انها درس انسانیت بگیریم و بسازیم سرزمین مادری را.
Iran (Islamic Republic of)
ایران ماد
۲۲:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
اقازاده بوده دیگه ازون ژن خوبای اون زمان !!اگه الان بود باباش میفرستادش سوربون درس بخونه پولم که داشت قدرتم که داشت
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۲:۰۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
کاش یه سریال بلند از بی بی مریم و پسرش علیمردان خان میساختن
Iran (Islamic Republic of)
ت ام
۲۱:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
با سلام
بنظر میشد اندکی لهجه داشته باشند
با این حال سریال خوبیه،
برای من دیدن فیلم زندگی این شیرزن جذاب و لذت بخشه
تصمیم گرفتم بطور کامل زندگی این بانو رو مطالعه بکنم
Germany
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
باز هم خوبه ی فیلم از بختیاریها ساختن که حداقل توهین نشه به این قوم باشهامت.ولی اصلا لباساشون بختیاری نیست نه می نا و لچک دارن نه دامن های پر چین که ما به زبان خودمون شلوار قری میگیم.ب ی بی های بختیاری همیشه زیباترین و بهترین لباسها را به تن میکردن جلیقه مخمل با لچک هایی که الماس روشون کار شده .
Iran (Islamic Republic of)
س س
۲۱:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
با سلام
با اینکه بختیاری نیستم اما کاملال موافقم که در حد حفظ لهجه، زبان سریال رعایت می شد.
به هر حال بی بی مریم بختیاری است و این کاراکتر باید با لهجه ی بختیاری معرفی می شد
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۲۱:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
ضمن تشکر از ساختن چنین سریالی، به نظرم بختیاری بودن بی بی مریم اصلی ترین نکته در شناخت بیشتر این شخصیت قهرمانه، بنابراین باید ظواهر ایل بزرگ بختیاری بیشتر در این سریال نمایان میشد، از جمله گویش و پوشش بختیاری. من خودم از سمت مادری بختیاری هستم، متاسفانه اصلا نمی تونم صحبت کنم و شاید اگر بختیاری اصیل گوش بدم خیلی واژه ها رو متوجه نشم، ولی اگر حتی امکان استفاده از گویش اصیل بختیاری به دلیل آشنا نبودن هنرمندان به این گویش میسر نبود، حداقل میشد ته لهجه ای از این گویش رو استفاده کرد و از همه مهمتر حداقل لباس و پوشش بختیاری رو برای بی بی مریم به درستی استفاده کرد، ایشون نه مینا داره، نه چارقد و نه.... حیفه.
آرمان امیدی هم در عصر جدید بختیاری خوند، شاید خیلی‌ها کامل نفهمیدن ولی لذت بردن چون گویش اصیل بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام
اولا خیلی خوشحالم که سریالی برای معرفی این بانوی بزرگ ساخته شده و تشکر میکنم ازشون و امیدوارم این کار خوب ادامه پیدا کنه و در ادامه برای بقیه بزرگان ایران هم فیلم و سریال بسازیم ،
اما بنظرم انتقاداتی هم وارده به این فیلم و ای کاش حالا که زحمت کشیدن و هزینه کردن ، یکم کار رو ظزیف تر و حرفه ای تر ساخته میشد ، چون یچیزایی واقعا توی ذوق میزنه ،
اما باید بگم با توجه به اینکه سریالو اول شبکه استانی نشون داد و قبلا دیدمش باید بگم قسمت های بعدیش یعنی از پنج به بعد خیلی بهتر میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
تقریبا فیلمی که به اسطوره های ایرانی و اقوام پرداخته بشه نداشتیم ممنون از نظر همه ی عزیزان ، نمیشه فیلم حضرت یوسف رو به زبان عبری و فیلم های مذهبی را به ربان عربی بسازیم و بعد زیر نویس کنیم همین فارسی که همه متوجه بشن خوبه ، به هر حال معرفی بی بی مریم اتفاق افتاده ، کاش تحقیق گسترده و نظر خواهی میشد تا ما بختیاری ها که در مورد لباس و چیزهای دیگر اطلاعات درستی به کارگردان می دادیم
Iran (Islamic Republic of)
ظفری
۱۷:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
اونا که ساختنش رفت چند قسمتش هم پخش شده. حالا ‌‌هم هی بحث کنید لحجه شون باید چی بود.باید فارسی باشه که بقیه مردم هم بفهمند چی میگن و سردارمارو بشناسن.ما اگه خودمون مثلا یه ترک زبان یا گیلکی و... پیشمون حرف بزنه نمیفهمیم چی میگه بقیه مردم غیر بختیاری هم همینطور مثل خودمون لحجه ما رو متوجه نمیشن. بقیه ضعف هاش هم ان شاء الله فصل دوم برطرف میکنن.
شادی روح بی بی سردار صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
عالیه عالی
Iran (Islamic Republic of)
kosar
۰۳:۱۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
فیلمتون قشنگه اما چرا باید تو قسمت اول فیلمتون ما بختیاری هارو بکنید راه زن ؟این فیلم رو درس کردین که بی بی مریم رو بشناسن نه بختیاری ها بشن راه زن...فیلم زیبایی هست اگر رعایت بشه
Iran (Islamic Republic of)
سوسنی
۰۱:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
با درود
بی بی مرذیم به دلیل زن بودن و ایلیاتی بودن و درگیر ستیز با انگلیس بودن و باسواد بودن و درک درستی از اوضاع جهانی در کشاکش جنگ جهانی دوم داشتن و نیز روح آزاده و شجاعت مثال زدنی اش به حقیقت انسان بزرگ و الگوی بسیار خوبی برای زن ایرانی است ولی واقعا و بدون هیچ گونه تعصبی عرض میکنم آنچه تا اکنون پخش شده است با واقعیت این زن و حتی چیزی نزدیک بدان فرسنگها فاصله دارد.
هنرمندی که در نقش بی مریم ظاهر میشود نه سیمای یک زن ایلیاتی را داد و نه وجاهت رفتاری یک زن کدخدازادۀ بختیاری را دارد.
اینکه اکنون که سریال بیروح و مضحک از آب در آمده است ادعا شود ما قصد ساختن یک سریال تاریخی نداشته ایم و....نوعی شانه خالی کردن و مسولیت نپذیرفتن است با شش میلیارد تومان بی زبان چیزی ساخته اند در حد یک تله تیاتر ضعیف و تصنعی و سفارشی برای مناسبت خاص.
بسیار لازم و ضروری است کسانی که به راستی اهل هنر هستند و به یقین دل در گروه ایران و سربازان و سرداران گمنام ایرانی دارند. به همراه تیمی از هنرمندان راستین و توانا مجددا فیلمی سزاوار و در خور این بانو و سردار بزرگ ایرانی تدارک ببینند.
چقدر بزرگی اسطوره هایی همچون ژاله علو و نصیریان و کشاورز و....بیشتر آشکار میشود. و جای خالی آنها چقدر روشن احساس میشوید.
Iran (Islamic Republic of)
علی جعفری داجیوندی
۰۱:۱۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
بسیار ضروری و لازم است در صدا و سیما و بین مسولین جا بیفتد که از مهمترین راههای مقابله با نفوذ فرهنگ غربی توجه ویژه به فرهنگ بومی است چرا که اگه در بین مردم از هر قومی برویم می‌بینیم علقه خاصی به وطن و گذشته خود دارند. مردم تا دور نشده اند از اصل و گذشته خود باید با ساخت فیلم، مستند و... آنها را بیشتر با گذشته کشورشان اشنا کرد. ترکها و آذری زبانان در مقابله با روس‌ها چه کارها که نکردند و سرزمین خود را حفظ کردند. بختیاری ها، لکها و لرها در برابر بیگانگان و زورگویی های رضاخان مقاومت کردند. جنوبی ها با وجود سرداران نامی مانند رئیسعلی و باقرخان تنگستانی در برابر انگلیسی‌ها ایستادند. اقوام شمالی با وجود سرداران شجاعی مانند میرزا کوچک خان در برابر بیگانگان ایستادند. بلوچها برخلاف تصورات غلط برخی، وطن پرست ترین افراد هستند که نگذاشتند سرزمین سیستان و بلوچستان از ایران جدا شود و در برابر انگلستان و غرب بارها جنگیدند. در دوره مشروطه که همه مستحضر هستند مردم و سرداران بنامی از کل اقوام کشور منجمله بختیاری، لک، لر، ترک، گیلک، کرد،بلوچ و... همگی برای ریشه کن کردن استبداد چندین هزار ساله ایران به پا خواستند و هزاران اتفاق ریز و درشت دیگر که اقوام شجاع و وطن پرست ایرانی در آن نقش داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
شهروز
۰۰:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
به نظر من همه چیز تا اینجا درست و به جا بوده ... قدری بیاموزیم...‌ موضوع فیلم شناختن یک بانوی شجاع ایرانی به نام سردار بی بی مریم هست ...که برای عدالت جنگید و تلاش کرد ... زبان فیلم هم کار درستی کردن که به زبان ملی صحبت میکنن ... برای بهتر فهمیدن فیلم کار درستی بود ... ممنون و سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
یکی از مهمترین نقاط ضعف سریال این بود که برای زنان و مردان اصلا لباس محلی که در خور بختیاری باشه استفاده نشده بود گویش رو گفتن چون برای کل ایران پخش میشد پس لباس رو چی میگن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
ساعت پخش فیلم هم زمان باهشت وسی هست
Iran (Islamic Republic of)
سودابه
۲۱:۳۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام .لهجه و لباس رو بیخیال شید .چرا جای پسر بزرگ وکوچیک رو عوض کردن .علیمردان پسر کوچکتر باید باشه .
Iran (Islamic Republic of)
سعید خسروی از خراسان جنوبی شهرستان بیرجند
۲۱:۳۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
با عرض سلام خدمت تمامی دست اندرکاران سریال بانوی سردار، باید بگم خیلی خیلی ممنون که این فیلم رو با گویش تهرانی اجرا کردین چون اگه با گویش بختیاری میبود شاید اصالت بی بی مریم حفظ میشد ولی برای ماهایی که اصلا از زبان لری یا زبان های دیگر سر در نمیاریم جذابیت خودشو از دست میداد و مفهوم این کار از بین میرفت پس بازم میگم ممنون، منون از تمام بازیگران بویژه از سرکار خانم سیروس برای ایفای نقش خوبشون در این فیلم، با تشکر یکی از طرفداران این فیلم عالی و جذاب...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
از کی فارسی شده زبان تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
سیاووش
۲۱:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
عزیز جان فارسی صحبت میکنند، نه تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
ساخت سریال خیلی ضعیف بود و بنده به عنوان یک بختیاری اصلا از انتخاب سبک من دراوردی لباسها و خصوصا انتخاب چهره ها و گریمها راضی نیستم . میشد این سریال رو نه با زبان بختیاری که درکش برای غیر بختیاریها یخت است بلکه با فارسی با لهجه بختیاری درست کرد . به اینصورت هم همه مخاطبین متوجه میشدن و هم کمی به سبک گویش شخصیتهای فیلم نزدیکتر میشد .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
مثل روزی روزگاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
درود بر همه عوامل این سریال
و ای کاش ده سال پیش این سریال ساخته میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
حرف تان را در مورد گویش اصلا و ابدا قبول ندارم البته ک سریال برای کل ایران ک یا حتی جهان پخش خواهد سد
Iran (Islamic Republic of)
یتیمخانه ایران
۱۹:۴۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
علیمردان به انگلیس گفت
عقابت گر بخواهد بگذرد از بام ایرانم پرش را باج میگیرم شده با شیره جانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
احسنت.
Netherlands
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
به نظر من گویش در فیلم تاریخی تاثیرگذاره. و این ضعف این سریال بود که خیلی هم مشهود هستش. بعضی جاها فارسی عادیو گویش محاوره ای صحبت میکنن .مثل صحبتهای بی بی مریم با علیمردان و صحبتهای علیمردان با بقیه . بعضی جاها کتابی صحبت میکنن مثل صحبتهای بی بی مریم با شیخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
زبان بختیاری ها فارسی است با گویش بختیاری...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
سریال جذابیست
Iran (Islamic Republic of)
nasim
۱۸:۲۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
زبان بختیاری ب اون سختی هم نیست ک بقیه متوجه نشن و در جاهای زیادی از کشور ما مناطق لر نشین داریم ک به خوبی بختیاری رو متوجه میشن ...بختیاری خارج از کشور هم داریم اما با این کار قشنگی نقش گرفتند ...میتونستند از زیر نویس فارسی استفاده کنند جای ب تصویر کشیدن لهجه ی تهرانی برای یک بانوی بختیاری ک اسم فیلمم باید میذاشتن سردار مریم بختیاری
ک اسم بختیاری و لهجه ی بختیاری حذف نشه.
Iran (Islamic Republic of)
Dena
۰۴:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
دوست عزیز احتمالا شما خودتون مسلط به لهجه هستید که فکر میکنید بقیه هم مشکلی نخواهند داشت. سریال با زیرنویس قطعا آزار دهنده خواهد بود. برای ارتباط با مخاطب عام باید چنین کاری صورت میگرفت. اتفاقا لهجه تهرانی ندارن و ته لهجه شون به نظر من به زبان بختیاری نزدیکه.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۸:۲۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
با سلام خدمت دوستان عزیز.دوستانی که میگن بازیگران این فیلم باید بختیاری صحبت میکردن،در جوابشون باید بگم ک زبان لری شامل گویش های متفاوتی هست. که گویش بختیاری یکی از این گویش هاست .اینکه شما فک کنید میتوانید بختیاری رو واضح متوجه بشید باید بگم کاملا در اشتباهید.چون واقعا اگ بخواهند بختیاری صحبت کنند کم تر کسی متوجه میشود و اینکه بازیگران این فیلم که فارس هستن تا بخواهند بختیاری رو یاد بگیرند واقعا زمان زیادی میبرد.امیدوارم که فصل دوم این فیلم که به اسم شیر علی مردان خان بختیاری هست به نحو احسن و در خور ایل بزرگ بختیاری ساخته بشه.
زنده باد بختیاری
زنده باد لر
زنده باد ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
احسنت لهجه لری بختیاری سخته ما لرهای لر،ستان متوجه نمیشبم چه برسه به بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام فرمایش شما متینه ولی میشد مثل فیلم شیر سنگی بازیگران ، فارسی را با لهجه بختیاری صحبت کنن که هم همه متوجه بشن و هم تماشاگر احساس کنه واقعا داره داستان زندگی یک زن بختیاری را مشاهده میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
بعد از گاندو فیلمی دوباره برای تلنگر دولت و مجلس ساخته شد، آیا به فکر مردم خواهند بود یا بی خیال همه چیز
Iran (Islamic Republic of)
Ostad
۱۶:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام یه نکته ضعف چرا پدر علی مردان خان کجاست چرا فیلم از شوهر دوم بی بی مریم شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
متاسفانه منابع تاریخی محدود و پر از ابهام هست. اگر جستجویی بفرمایید متوجه خواهید شد.
و این که احتمالا بودجه هم محدود بوده و تنها به ساخت برشی کوتاه از زندگی ایشان میتونسته پرداخته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
نرگس اورک
۱۶:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
به نظر من فیلم خوبی از آب دراومده وباعث افتخار ما بختیاریها می باشد
۱۲
آخرین اخبار