رأی الیوم: جنایت قتل خاشقجی همانند کابوسی برای بن سلمان باقی خواهد ماند

روزنامه رأی اليوم نوشت: با وجود پذیرفتن مسئولیت قتل وحشیانه روزنامه‌نگار عربستانی از سوی ولیعهد سعودی، عواقب این ماجرا گریبانگیر او خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: اعتراف محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به پذیرفتن مسئولیت قتل یک سال پیش جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، در کنسولگری عربستان در استانبول که در قالب فیلم مستند دوشنبه آینده پخش خواهد شد، در وهله نخست اقدامی شجاعانه به شمار می‌رود؛ اما پس از بررسی دقیق متن منتشر شده، معلوم می‌شود، واقعیت چیز دیگری است و این اعتراف نشاندهنده تلاش بن سلمان برای دور نگه داشتن خود از اقدامی مهم‌تر یعنی صدور دستور قتل است؛ زیرا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به مکالمه‌ها و پیام‌های صوتی ضبط شده‌ای داخل کنسولگری عربستان دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد خود بن سلمان شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

بن سلمان این موضوع که او دستور قتل را صادر کرده است، رد و تأکید می‌کند هیچ نقشی در این جنایت ندارد. زمانی که از او پرسیده شد: چطور همه مسئولان این قتل و در راس آن‌ها سرتیپ احمد عسیری، رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان، و سعود القحطانی، مشاور ویT از جمله بارزترین مقامات نزدیک به او هستند و در دفترش کار می‌کنند و آن‌ها با یک هواپیمای ویژه دولتی به استانبول رفتند، گفت سه میلیون کارمند عربستانی وجود دارند که خودشان تصمیم گیرنده هستند. در واقع بن سلمان با این پاسخ خواست بگوید چیزی درباره قتل نمی‌داند.

در ادامه این سرمقاله آمده است: دادستان کل عربستان در جلسه محاکمه محرمانه ۱۱ متهمی که در عملیات قتل مشارکت داشتند، گفت سرتیپ عسیری دستور داده بود در صورت موفق نشدن برای بازگرداندن خاشقجی به عربستان، وی باید کشته شود؛ اما این روایت هم تلاشی برای دور نگه داشتن مسئولیت قتل خاشقجی از ولیعهد عربستان است.

مارتین اسمیت، تهیه‌کننده این فیلم مستند در کانال عمومی «سی‌بی‌اس» آمریکا تأکید کرد: اعتراف ولیعهد عربستان به پذیرفتن مسئولیت قتل خاشقجی به این سبب است که وی حاکم کنونی عربستان است و این جنایت در دوره حکومت او و در حالی که قدرت را در دست داشته، اتفاق افتاده است.

حتی اگر فرض کنیم، اعتراف بن سلمان به پذیرفتن مسئولیت قتل خاشقجی به اسباب گفته شده، یعنی بودن قدرت در دست وی لحظه وقوع جنایت برمی گردد، باز هم او باید این موضوع را شفاف‌تر کند و اجازه دهد بازرس‌های بین‌المللی در شرایطی که متهمان اجرای قتل از هر گونه مجازات در امان هستند، با آن‌ها دیدار کنند و شهادت کامل را از آن‌ها بگیرند.


بیشتر بخوانید: بن سلمان مسئولیت قتل خاشقجی را برعهده گرفت


رای الیوم در ادامه نوشت: ما بر این باور نیستیم که تلاش بن سلمان برای دور نگه داشتن خود از این اقدام آن هم به شیوه‌ای که در این فیلم مستند پیش گرفته است، مانع طرح سؤالات بسیار شود. مهم‌ترین این سؤالات چگونگی اجرای عملیات قتل، سرنوشت جسد مقتول و عامل صدور فرمان قتل است و اینکه آیا محاکمه و اجرای احکام قانونی به ویژه اعدام محکومان به صورت علنی خواهد بود یا نه؟

خبر‌های درز پیدا کرده اخیر درباره عملیات قتل در داخل کنسولگری عربستان در خصوص محتوای پیام‌های صوتی ضبط شده که نزد دولت ترکیه و آمریکا موجود است و روزنامه «الصباح» نزدیک به دولت ترکیه هم یک هفته پیش آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد، خاشقجی زمان خفه شدن فریاد می‌زد و پزشک قانونی عربستانی که با اره برقی در حال مثله کردن جسد وی بوده گفته است، این نخستین بار است که زنده‌زنده یک نفر را مثله می‌کند.

روایت‌های ترکیه‌ای دیگری حاکی از آن است که اجزای مثله شده خاشقجی به خانه سرکنسول عربستان برده و در آنجا در کوره‌ای با درجه حرارت بالا که آهن را هم ذوب می‌کند، سوزانده شده است و این کوره برای همین امر طراحی شده بود تا آثار جنایت کاملا از میان برده شود.

تجربیات قبلی ما در خصوص فیلم‌های مستند حاکی از آن است که اینگونه خبر‌ها تنها بخشی از حقیقت را بیان می‌کند و هدف از آن جلب توجه‌ها برای دیدن فیلم در وسیع‌ترین گسترده ممکن است، به ویژه آنکه تهیه‌کننده فیلم هم در ابتدا گزارش مفصلی به عنوان مقدمه درباره دیدار خود با بن سلمان پخش می‌کند؛ اما چه بسا صحبت‌هایی که به دور از دوربین‌ها گفته شده است؛ مهم‌تر از تصاویر ضبط شده باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: جنایت قتل خاشقجی تا زمانی که حقیقت به طور کامل روشن شود، همچنان همانند کابوسی برای بن سلمان باقی خواهد ماند. روایت‌های رسمی عربستان در ابتدا با یکدیگر مغایرت داشت؛ اما در نهایت به سبب فشار‌های بین المللی از اعترافات مهم و تیم اجرای قتل پرده برداشته شد. بعید نمی‌دانیم که رئیس جمهور ترکیه با استفاده از فرا رسیدن مناسبت نخستین سالگرد این جنایت و با توجه به تنش‌ها در روابط میان دو طرف ترکیه و عربستان، از اسرار جدیدی برای در تنگنا قرار دادن ولیعهد عربستان و دولت وی پرده بردارد.

در پایان این مطلب آمده است: خطر بزرگی که احتمال دارد بن سلمان با آن مواجه شود، موفقیت‌آمیز بودن تحقیقاتی است که کنگره آمریکا درباره ترامپ در جهت مقدمه‌چینی برای برکناری وی یا شکست او در انتخابات آتی ریاست جمهوری اجرا می‌کند تا جایی که ترامپ خود را رویاروی کنگره آمریکا خواهد داد؛ کنگره‌ای که می‌خواهد حقیقت را درباره قتل خاشقجی بداند و همه کسانی را که در این جنایت دست دارند، چه بسا در خارج از عربستان محاکمه کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۱:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
بن سلمان روزی در خود عربستان محاکمه و مجازات خواهد شد نظر من را در جایی ثبت کنید تا روز موعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
قاتل خود بن سلمان
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۷:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
کسی که خون این همه بی گناهو تو یمن ریختو با پشتتبانی یه مشت جنایتکار ،از این جنایت تاریخی قسر در رفت،قتل یه نفر که دیگه واسشون چیزی نیست،اینا خودشون رسوای کل دنیا هستن،از رسوایی که باکی ندارن.اینا نه ایمان دارن نه وجدان،نه انسانیت.میکشن،قتل عام میکنن،غارت میکنن،اخرشم میگن یارو تروریست بود ،جالبه،انگار مردم دنیا گوشاشون پشمالوه.جواب این افرادو فقط خدا باید بده و میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﭘﺪﺭﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﺪاﺭﺩ...........
.ﻛﺘﻴﻒ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺎ,ﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﺎﺯﻳﻬﺎ اﻧﺠﺎﻡ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ..
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
Hi my religious brother Mohammed Bin Salman Alsaud
Is Islam kindly ordered by kindness with neighbors? Why do you take military action against the oppressed people of Yemen? Why not end the Yemen war to prevent further killing? Has Saudi Arabia not entered a game designed to fight Iran? Isn't negotiating directly with Iran the right way to reduce tensions? As an Iranian, I wish for happiness, peace and tranquility for all the people of the world to achieve human excellence. If the wealth of Saudi Arabia was in my hands, I would build the most modern schools, hospitals, and training centers in the fields of basic sciences; Islamic sciences and philosophy, engineering and medicine in all Islamic countries, instead of buying weapons from the United States. Mehrdad Radmehr
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
اﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﻫﻢ ﺑﻨﻮﻳﺲ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
ای ذلیل بمیری بن سلمان
Germany
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
و ننگی برای« اردوغان » ، شریک جنایت بن سلمان !!!!!
به همین جهت «اردوغان» ، چندی قبل بصورت مخفیانه سفری به. عربستان سعودی داشت !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
لعنت بر آل سقوط خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
برای شادی روح از دست رفته خاشقچی عزیز الفاتحه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
کشتار این همه بیگناه یمنی رو هیشکی اشاره ای بهش نمیکنه. ظلم کشتار مردم یمن اونقدر بزرگه که فقط باید در دادگاهی الهی، جنایتکارانی که مرتکب اون شدن محکوم و به سزای عملشون برسن.
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۴:۳۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
چرا کسانی که با یک ادعای اثبات نشده کشوری را ویران می کنند و دهها هزار انسان بی گناه را کشته و مجروح و آواره می کنند در مقابل این جنایت علنی که که حتی جانی هم اعتراف به جنایت خود کرده ، نه اقدام جدی می کنند و نه رهایش می کنند ؟ آیا غیر از این است که خون این منتقد را وسیلة دوشیدن بیشتر آل سعود قرار داده اند و برای باریگر اثبات می شود که جان انسانها هیچ ارزشی برای آنها ندارد ، سازمان ملل و حقوق بشر وووو هم که ثابت شده تفاوت آنچنای با آمریکا ندارد .
آخرین اخبار