باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

ارتقای کیفیت کالا رمز توسعه عرضه و فروش محصولات ایرانی

حمایت از کالای ایرانی با عرضه و فروش هر چه بیشتر آن محقق می شود،امری که یکی از مهمترین پیش نیازهای آن ارتقای کیفیت محصولات داخلی است.

ناصر/////// ارتقای کیفیت کالا رمز توسعه عرضه و فروش محصولات ایرانیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شعار حمایت از کالای ایرانی از نمونه مولفه های بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده در رشد و توسعه اقتصادی به شمار می رود، به واقع با عملیاتی شدن این مهم به معنای واقعی کلمه، ضریب فروش و عرضه تولیدات ایرانی افزایش و تسهیل پیدا می کند و در نقطه مقابل در صورت انسداد و کندی این فرآیند،محال است حمایت از کالای ایرانی آنچنان که باید انجام پذیرد.

در این میان،دستیابی به این مهم مستلزم پیش نیازها و اقتضائات خاص به خود است که در فقدان و خلاء آن محال است این استراتژی راهگشا به ثمر بنشیند.

ارتقای کیفی تولیدات یکی از تعیین کننده ترینِ این مولفه ها به شمار می رود، به واقع با حصول این امر، ضریب نفوذ تولیدات ایرانی در دل متقاضیان جامعه هدف و در یک کلام بازار داخلی و خارجی تعمیق می شود و با بالا رفتن میزان عرضه و هموار ساختن فرآیند فروش ، درآمدزایی کارخانجات تولیدی افزایش و احتمال و امکان تعدیل نیرو به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

در چنین شرایط و فضایی فرصت های شغلی افزایش و احتمال بیکاری و تعدیل نیرو اُفت پیدا می کند.

شاهرخ کریمی،یکی از فعالان سابق تولیدی و صنعتی در غرب استان تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کیفیت به عنوان رمز ماندگاری و برجسته ترین عنصر ممکن در برند سازی کالاها و محصولات اظهار کرد: با نیم نگاهی به بِرَندهای جهانی یک وجه مشترک در تمامی آنها جلوه گری می کند و آن کیفیت بالای آن کالاهاست که با مرغوب بودنشان در دل جامعه هدف خود در اقصی نقاط جهان نفوذ می کنند و افکار و اذهان عمومی را مجذوب خود می سازند.

وی افزود: در نقطه مقابل در صورت عدم برخورداری از کیفیت لازم هر آنچه سعی و تلاش شود، محال است عرضه کالا و محصول تولیدی افزایش یابد و به تبع آن در چنین شرایطی درآمدزایی کارخانه مربوطه نیز رضایت بخش نخواهد بود.

این فعال سابق در حوزه صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: به واقع معقول بودن کیفیت کالا،ابزاری مهم در بازاریابی و تبلیغات نیز به شمار می رود و بواسطه این امر مهم می توان به هدف نهایی تولید کننده کالا ، دست پیدا کرد زیرا در چنین شرایطی است که فروش و عرضه حداکثری به سهولت محقق خواهد شد.

در فضای رقابتی،کیفیت کالا حرف نخست را می زند

دنیای امروز،جهان رقابت است و طبیعتا هر فرد،گروه یا محصول تولیدی که گوی سبقت را در مصاف با رقبا بِرُبایَد موفق تر خواهد بود.

تنوع و تکثر کالاهای داخلی و خارجی و نمونه های متعدد از یک کالای مشابه گواهی است بر صحت این ادعا و در این فضا کالایی موفق تر است که علاوه بر قیمت مناسب تر از عنصر کیفیت مطلوب تر نیز برخوردار باشد.


بیشتر بخوانید: راهکار فرار از مشکلات اقتصادی تولید است/ تاکید وزیر صنعت بر کنترل فساد در تولید


در شرایطی که کسب درآمد برای بخش قابل توجهی از جامعه به سختی انجام می پذیرد این حق مشتری است که ما به ازای مبلغی که برای خرید کالا مصروف می کند کالایی با کیفیت نیز دریافت نماید در غیر اینصورت مشتری یا متقاضی مجبور است هزینه های چند برابری را برای کالای مورد نظر و مورد نیاز خویش پرداخت نماید چون محصول بی کیفیت استهلاک بالایی دارد و عمر مصرفی آن نیز کوتاه مدت خواهد بود.

جلوگیری خروج ارز از کشور برای خرید کالاهای خارجی یکی دیگر از مواهب و دستاوردهایی است که در سایه تولید مرغوب و با کیفیت داخلی محقق می شود.

در حال حاضر یکی از چالش های اقتصادی و اجتماعی موجود ما در جامعه معطوف بر این واقعیت تلخ می شود که کالاهای خارجی در مقایسه با تولیدات داخلی در اذهان و افکار عمومی در اولویت انتخاب و خرید قرار دارند که برای برهم زدن این قاعده نامیمون تلاش افزون تر در ارتقای ضریب کیفی کالا، اصلی مهم و اساسی به شمار می رود.

ناصر/////// ارتقای کیفیت کالا رمز توسعه عرضه و فروش محصولات ایرانی

اتکای به نشان و علامت استاندارد منطقی است دال بر صحت این واقعیت که مشتری هر آنچه که تایید کننده کیفیت بالای کالای تولیدی باشد برایش حجت محسوب می شود، حجتی که با تکیه بر آن می شود چشم بر نمونه های تولید شده مشابه بست و به خرید کالایی که از تاییدیه علائم و نشانه‎‌های استاندارد برخورد است بسنده کرد.

ذهنیت و تصور مغشوشِ مرغوبیت کالای خارجی به نسبت تولیدات ایرانی در سایه محصولات بی کیفیت داخلی حاصل شده است ظهور و بروز برخی پدیده ها همچون قاچاق کالا که به معضلی جدی و ویران کننده در اقتصاد کشور مبدل شده نیز ریشه در ذهنیت مغشوش نسبت به تولیدات داخلی دارد و قطعا در صورت کم توجهی و عدم رغبت به کالاهای خارجی،بستری برای نمود قاچاق نیز بوجود نمی آید.

به واقع هر آنچه ضریب تعدد و تکثر قاچاق افزایش یابد به همان میزان این عارضه یا به تعبیر صحیح تر فاجعه،نشان از وجود تقاضای بالا برای خرید کالاها و محصولات خارجی دارد کالاهایی که در آنسوی آب ها تولید می شوند و به انحای گوناگون با دور زدن ساز وکارهای قانونی از پرداخت تعرفه ها فرار می کنند و اقتصاد کشور را متحمل خسارت هایی بسیار می کنند.
سایه سنگین محصولات قاچاق بر وضعیت اشتغال کشور و نابود شدن فرصت های شغلی به موازات بالا رفتن میزان قاچاق نمونه ای از این خطرات و تهدیدات در صحنه اقتصادی جامعه است.

اساسا نفس واردات کالاهای خارجی امری خوشایند و پسندیده به شمار نمی رود،حال چه رسد به آنکه این محصولات با دور زدن عوارض و تعرفه های تعریف شده همراه شود،بدون تردید در صورت بالا بودن کیفیت کالاهای داخلی،میل و رغبتی به سمت و سوی تولیدات خارجی با هر عنوان و نامی ایجاد نخواهد شد و به تبع آن عرصه برای نمود پدیده ای تحت عنوان قاچاق نیز تنگ تر و تنگ تر می شود.

رابطه تنگاتنگ میان کیفیت و برند سازی

پیش از این در خصوص برند سازی و ابعاد مثبت آن مباحثی مطرح شده و تلاش می شود در فرصت و مجالی دیگر در قالب گزارشی مفصل و مجزا به ضروریات و پیش نیازهای برند سازی پرداخته شود فلذا با توجه به یکی از وجه اشتراکات و الزامات برند سازی با موضوع فعلی این گزارش(کیفیت تولیدات ایرانی)به این موضوع نیز پرداخته شود.

به واقع تلاش بیشتر برای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی،مصداق سعی مضاعف برای برند سازی کالاهای داخلی نیز به شمار می رود و با این اوصاف می طلبد کلیه فعالان عرصه تولیدی و البته دستگاه های نظارتی در راستای توسعه و ارتقای کیفی کالاها،تلاش و کوشش حداکثری خود را لحاظ نمایند که قَطعِ به یَقین خروجی این تلاش در توسعه،شکوفایی و پیشرفت اقتصادی کشور از یکسو و کاهش فشار بیکاری بر جامعه جوینده کار و متقاضی اشتغال ، متجلی و متبلور خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار