ژاپن بار دیگر تاکید کرد به ائتلاف دریایی آمریکا نمی‌پیوندد

یک روزنامه ژاپنی به نقل از یک مقام دولتی اعلام کرد توکیو قصد ندارد به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز ملحق شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه «یومیوری» چاپ ژاپن امروز سه شنبه با انتشار گزارشی نوشت توکیو قصد ندارد به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز که با هدف محافظت از کشتی‌های تجاری در آبراه کلیدی خاورمیانه ایجاد شده، ملحق شود بلکه به فکر آن است که نیروی دریایی خود را به طور مستقل در این منطقه مستقر کند.

گرچه آمریکا مهمترین متحد ژاپن است، توکیو روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران تقویت کرده است. همچنین شرکت‌های ژاپنی تا پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران از خریداران بزرگ نفت ایران بودند.

روزنامه یومیوری به نقل از یک منبع دولتی که نخواست نامش فاش شود، نوشته است ژاپن درصدد اجرای طرحی برای اعزام نیروی دفاع دریایی خود به مناطقی همچون اطراف تنگه هرمز و آبراه تجاری باب المندب -- بین یمن، جیبوتی و اریتره-- است تا ماموریت جمع آوری اطلاعات از این مناطق را اجرایی کند.

این روزنامه نوشت: ژاپن در صورتی این ماموریت را اجرایی می‌کند که موافقت ایران را برای حضور نیرو‌های خود در تنگه هرمز دریافت کند.


بیشتر بخوانید: مخالفت ژاپنی‌ها با پیوستن کشورشان به ائتلاف آمریکا در تنگه هرمز


در همین حال، یوشیهید سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در واکنش به این گزارش از ذکر اقدامات ویژه دولت توکیو که برای اطمینان از ایمنی شناور‌های ژاپن اتخاذ شده است، خودداری کرد. او در یک کنفرانس خبری گفت: در مورد اینکه چه اقداماتی برای تامین امنیت ناوبری کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه اتخاذ شده، بررسی‌هایی باید انجام شود. ما می‌خواهیم این موضوع از زوایای مختلف همچون تامین مداوم نفت خام و روابط توکیو، واشنگتن و تهران بررسی شود.

وی در ادامه گفت: در بررسی این موضوع، اصل حفظ اقدامات دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در خاورمیانه باید رعایت شود.

بر اساس گزارش روزنامه یومیوری، ژاپن تصمیم نهایی خود را پس از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است اواسط ماه جاری در نیویورک برگزار شود، اعلام می‌کند.

سوگا اظهار داشت آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن قرار است با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی دیدار کند.

گفته می‌شود ایران، اقدامات آمریکا برای ایجاد ائتلاف در تنگه هرمز را نفی و اعلام کرده کشور‌های خاورمیانه [حوزه خلیج فارس] می‌توانند از آبراه‌ها به درستی محافظت کنند.

در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز، این کشور در جهت پیشبرد اقدامات خصمانه خود، ائتلاف دریایی در تنگه هرمز را با ادعای محافظت از کشتی‌هایی که در این آبراه حیاتی تردد دارند، راه اندازی کرد که انگلیس، آمادگی خود را برای پیوستن به این ائتلاف اعلام کرد. این در حالی بود که سایر کشور‌های متحد آمریکا از بیم افزایش تنش‌ها در منطقه از همراهی آمریکا خودداری کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار