۱۵۰۰ هکتار اراضی ارزوئیه زیر کشت کلزا

مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه از کشت کلزا در ۱۵۰۰ هکتارازاراضی این شهرستان خبر داد.

۱۵۰۰ هکتار اراضی ارزوئیه زیر کشت کلزابه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  رضا امیری مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: در سال گذشته ۵۰۰ تن کلزا در این شهرستان تولید شد که سطح زیر کشت کلزا در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ هکتاراست که برنامه ابلاغی کلزا ۲ هزار هکتار می‌باشد.

او افزود: با توجه به قیمت مناسب محصول کلزا وخرید تضمینی آن و در تناوب قرار گرفتن با گندم و جو و نیاز آبی کمی که این محصول دارد کشا ورزان از کشت کلزا استقبال می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه اظهار کرد: البته با همه مزایایی که این محصول دارد مشکلاتی مانند همزمانی برداشت کلزا با محصول گندم و متعاقبا کمبود دستگاه‌های برداشت، تردید کشاورزان جهت انتخاب بذر جدید و همزمانی برداشت ذرت با کشت کلزا وجود دارد.

امیری با اشاره به اینکه جهت ترغیب کشاورزان به کشت کلزا اقداماتی توسط این مدیریت در شهرستان صورت گرفته است، بیان داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور آشنایی کشاورزان با فواید این محصول نظیر در تناوب قرار گرفتن با گندم وجو وکاهش علف‌های هرز وافزایش ماده آلی وحاصلخیزی خاک، نیاز آبی کم، معرفی کشاورزان جهت خرید دستگاه‌های ریز دانه کار یارانه دار که تاکنون بیش از ۳۰ دستگاه در شهرستان خریداری شده است، تنظیم دستگاه‌های ریز دانه کار در زمان کاشت کلزا، ازجمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

او تصریح کرد: با تشکیل ۹شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان ناظر طرح گیاه پزشکی ومشارکت دو کلینیک گیاهپزشکی برمزارع کلزا نظارت می‌کنند و با ارائه توصیه‌های لازم در مدیریت آفات و بیماری‌های این محصول و ارائه مشاوره فنی به کلزاکاران در زمینه تغذیه اصولی مزارع توسط کارشناسان، کشاورزان را همراهی می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه با بیان اینکه عملکرد کلزا ۵/۲ تن در هر هکتار، پنبه۲/۵ تن، آفتابگردان ۱/۵ تن، کنجد ۱-۱/۵تن در هکتار می‌باشد، گفت: با توجه به اینکه بذر کلزا وارداتی می‌باشد و توسط مدیریت زراعت استان تهیه وتدارک دیده می‌شود جهت توزیع بین کشاورزان در اختیار مدیریت شهرستان قرار می‌گیرد.

امیری با اشاره به اینکه در سال گذشته بدلیل بارندگی‌های زیاد و مناسب بودن شرایط آب و هوایی کلزا عملکرد خوبی داشته است، عنوان کرد: کشت بذر کلزا در بافت خاک‌های سبک عملکرد بهتری دارد.

او بیان داشت: خرید کلزا در شهرستان به صورت تضمینی و توسط اداره غله انجام می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه تصریح کرد: کاشت کلزا با دستگاه‌های ریز دانه کار و برداشت با کمباین انجام می‌شود.
انتهای پیام/ح

برداشت کلزا در ارزوئیه

برچسب ها: کلزا ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار