با توجه به از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و قوانینی که تاکنون در این مورد وضع شده، خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان زیر بار اجرای این مصوبه‌ها و قوانین نمی‌روند.

خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان زیر بار اجرای مصوبه‌ها و قوانین وضع شده نمی‌روندسید امیر احمدی دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  موضوع از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده به یک جریان تقریباً لاینحل تبدیل شده است نه از این جهت که راهکاری برای اسقاط و از رده خارج کردن فرسوده‌ها وجود ندارد بلکه از این منظر که دولت برنامه و سازه کاری در این خصوص ندارد، در سال‌های گذشته مصوباتی توسط دولت وضع گردیده و تصویب شده و مجددا لغو گردیده، که جای تعجب دارد، ضمن این‌که خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان زیر بار اجرای مصوبه‌ها و قوانین وضع شده در این حوزه نمی‌روند.
 
او افزود: طبیعی است که وقتی سیاست از رده خارج کردن فرسوده‌ها، توسط تولیدکنندگان داخلی هزینه‌بردار باشد، از اجرای آن سرباز می زنند، اما انتظار می رفت که مجلس محترم بتواند با هدف اجرای قانون هوای پاک و مصوبات جدید، با هر نوع تعویق یا تعلیق قوانین محیط زیستی مخالفت کنند و نگران روزهای آلوده تهران و سایر کلانشهرها در روزهای سرد سال باشند، هر چند که در همین روزهای اولیه پاییزی نیز شاهد افزایش غلظت شاخص آلاینده، (ازن )در برخی شهرهای کشور هستیم، به گونه ایی که در همین هفته با دوروز تعطیلی مدارس در شهر مشهد روبرو بودیم و مقصر اصلی آن، آلاینده‌های منتشرشده از خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده است.

احمدی ادامه داد: آخرین مصوبه دولت در سال ۹۶در خصوص قانون هوای پاک و اسقاط موتور سیکلت فرسوده نیز، بدون دلیل تعلیق و تعویق گردید، در پیشنهاد نمایندگان مجلس، اسقاط خودروهای داخلی به ازای تولیدات داخلی مطرح شده و خودروسازان موظف شده بودند که در ازای تولید هر چهار خودرو یک خودرو اسقاط کنند، البته در دولت یازدهم، طبق مصوبه هیات وزیران خودروساز داخلی باید در ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای هشت و نیم لیتر، یک خودرو فرسوده از رده خارج می‌کرد.
 
دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت استان خراسان رضوی ادامه داد: این مصوبه اصلاحیه خورد و قرار شد خودروساز در ازای تولید خودرو با مصرف سوخت بین هشت تا ۱۰ لیتر، یک خودرو را اسقاط کند و در ازای تولید خودروی با مصرف سوخت ۱۰ لیتر به بالا، دو خودروی فرسوده را از رده خارج کند. این مصوبه متاسفانه در در ابتدای دولت دوازدهم، حذف و ماجرا کلاً به فراموشی سپرده شد.


فراموش نکنیم که قربانی دیگر لغو مصوبات مربوط به از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، مراکز اسقاط هستند. در حال حاضر۲۱۶مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که برای راه‌اندازی هر یک از این مراکز، حداقل پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و تعویق یا تعلیق قوانین مربوط به خروج فرسوده‌ها، این مراکز را باورشکستگی روبرو کرده است.
 
انتهای پیام//ف.ح
 
 

در حال حاضر۲۱۶مرکز اسقاط در کشور وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.