شناسایی ۶ کهکشان که ناگهان اختروش شدند

رویداد‌هایی که در فضا به وقوع می‌پیوندد، به طور معمول بسیار کند است و گاهی تکمیل شدن آن‌ها به هزاران، میلیون‌ها یا حتی میلیارد‌ها سال زمان نیاز دارد، اما تبدیل سریع ۶ کهکشان به اختروش شگفت‌آفرین شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که تغییر و تحول در کهکشان‌های مختلف معمولا میلیارد‌ها سال به طول می‌انجامد، ستاره‌شناسان آمریکایی از شناسایی رخدادی خبر داده اند که ظرف مدت یک ماه به سرانجام رسیده و طی آن ۶ کهکشان به ناگهان دچار انفجار‌های پیاپی شده و در نهایت به اختروش‌هایی مملو از انرژی مبدل شده‌اند.

شناسایی ۶ کهکشان که ناگهان اختروش شدند

این کهکشان‌ها در گروه کهکشان‌های LINER طبقه بندی می‌شوند، یک سوم کهکشان‌هایی که در همسایگی کره زمین قرار دارند در زمره این کهکشان‌ها هستند. فعالیت ملایم در بخش مرکزی، مشخصه اصلی این کهکشان هاست.

بر اساس فرضیه‌های ستاره شناسی شکل گیری اختروش‌ها معمولاهزاران سال به طول می‌انجامد. اما ستاره شناسان این بار شاهد وقوع این پدیده به شکلی زنده و طی مدتی کوتاه در برابر چشمان خود بوده اند. در زمان وقوع این رویداد شش کهکشان متفاوت به ناگهان به اختروش‌هایی درخشان مبدل شده اند.

اختروش یک هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست است که وابسته به یک کهکشان جوان است. آن‌ها در رده هسته‌های کهکشانی فعال قرار دارند. اختروش‌ها پیشتر به عنوان منابع انرژی الکترومغناطیسی شامل امواج رادیویی و نور مرئی شناخته می‌شدند که به ستاره‌ها شبیه بودند. باوجود بحث‌های مختلف بر سر موجودیت این شئ آسمانی همگی دانشمندان به یک توافق علمی رسیدند که یک اختروش، هاله متراکم شده ماده است که ابرسیاهچاله یک کهکشان جوان را احاطه کرده‌است. اختروش‌ها دارای کاربرد‌های زیادی هستند و به عنوان مثال در تعیین سرعت چرخش زمین کاربرد دارند.

پژوهشگران بر این باورند که تحول مذکور نشانه‌ای از شکل گیری یک طبقه جدید هسته‌های فعال کهکشانی تلقی می‌شود که باید برای درک ماهیت آن هنوز مدتی صبر کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.