ادعای روزنامه ژاپنی: پیشنهاد طرح وام ۱۸ میلیارد دلاری از سوی فرانسه و ژاپن به ایران

یک رسانه ژاپنی مدعی شد این کشور به همراه فرانسه طرح وام مشترکی به ارزش ۱۸.۴ میلیارد دلار را به ایران پیشنهاد داده است.

ادعای روزنامه ژاپنی: پیشنهاد طرح وام ۱۸ میلیارد دلاری از سوی فرانسه و ژاپن به ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه «ماینیشی» ژاپن مدعی شد دولت این کشور تصمیم گرفته است از طرح پیشنهادی فرانسه در خصوص ایران که تابستان امسال مطرح شد، حمایت کند. به این ترتیب دو کشور طرح وامی به مبلغ حدودی ۱۸.۴ میلیارد دلار به ایران پیشنهاد داد‌ه‌اند، که در ازای آن تهران باید به برجام پایبند بماند.

به نوشته این روزنامه ژاپنی، فرض بر آن است که ضمانت این وام پول نفت باشد و موارد مصرف آن نیز فقط برای خرید غذا و دارو در نظر گرفته شود.

ماینیشی در ادامه افزود: مقامات ژاپنی امیدوارند از این طریق نارضایتی احتمالی در خصوص برنامه اعزام دو کشتی دفاعی این کشور به تنگه هرمز رفع گردد. از سوی دیگر، بنا به ادعای این روزنامه، توکیو معتقد است حمایت مالی ممکن است گفت‌وگوی میان ایران و آمریکا را درباره برنامه هسته‌ای تسهیل کند.

در حاشیه نشست اخیر گروه هفت در تابستان گذشته در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، طرحی را پیشنهاد داد که به موجب آن از ترامپ خواسته بود تحریم‌های صادراتی نفت ایران را لغو کند. بنا بر این پیشنهاد، ایران می‌توانست روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد. بند دوم این طرح، اعطای وام ۱۵ میلیارد دلاری به ایران بود که تهران بتواند از تحریم‌های ارزی که واشنگتن بر آن اعمال کرده است، عبور کند. اما ترامپ با رد هر دو مورد تحریم‌های بیشتری را علیه مقامات، شخصیت‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌های ایرانی اعمال کرد. سیاستی که دیگر پس از چهل سال کارکرد خود را کاملا از دست داده است.

خبر این پیشنهاد احتمالی در حالی منتشر می‌شود که پس از امضای برجام از سوی ایران و گروه ۵ +۱ –چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا- در سال ۲۰۱۵ که به موجب آن تهران بخشی از برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌ساخت تا تحریم‌ها علیه این کشور رفع شود، به غیر از حرف هیچ‌گونه اقدام عملی از سوی طرف‌های اروپایی در این زمینه صورت نگرفت. آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این قرارداد بیرون آمد و علی‌رغم آنکه ایران همه تعهدات خود را در ذیل برجام بنا به تصدیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انجام رسانده بود تحریم‌های بیشتری را علیه تهران در پیش گرفت و اعلام کرد به دنبال سیاست فشار حداکثری است.

تهران نیز پس از چندین بار دادن ضرب‌الاجل به طرف‌های اروپایی برای آنکه اقدامی عملی در چارچوب توافق برجام در پیش بگیرند در نهایت از اواخر بهار امسال تصمیم گرفت به صورت مرحله‌ای تعهدات برجامی خود را کاهش دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه ، برجام ، تحریم ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۴۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
در مقابل اعطای این وام ایران میتواند فقط غذا و دارو وارد کند به عبارت دیگر طرح نفت در برابر غذاو دارو یا همان تحریم سنگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ما و انها بر اساس برجام عمل می کنیم . انها به تعهداتشان پایبند بنودند و ما هم نخواهیم ماند . وام برای چه ؟ انها ما را تحریم می کنند و ما از انها وام بگیریم؟
Iran (Islamic Republic of)
شام
۱۱:۱۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ما هیچ چشم داشت ودرخواستی که ازمابخواهنددست ازمقاومت وعزت بحق خودکوتاه اییم نمی خواهیم ونیازی هم به پول نداریم وبیش ازاندازه ی کافی منابع وثروت مادی ومعنوی،سیاسی واجتاعی وفرامنطقه ای به لطف خداداریم.
آخرین اخبار