مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم عنوان کرد؛

پذیرش ۶۰ هزار زائر اربعین در مصلای قدس قم /ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی رایگان در قرارگاه مردمی اربعین قم

قربانی کرم گفت: از ۱۳ مهرماه جاری تاکنون ۶۰ هزار و ۲۵۹ زائر توسط این قرارگاه در مصلای قدس شهر قم پذیرش شده‌اند که نسبت به سال گذشته ۳۷.۶ درصد افزایش داشته‌است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،مهدی قربانی کرم مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم با بیان اینکه از این تعداد، ۴۷ هزار و ۷۴۷ تن زائر مرد هستند،گفت: از نقاط مختلف کشور ۲۳ هزار و ۳۵ زائر پذیرش شده اند و بیشترین تعداد زائر غیرایرانی از کشور پاکستان با تعداد ۳۵ هزار و ۶۳۵ تن است.

قربانی کرم بیشترین تعداد زائران غیرایرانی را به ترتیب از کشور‌های های پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، هند، ترکیه، عراق، روسیه، سوئد، اتریش و تایلند اعلام کرد و افزود: این قرارگاه تا ۱۲ آبان‌ماه مصادف با پنجم ربیع‌الاول، آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی در این استان با مرکزیت مصلای قدس شهر قم است.

علاوه بر اسکان و پذیرایی از زائران در مصلای قدس؛ در محوطه ورودی مصلای نیز، غرفه‌هایی در زمینه‌های گوناگون برپا شده است و خدمات مختلفی را به زائران ارائه می‌دهند که از آن جمله می‌توان به غرفه‌های امر به معروف و نهی از منکر، پاسخگویی به شبهات، مشاوره تخصصی فضای مجازی و کتاب اشاره کرد.

مصلای قدس، مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس امامزاده جمال (ع) به عنوان سه مکان اصلی در شهر قم؛ آماده استقبال و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در این استان هستند.

در این غرفه‌های فرهنگی؛ کتاب و بروشور‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی، اردو و انگلیسی درباره سیره زندگی امام حسین (ع)، موضوع مهدویت و نیز معرفی جریانات سلفی و تکفیری به مراجعان عرضه می‌شود.

در غرفه «تکریم زائر»، زائران کاروان‌های مختلف هنگام ورود به مصلای قدس در این غرفه مورد پذیرایی قرار می‌گیرند و ضمن خوشامدگویی به آنها، خدمات ارائه شده توسط این قرارگاه و نیز اماکن زیارتی شهر مقدس قم به آن‌ها معرفی می‌شود.

همچنین در غرفه‌هایی از این مکان ها، عکس‌هایی از دوران هشت سال دفاع مقدس و نیز پوستر‌هایی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در معرض دید زائران قرار گرفته است.

از جمله دیگر خدماتی که در این مکان به زائران توسط خادمان افتخاری زائران اربعین حسینی ارائه می‌شود؛ میتوان به خیاطی، آرایشگاه و افرادی که به صورت صلواتی اقدام به واکس زدن کفش زائران می‌کنند، اشاره کرد.

در یکی از غرفه‌ها نیز مبلغان حوزه علمیه پاسخگوی پرسش‌های زائران در زمینه شبهه‌های مختلف از جمله جریانات تکفیری هستند و با توجه به حضور زائران زیادی از پاکستان، مبلغی نیز به زبان اردو در این رابطه پاسخگوی مراجعه‌کنندگان است.

یکی دیگر از غرفه‌های این قرارگاه در محوطه مصلا، «ایستگاه نایب الشهید» است که در این غرفه زائران به انتخاب خود، به نیابت از یک شهید، زیارت عاشورا را قرائت می‌کنند؛ علاوه بر روایتگری درباره شهدا؛ در این غرفه عکس‌هایی از شهیدان و نیز کتاب‌هایی درباره زندگی نامه ایشان به مراجعه کنندگان عرضه می‌شود، همچنین زائران در دفتری دل‌نوشته‌های خود را خطاب به شهیدان یادداشت می‌کنند.

یکی از غرفه‌های این قرارگاه که در زمینه بهداشتی و پزشکی به زائران خدمات ارائه می‌دهد و توسط پزشکان بیماران مورد مداوا قرار می‌گیرند، غرفه موکب درمانی حضرت رقیه (س) است.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم، تاکنون در حدود ۵ هزار بیمار توسط پزشکان در این موکب درمانی ویزیت شده اند که بیشتر آن‌ها از زائران غیرایرانی بوده‌اند.

محمدرضا قدیر، با اشاره به تامین داروی مورد نیاز موکب درمانی قرارگاه مردمی اربعین قم عنوان کرد: تاکنون ۹۰۰ میلیون ریال دارو توسط نیکوکاران حوزه سلامت، تهیه و در اختیار این موکب قرار گرفته است.

قدیر با اشاره به خدمات رسانی موکب درمانی مذکور تصریح کرد: این موکب به همت نیکوکاران و با نظارت و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی قم در مصلای قدس دایر شده است و به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کند.

او افزود: در این موکب درمانی، پزشکان عمومی و برخی از متخصصان بر اساس نوبت‌های تعریف شده، حضور دارند و به صورت رایگان اقدام به ویزیت می‌کنند و در صورتی که بیماری نیاز به حضور در مراکز درمانی داشت، از طریق اورژانس ۱۱۵ اعزام صورت می‌گیرد.

سال گذشته به ۱۲ هزار و ۵۸۰ زائر به صورت رایگان خدمات پزشکی و بهداشتی توسط این قرارگاه ارائه شد و امسال نیز ۱۶۰ پزشک و پرستار به صورت جهادی برای خدمت به زائران اعلام آمادگی کرده‌اند.

قرارگاه مردمی اربعین قم از سال ۱۳۹۵ به صورت خودجوش توسط تعدادی از طلبه‌ها، دانشجو‌ها و بسیجی‌ها تشکیل شد و امسال برای چهارمین سال متوالی، آمادگی پذیرایی از ۳۰۰ هزار زائر اربعین حسینی را در این استان دارد.

این قرارگاه، سال گذشته از بیش از ۱۲۱ زائر ایرانی و غیرایرانی در ایام اربعین پذیرایی کرد که بیش از ۴۱ هزار تَن از این زائران از بانوان و حدود ۴۰ هزار تن از این افراد نیز از زائران غیرایرانی بودند.

انتهای پیام/ح

۶۰ هزار زائر اربعین در مصلای قدس قم پذیرش شده‌اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.