غلبه آموزش و پرورش در جدال نابرابر با سیل لرستان/سال تحصیلی جدید و رونق فضا‌های آموزشی

دانش‎آموزان لرستانی آخرین روز‌های تعطیلات نوروزی خود را در حالی پشت سر گذاشتند که سیل مهمان ناخوانده خانه‎ ها و مدارس آنها شد.

غلبه آموزش و پرورش در جدال نابرابر با سیل لرستان/سال تحصیلی جدید و رونق فضا‌های آموزشی در لرستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،سیل ویرانگر آمد و دستان کوچک دانش آموزان مناطق سیل زده لرستان در جدال نابرابر با سیلاب سهمیگن تاب مقاومت نداشت و در عین ناباوری کیف و کتاب هایشان را با خود برد.

سیل فضا‌های آموزشی را در شهرستان‌های خرم آباد، پلدختر، چگنی و دلفان تخریب و یا نابود کرد تا برای همیشه چشمان دانش‎ آموزان این استان به مسیر پر هراس و خروش کیف و کتاب هایشان در همسفری با سیلاب گره بخورد.

در اثر سیلاب فروردین ماه یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت به مدارس این استان وارد شد، ۱۱۳ مدرسه استان بطور کامل تخریب شدند و ۳۱۰ مدرسه نیز دچار آسیب شد.

سیل علاوه بر خسارت به تجهیزات۱۷۹ مدرسه، کتب و نوشت افزار هفت هزارو ۵۳۲ دانش آموز مناطق سیلزده این استان را با خود برد و سختی از دست رفتن فضا‌های آموزشی، کتب و تجهیزات آموزشی غمی افزون بر مناطق سیلزده و دلواپسی‌های ساکنان این مناطق شد.

پس از بازگشایی مدارس و با پیگیری‌های مسئولان و خیران به تفکیک پایه درخواست کتاب‌های مورد نیاز به سازمان پژوهش ارسال و تا حدودی کتاب‌های مورد نیاز در اختیار دانش آموزان قرارداده شد تا اینکه سال تحصیلی در این مناطق به پایان برسد.

پس از بروز سیل استان‌های البرز، تهران، همدان، قم، مرکزی، کرمانشاه، به عنوان استان‌های معین آموزش و پرورش لرستان انتخاب شدند تا با اقدامات لازم جهت کمک رسانی و حمایت آموزشی در مناطق سیلزده مشکلات این مناطق را کاهش دهند.
در این راستا ۱۰۰ کانکس، پنج هزار میز ونیمکت تهیه شد و ۵ میلیارد تومان نیز برای اصلاح سیستم سرمایشی مدارس آسیب دیده از سیل کمک شد.

۲۴ هزار جلد کتاب درسی به مناطق سیل زده ارسال و مراکز مشاوره تحصیلی و روانشناسی و تاب آوری برای دانش اموزان مناطق سیلزده نیز برپا شد.
وزیر آموزش و پرورش نیز در سفر به به مناطق سیلزده استان در راستای پیگیری جدی وزارت‌خانه برای اختصاص سهمیه ویژه به کنکوری‌های سیل‌زده قول مساعد داده شد.

اما برغم همه این کمک‌ها مردم مناطق سیلزده بویژه در شهرستان پلدختر می‌گویند بدلیل وسعت زیاد خسارت وارد شده ناشی از سیل به مدارس هنوز برخی کاستی‌ها و جود دارد و به طور کامل بازسازی و تعمیر مدارس نشده است.

آغاز سال تحصیلی جدید و رونق فضا‌های آموزشی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت:۳۵۲ هزار دانش آموز لرستانی سال تحصیلی جدید را در چهار هزار و ۸۵۰ آموزشگاه آغاز کردند.

رضا زینی وند مقدم با بیان اینکه در جریان سیل فروردین ماه ۱۱۳ مدرسه استان آسیب دید، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده ۳۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، ۱۳ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس و ۱۵ میلیارد تومان برای استاندارد سازی مدارس مناطق سیلزده به آموزش و پرورش لرستان اختصاص یافت.

او همچنین اظهار داشت: برا یجبران خسارات سیل اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش استان نیز از ۲.۵ درصد به ۶ درصد ارتقا یافت.

زینی وند مقدم یادآور شد: ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات آسیب‌های اجتماعی نیز برای تجهیز مدارس حاشیه شهر خرم آباد و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از طریق استانداری در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

۳۱۰ مدرسه در لرستان تعمیر شد

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه تعمیرات۳۱۰ مدرسه استان با جذب اعتبارات لازم بصورت کامل انجام شده است، اضافه کرد: ۱۳ میلیارد تومان در راستای تامین تجهیزات مدارس مناطق سیلزده در استان جذب شد.

او با بیان اینکه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار استاندارد سازی مدارس استان جذب شد، اظهار داشت: همچنین کار احداث۱۱۳ مدرسه تخریبی با ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی خیرین آغاز شده است.

کلاس بدون معلم در لرستان وجود ندارد

معاون آموزشی و پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش لرستان گفت: امسال مشکلی برای تامین معلم مورد نیاز در سطح مدارس این استان بویژه در مناطق سیلزده در سال تحصیلی جاری وجود ندارد.

خیرالله خیرایی بیان کرد: در مناطق سیل زده استان حدود ۱۳۳ مدرسه تخریب و حدود ۵۰۰ مدرسه نیز آسیب دیده بودندکه با برنامه ریزی صورت گرفته تمام کلاس‌ها آماده و دانش آموزان مناطق سیل زده استان اکنون در مدارس تعمیر شده در حال تحصیل هستند.

خیرین مدرسه ساز ۹۰ میلیارد تومان به مدارس سیلزده لرستان کمک کردند

محمد علی رضوی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز لرستان نیز گفت: تا قبل از وقوع سیل در این استان ۳۰۰ مدرسه توسط مجمع خیرین مدرسه ساز احداث و تحویل آموزش و پرورش شده بودت.

او اظهار داشت: سیل ویرانگر فروردین ماه در لرستان با وجود خسارات و تخریب‌های زیادی که بر جای گذاشت، کشور را متوجه شرایط استان کرد و پنج خیر بزرگ مدرسه ساز کشور در استان حاضر شدند.

رضوی ادامه داد: در همایشی که بهمین منظور برگزار شد خیرین مدرسه ساز ۲۱۴ میلیارد تومان برای ساخت و تعمیر مدارس سیلزده تعهد کردند که تاکنون از این مجموع ۹۰ میلیارد تومان در لرستان محقق شده است.

۲۲۸ میلیاردتومان برای بازسازی مدارس سیل‎زده لرستان اختصاص یافت

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز گفت: ۲۲۸ میلیارد تومان برای بازسازی مدارس مناطق سیل‎زده استان تخصیص داده شده است.

محمدرضا حیدری بیان کرد: با وقوع سیل در استان لرستان، برخی مدارس شهرستان پلدختر به شدت دچار آبگرفتگی شد و برخی مدارس دیگر دچار آسیب‌های شدیدتر شدند که نیازمند تخریب و بازسازی مجدد هستند.

حیدری با بیان اینکه در اثر سیل در شهرستان پلدختر ۱۴ مدرسه با ۸۸ کلاس درس تخریب شدند که تعداد مدارس تعمیری ۳۵ مورد با ۱۴۵ کلاس درس است، عنوان کرد: ۲۲۸ میلیارد تومان برای بازسازی تمامی مدارس سیل زده استان تخصیص داده شد که از این میزان ۶۰ میلیارد تومان از طرف سازمان نوسازی مدارس کشور، ۲۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوط به سیل، ۱۴ میلیارد تومان از محل استاندارد سازی، ۴۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۸۶ میلیارد تومان نیز از سوی خیرین مدرسه‌ساز تأمین شده است.


بیشتر بخوانید: مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده/ سرنوشت خانواده های سیل زده در لرستان چه شد؟


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان یادآور شد: فضا‌های آموزشی که در حاشیه رودخانه و در مسیر سیلاب قرار داشتند بیشتر آسیب دیدند، احداث مجدد آن‌ها در همان مکان قبلی انجام نخواهد شد و برای جایگزینی آن مدارس در جا‌های دیگر با مکانیابی دقیق و اصولی، اقدامات لازم انجام شده است.

۱۵۰ مدرسه در لرستان درحال احداث است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان همچنین گفت: در حال حاضر ۱۵۰مدرسه در سطح استان در دست ساخت است که از این مجموع ۶۲ مدرسه در جریان سیل دچار خسارت شده بودند.

حیدری با بیان اینکه تاکنون ۱۰ مدرسه در مناطق سیلزده که در جریان سیل فروردین ماه بطور کامل تخریب شده بودند هنوز جانمایی نشده اند، اظهار داشت: تعمیرات مدارس سیلزده استان به اتمام رسیده است.

او ادامه داد: مدارس یک تا سه کلاسه سیلزده تا اوایل آبان ماه اماده تحویل هستند که اکنون جهت آغاز سال تحصیلی جدید ۱۷۰ کانکس برای دانش آموزان این مدارس تهیه شده است.

حیدری با بیان اینکه به منظور حفظ کیفیت کار احداث مدارس باید به صورت اصولی و کارشناسی انجام شود، اظهار داشت: ساخت مدارس ۶ تا ۱۲ کلاسه باید در زمان مورد نیاز انجام شود که در این راستا مدارس ۶ کلاسه در دهه مبارک فجر و مدارس ۱۲ کلاسه در مهر ماه سال ۹۹ تحویل می‌شوند.

او با اشاره به اینکه طرح ۱۲ کلاسه پلدختر و ۶ کلاسه معمولان در دست اقدام هستند، افزود: تا ۱۰ روز اینده مدرسه ۶ کلاسه معمولان که قبل از وقوع سیل بتن و اسکلت شد به جای دبیرستان دخترانه خدیجه کبری تحویل آموزش و پرورش می‌شودکه اکنون دانش اموزان در مدرسه پیش ساخته مشغول تحصیل هستند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: سیل ، آموزش و پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار