وزیر بهداشت مطرح کرد؛

افزایش قیمت داروهای خاص تاثیری بر پرداختی از جیب بیماران ندارد/ تامین داروی بیماران تالاسمی با تکیه بر توان تولید داخل

نمکی گفت: در تلاشیم برای آن دسته از داروهای خاص قیمت‌ها را تا دو برابر برای تولید داخل بالا برده تا به نفع تولیدکننده داخلی باشد.

استقبال خوب نخبگان حوزه سلامت در نشست وزرای بهداشت علی رقم سیاه نمایی و دشمنی بدخواهان / خانواده شهدا جای نخبگان و دیگر داوطلبان را نگرفتهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در نشست خبری شصت و ششمین اجلاس وزرات بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: مارا به عنوان یک کشور متخاصم در دنیا مطرح کرده‌اند، برگزاری چنین نشستی با اقبال کشورهای منطقه و مسئولان ارشد سازمان جهانی بهداشت، در تهران نشان از شکست سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

نمکی در ارتباط با موضوع ظرفیت پذیرش پزشکی، گفت: ما شاهد افزایش ۲۵ درصدی سهمیه‌های پزشکی بوده‌ایم. ضمن اینکه برای شائبه ایجاد نشدن در بحث سهمیه ها، دستور دادم که معادل آن ظرفیت تحصیلات تکمیلی را بالا ببرند که افراد نخبه فکر نکنند جای آن‌ها را گرفته‌اند.

او افزود: تلاش کرده‌ایم برای آن دسته از داروهای خاص قیمت‌ها را تا دو برابر برای تولید داخل بالا ببریم که تولید این داروها برای تولیدکننده داخلی صرفه اقتصادی داشته باشد.

نمکی با اشاره به انتشار بیانیه تهران در پایان اجلاس تصریح کرد: این اولین بار است که بیانیه در پایان اجلاس منطقه‌ای وزرای بهداشت منتشر می‌شود. بیانیه تهران در اسناد سازمان بهداشت جهانی ثبت خواهد شد و نام ایران تا زمانی که اسناد سازمان بهداشت در دسترس است، در جهان خواهد درخشید.

او ادامه داد: برای اولین بار است که مدیران ارشد از سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به ایران خواهند آمد و ما می‌توانیم دستاورد‌های بی نظیر نظام سلامت ایران پس از انقلاب اسلامی را نشان دهیم.

اصلاح الگوی رفتاری مهم‌ترین عامل برای کاهش بیماری‌ها

وزیر بهداشت سبک زندگی را یکی از موضوعات اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی بیان کرد و گفت: امروز نه تنها ما بلکه همه جهان به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح الگوی رفتاری مهم‌ترین عامل برای کاهش بیماری‌ها است. پرداختن به سبک زندگی از موضوعات اصلی اجلاس است.

او ادامه داد: ما در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی گزارش بسیج ملی فشار خون را ارائه خواهیم کرد و طرح این موضوع که چه قدر کنترل قاتل خاموش سلامت حائز اهمیت است و در صحن اصلی اجلاس گزارش بسیج ملی فشار خون بیان خواهد شد.

او در ادامه تصریح کرد: ما در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی به موضوع تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی خواهیم پرداخت و این پیام را به آقای تدروس دبیر کل سازمان بهداشت جهانی و جهانیان خواهیم رساند که علی رغم ادعای کاذب آمریکا ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تحریم شده است و مدارک و مستندات را ارائه می‌کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در نشست وزرای بهداشت منطقه مدیترانه موضوعاتی مانند سبک زندگی و تأثیر آن بر سلامت، رسیدگی به کودکان، نوجوانان و جوانان به عنوان ذخایر جمعیتی کشور، تأمین هزینه‌های دارو، کاهش پرداختی از جیب بیماران داروهای خاص، تولید داروهای ژنریک و بایولوژیک، واکسن و عدم وابستگی به کشورهای خارجی، مدیریت بیمارستانی منطقه، اشتراک تجارب در حوزه سلامت را در این اجلاس مطرح می‌کنند همچنین ما قصد داریم طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را برای اولین بار در جهان اجرا و این تجربه را به دیگر کشورها منتقل کنیم.

بحث کنترل بیماری‌های غیرواگیر در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه 

او با بیان اینکه یکی از موضوعات اجلاس سلامت برای همه است، گفت: بحث کنترل بیماری‌های غیرواگیر و واگیر، سبک زندگی درست، بیماری‌های قابل پیشگیری در نوزادان، کودکان و نوجوانان، تقویت نظام پرستاری و مامایی، پرستاری در منزل و کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان، تقویت پاسخ سلامت عمومی به مصرف مواد و بیماری‌های واگیر در منطقه بحث‌های تخصصی و فنی خواهند بود که در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نمکی با اشاره به توریسم سلامت، گفت: در زمینه گردشگری سلامت آئین‌نامه‌ای را به وسیله وزارت بهداشت تدوین و آن را در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گذاشته‌ایم تا بهترین مدل برای ارائه خدمت و جذب گردشگر سلامت ایجاد شود.

وزیر بهداشت درباره تحریم دارو‌های بیماران خاص گفت: در تأمین داروی بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی تاکنون با تکیه بر توان تولید داخل بیماران بدون دارو نمانده‌اند و دارو‌های وارداتی را نیز از مسیر‌های غیرمعمول تأمین کرده‌ایم؛ البته باید توجه داشت که تأمین دارو از مسیر‌های غیرمعمول هزینه دارو را برای ما سنگین‌تر می‌کند. آمریکا بر برخی از شرکت‌های فروشنده دارو به ایران فشار وارد می‌کند و در مواردی ما مجبور هستیم از تجار بین‌المللی دارو را تأمین کنیم. این مسئله خطری را به دنبال خواهد داشت که ممکن است داروی خریداری شده استاندارد لازم را نداشته باشد البته ما قبل از ورود دارو به بازار آن را آزمایش می‌کنیم تا دارو جعلی نباشد. 

او گفت: یکی از موضوعات اصلی در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی مسئله دارو است، در صنعت دارو، کشوری در منطقه نداریم که ۹۷ درصد مورد نیاز خود را تأمین کند و به عنوان تجربه موفق در جهان تولید دارو را مطرح خواهیم کرد، اما تأکید می‌کنم که موضوع تحریم‌های ظالمانه آمریکا در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در این اجلاس مطرح خواهد شد تا صدای ایران به گوش جهانیان برسد.

نمکی ادامه داد: ما تقریباً پس از انقلاب در همه سال‌ها تحریم بوده‌ایم، اما با این حال توانسته‌ایم در منطقه بدرخشیم و دستاورد‌های ارزنده‌ای در نظام سلامت داشته باشیم؛ تلاش می‌کنیم تا دیگران را متقاعد کنیم که مظلوم واقع شده‌ایم و مردم ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا در برخی حوزه‌ها با مشکل مواجه هستند و از دیپلماسی سلامت برای ایجاد صلح جهانی بهره خواهیم برد و تلاش می‌کنیم از دیپلماسی سلامت برای ارتباطات جهانی استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید:  توصیه‌های دارویی به زائران اربعین+ لیست دارو‌های ممنوعه
وزیر بهداشت درباره آمبولانس‌های اعزامی به مراسم راهپیمایی اربعین تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۱۰۰ آمبولانس ویژه مراسم در نظر گرفته شده و ۷ اتوبوس آمبولانس جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی مستقر شده‌اند؛ همچنین در تمام پایانه‌های مرزی مجهز راه‌اندازی و ۳ بالگرد جهت انتقال مصدومان در نظر گرفته شده است.

نمکی با اشاره به پرونده الکترونیکی سلامت، ادامه داد: در زمینه پرونده الکترونیکی ما یک جریان را راه انداختیم و خوشبختانه در حال احداث است.

او با اشاره به تولید دارو و صادرات آن، ادامه داد: صحبت‌های دوجانبه در زمینه آمادگی ایران برای صادرات دارو به کشور‌های مختلف از جمله عراق و کردستان انجام شده است. دارو‌های بایولوژیک یکی از موضوعاتی است که  صحبت‌های مختلفی در این خصوص با وزارت بهداشت عراق و پاکستان انجام داده‌ایم.

تمام دارو‌های داخلی از استاندارد مطلوبی برخوردار است

وزیر بهداشت اضافه کرد: برخی از کشور‌ها استاندارد‌های خاصی جهت واردات و ثبت دارو دارند که در این میان نباید راه‌های بین‌المللی را فراموش کنیم، زیرا آن‌ها می‌خواهند دارو‌های برند را با قیمت چندین برابر دارو‌های ایرانی به کشور‌هایی مانند عراق صادر کنند. خوشبختانه باید بگویم که تمام دارو‌های تولید ایران از کیفیت و استاندارد مطلوبی برخوردار است، به طوریکه قیمت دارو‌های ما نازل‌تر از برند‌های بین‌المللی است به همین دلیل کار بازاریابی نیز جهت صادرات دارو کمی سخت شده است.

نمکی با اشاره به برداشتن سقف بیمه سلامت، گفت: با برداشتن سقف بیمه در حدود ۵۵ درصد از دانشگاه‌ها با مشکلی روبه‌رو نشده اند. ۱۵ درصد از دانشگاه‌ها فراتر از سقف هزینه کرده و ۳۰ درصد از مراکز درمانی نیز مرز سقف را رعایت کرده‌اند. به طور کلی باید بگویم که با اجرای این طرح هزینه‌های بیمه سلامت در حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و ما مشکلی در زمینه سقف تعیین شده نداریم.

دو نرخی بودن تخت‌های بیمارستانی را قبول ندارم

او ادامه داد: اگر مردم نیازمند تخت در بیمارستان یا مراکز درمانی هستند، به هیچ عنوان نباید تختی برای این گردشگران سلامت در نظر گرفته شود چراکه اولویت اصلی، ارائه خدمت به مردم کشورمان است.  

وزیر بهداشت با بیان اینکه  دو نرخی بودن تخت را قبول ندارم، تاکید کرد: آن چیزی که برای من مهم است، حفظ و کرامت جامعه خدمت‌گذار ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی است و این مسئله بیشتر از موضوع تعرفه برای من اهمیت دارد.

نمکی بیان کرد: تعرفه‌ها در داخل کشور باید متناسب با مقتضیات و شرایط اقتصادی کشور باشد و من معتقدم که برخی موارد و موضوعات باید در حوزه نظام سلامت ترمیم پیدا کند.

او اضافه کرد: متأسفانه جامعه پزشکی از بی‌احترامی گله‌مند است و برخی‌ها در مجلس، جامعه خدمت‌گذار پزشکی را مورد بی‌مهری قرار می‌دهند و این موضوع آن‌ها را کلافه کرده است.

نمکی گفت: افراد معدودی در جامعه  پزشکی ممکن است تخلف کنند و یا فرار مالیاتی داشته باشند، اما فرار مالیاتی در سایر شغل‌ها نیز وجود دارد.
بیشتر بخوانید: ترفند جدید پزشکان برای فرار از نصب کارتخوان/ مهلت ثبت نام کارتخوان مطب‌ها به خط پایان رسید
وزیر بهداشت درباره قیمت پایین سیگار و مالیات بر دخانیات گفت: در مالیات بر دخانیات ما در وزارت بهداشت نقشی نداریم و نقش ما مطالبه گرانه است و در تصویب قوانین و اجرای آن ما نقش مطالبه گری خود را ایفا می‌کنیم و در نهاد‌های قانون گذار فشار می‌آوریم و تا جایی که توانستیم نقش مان را خوب اجرا کردیم.

او با اشاره به آمار مصرف الکل که به وسیله سایت‌های خارجی مطرح شده است، افزود: مسمومیت با الکل مانند سایر مسمومیت‌ها به وزارت بهداشت گزارش می‌شود و من این آمار که ایران نهمین کشور مصرف کننده الکل است را تکذیب می‌کنم.
 
نمکی در خصوص راه‌اندازی کارخانه داروسازی در کشور جمهوری آذربایجان، بیان کرد: مراودات خوبی با کشور جمهوری آذربایجان در زمینه داروسازی داریم. در خصوص احداث کارخانه داروسازی وابسته به سازمان تامین اجتماعی در جمهوری آذربایجان مسائلی پیش آمده بود که برطرف شده است و به زودی این کارخانه راه اندازی می‌شود.

او افزود: به دانشگاه‌های علوم پزشکی که با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارند جهت جذب بیماران و ارائه خدمات بهداشتی درمان به آن‌ها اختیارات لازم و قانونی داشده شده است.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: طرح سلامت موارد غذایی از مزرعه تا سفره مردم را به طور جدی دنبال می‌کنیم، زیرا معتقدیم که مواد غذایی سالم، مهم‌تر از دارو است؛ به همین منظور فرد جدیدی را به عنوان مسئول اداره غذا با پروتکل اهمت مواد غذایی نسبت به دارو به تازگی تعیین شده است.

سرنگ آلوده وارداتی نداریم

او یاد‌آوری کرد: طرح مسائلی مانند سرنگ  آلوده؛ توطئه دشمن بوده برای بد بین کردن مردم نسبت به نظام بهداشت و درمان کشور. ما سرنگ آلوده وارداتی نداریم؛ چراکه کارخانجات سرنگ، نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند؛ در حال حاضر ما سرنگ به سایر کشور‌ها صادر می‌کنیم.
 
او با اشاره جنجال‌های اخیر درباره ایدز در لردگان اظهار کرد: حدود ۴۰ هزار مورد HIV مثبت در کشور داریم که هیچ کس خبر ندارد؛ این اولین باری بوده که مشخص شده HIV در یک منطقه مبتلایانی دارد.

نمکی گفت:  از چند ماه قبل محرمانه و چراغ خاموش از موضوع لردگان خبر داشتیم و در غربالگری و روند درمان خوب پیش می‌رفتیم، اما ناگهان یک جریان باعث این جنجال‌ها و بازداشت بهورز شد.

وزیر بهداشت بیان کرد: بحث انتقال ویروس HIV از سرنگ آلوده درست نیست و من به عنوان یک ایمونولوژیست برایم سخت است که بگویم انتقال ویروس HIV از طریق سرنگ آلوده بوده است چه برسد برای فردی که در این حوزه سررشته‌ای ندارد و بدون اطلاعات کافی این موضوع را بر روی آنتن زنده بیان می‌کند و جنجال به پا می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید بگویم برای دشمنان این نظام سنگین بود که در بسیج ملی همگانی فشار خون که ما تخمین می‌زدیم ۲۰ میلیون نفر با ما مشارکت کنند، ۳۰ میلیون نفر در این طرح شرکت کردند و این برای آنها سخت بود که مردم تا این میزان به نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران اعتماد دارند.


بیشتر بخوانید: حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز


او افزود: ما قرار بود تا بسیج ملی کنترل قند خون را بعد از فشار خون برگزار کنیم، اما برخی موضوع لردگان و ابتلای اهالی این روستا به ایدز با تست قند خون را علم کردند تا اعتماد مردم را از بین ببرند و نگذارند بسیج ملی کنترل قند خون شکل بگیرد.

نمکی گفت: همراهی مردم روستای چنارمحمودی با ما بسیار خوب است و تنها من نامه‌ای زده بودم که گزارش‌های حاصل از روابط نامطلوب مطرح نشود که برخی آن را به تهمت وزیر بهداشت برای روابط نامشروع به مردم لردگان تفسیر کردند در حالی که من هیچ وقت به مردمان پاک سرزمینم اهانت نمی‌کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسئله نامطلوب با نامشروع فرق دارد. کودک دو ساله‌ای که HIV مثبت می‌شود، رابطه نامشروع ندارد یا زن مؤمنه‌ای که با همسر آلوده به ویروس HIV زندگی می‌کند و نادانسته بانی ویروس مبتلا می‌شود هیچ رابطه نامشروعی ندارد، اما برخی بد جنسی کردند و موضوع را این گونه نشان دادند.

او تأکید کرد: باوجود تلخی که ماجرای لردگان داشت، اما یک پیام مثبت نیز در پس آن وجود داشت که باید بدانیم که HIV مهم است. 

نمکی با اشاره به برخی مسائل درباره آموزش درباره ایدز در مدارس اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به دختر‌ها در مدارس در رابطه با ایدز توضیح دهیم. هرکاری که می‌خواهیم انجام دهیم باید مطابق با فرهنگ، اعتقاد و مسائل اجتماعی کشور باشد، اما در این موضوع از اهالی رسانه کمک می‌خواهیم تا با زبان مناسب و توجه به فرهنگ و اعتقاد مردم به این مسئله بپردازند.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما در ایام پرالتهاب ماجرای لردگان که برخی نیز به آن دامن می‌زدند روان شناسانی را فرستادیم که مبتلایان و خانواده آنان را از نظر روحی حمایت کنند باید بدانید که قبل از جنجالی شدن موضوع و طرح آن در رسانه‌ها، ۱۶ اکیپ چراغ خاموش به منطقه رفته بودند و اکنون نیز دو خانم دکتر صبور و فوق تخصص در منطقه حضور دارند و کار را پیش می‌برند؛ همچنین مرکز ارجاع سلامت دایر خواهد شد و در حال انجام تست‌های تکمیلی حمایت‌های روانی و درمان‌های دارویی هستیم. افزون بر این تلاش می‌کنیم تا از حمایت‌های سازمان یافته ماند حمایت‌های بهزیستی برای اهالی لردگان استفاده کنیم.

او اظهار کرد: ما در کنترل بیماری‌های غیرواگیر به جز ایدز از برنامه جلوتر هستیم البته در درمان مبتلایان شناسایی شده مبتلای به ویروس HIV از برنامه جلو هستیم، اما باید ۹۰ درصد جمعیت مبتلا به ویروس HIV را شناسایی می‌کردیم که هنوز در این شاخص موفق نشدیم.

نمکی افزود: در کنترل کزاز نوزادی بیماری تراخون و سرخک جلوتر تعهدات ما به سازمان بهداشت جهانی بودیم و موضوع لردگان در ابعاد سخت آن نیز در اجلاس مطرح خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: موضوع HIV ناشی از فرآیند‌های مدیریت نادرست اجتماعی است همان گونه که در تصادفات جاده‌ای وزارت بهداشت در ایجاد صدمات مقصر نیست در ابتلای مردم به این ویروس نیز وزارت بهداشت نقشی ندارد.

او افزود: آمار تصادفات جاد‌ه‌ای در کشور به دلیل جاده‌های پر خطر، خودرو‌های پرمشکل و رانندگان کم تجربه بالاست، اما اگر وزارت بهداشت در این موضوعات نقشی ندارد، اما اگر یک لحظه دیر به مصدوم ترافیکی برسیم آن زمان که مقصر هستیم.

نمکی گفت: در ابتدای ابتلا به ایدز، آموزش می‌تواند موثر باشد، اما در پیدایش بیماری ما جزئی از کل هستیم و با ماجرای لردگان باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که HIV در کشور بوده است و ممکن است خانواده‌های پاک، نادانسته به آن مبتلا شوند.

 وزیر بهداشت درباره چالش بودجه‌ای وزارت بهداشت اظهار کرد: معتقدم مشکلات مدیریتی در دستگاه‌ها بیش از مشکلات منابعی است و امسال بدترین سال در وزارت بهداشت از نظر بودجه‌ را سپری کردیم. دوران ماه عسل وزارت بهداشت  مدت‌ها سپری شده است.

او ادامه داد: ما در بودجه ۹۸ مدیریت منابع و مصارف را مبتنی بر درآمد‌ها در سال آتی مدنظر داریم، اما درآمد‌ها به شدت تنزل یافته و دوران سختی است.

نمکی گفت: رهبر معظم انقلاب تحول در بودجه ریزی کشور را مورد تاکید دارند و در ساختار بودجه ریزی اگر بخواهیم به این موضوع توجه کنیم نیازمند تحول در اندیشه بودجه ریزی در وزارتخانه خواهیم بود. معتقدم مدیران در فشار اقتصادی و کاهش درآمد‌های نفتی با توجه به این تحول‌ها می‌توانند کشتی مدیریت کشور را از بحران عبور دهند.

مقاومت میکروبی با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع مقاومت میکروبی با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها گفت: مقاومت میکروبی یکی از محور‌های مورد بحث دارو است و باید توجه داشت که مقاومت میکروبی یکی از چالش‌های اصلی در عرصه بین المللی محسوب می‌شود که در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی مطرح خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی درباره حضور وزرای بهداشت کشور‌های امارات، بحرین و عربستان در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی اظهار کرد: کشور امارات اعلام کرده است که در اجلاس حضور پیدا خواهند کرد، اما بحرین و عربستان تا کنون اعلام آمادگی نکرده اند. از این ۳ ضلع مثلث یک کشور در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در ایران حضور پیدا خواهد کرد و امیدواریم گشایش سطح باب دوستی با این کشور‌ها باشد.

نمکی با اشاره به موفقیت ایران در کسب گواهی حذف سرخک تصریح کرد: کشور ۲ میلیونی عمان در منطقه توانسته است این گواهینامه را کسب کند در حالی که ما جمعیت ۸۰ میلیونی در یک کشور وسیع و گسترده ، گاهی برای تزریق واکسن باید تا دورترین نقاط برویم؛ این در حالی است که در اروپا و آمریکا در سال میلادی اخیر ۹۰ هزار مورد ابتلا به مرگ ناشی از سرخک داشته ایم.

دریچه تازه‌ای در صنعت واکسن سازی  به کمک شرکت‌های دانش بنیان 

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود واکسن‌های جدید به واکسیناسیون کشوری بیان کرد:‌ ما در بین کشور‌های منطقه از قدیمی‌ترین کشور‌ها هستیم که به حوزه واکسن سازی ورود کردیم و آن زمان که واکسن سازی در کشور‌های منطقه نبود ما واکسن سازی و واکسیناسیون داشتیم.

نمکی ادامه داد: به کمک شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌ایم دریچه تازه‌ای در این حوزه باز کنیم و خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه دستاورد‌های خوبی داشته‌اند افزون بر این در موسسه سرم سازی رازی و انستیتو پاستو مشارکت با بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت از ورود سه واکسن جدید در سال آینده خبر داد و گفت: واکسن پنوموکوک و روتاویروس که دو واکسن بسیار مهم هستند، روند ساخت آن‌ها به کشور کوبا و هند را دنبال می‌کنیم و از سال آینده این دو واکسن به واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شوند.

او افزود: واکسن اچ پی وی در پیشگیری از سرطان دهانه رحم موثر است و ما توانستیم به کمک یک شرکت دانش بنیان به تکنولوژی ساخت آن در کشور دست پیدا کنیم. این واکسن به صورت پایلوت در یک استان کشور تزریق خواهد شد و بعد از تأیید کمیته کشوری به واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود.

نمکی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار تصریح کرد: برای بیماری‌های بومی برنامه‌های مدونی داریم. روزی مالاریا در کشور ما عامل مرگ و میر بود، اما به کمک برنامه مبارزه با مالاریا اکنون توانستیم به ریشه کنی این بیماری نزدیک شویم همچنین در بیماری فلج اطفال نیز دستاورد خوبی داشتیم .

وزیر بهداشت افزود: در بیماری‌هایی ماند تب کنگو و بیماری‌های نوپیدا که از طریق کشور‌های شرقی به ایران منتقل می‌شود با مسئولان بهداشتی مذاکراتی انجام داده‌ایم. متأسفانه در برخی کشور‌های همسایه نبود منابع اقتصادی و سوء مدیریت باعث شده بود زمانی ما دور این کشور‌ها را در پیشگیری و درمان را خط بکشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار