ظهرابی: پیش از مسابقات آسیایی ۵۰ بازی تدارکاتی برگزار می‌کنیم/ عملکرد تیم ملی در انتخابی المپیک عالی بود

سرمربی تیم ملی هندبال جوانان کشورمان گفت: عملکرد تیم ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک عالی است و قطعا اگر بازی‌های تدارکاتی بیشتری هم داشتیم می‌توانستیم بحرین را ببریم.

مسعود ظهرابی سرمربی تیم ملی هندبال جوانان در گفت و گو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اردوی آماده سازی تیم ملی جوانان و برنامه های پیش روی این تیم، عملکرد و نتایج تیم ملی بزرگسالان در مسابقات انتخابی المپیک و لزوم جوانگرایی در تیم ملی توضیحاتی ارائه کرد. 

پیش از مسابقات آسیایی 50 بازی تدارکاتی برگزار می کنیم

سرمربی تیم ملی هندبال جوانان درباره اردوی آماده سازی این تیم گفت: چهارمین مرحله اردوی آماده سازی مان برای شرکت در مسابقات جوانان آسیا که در مرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود را پشت سر می گذاریم. در این اردو به دنبال شناسایی بازیکنان هستیم و پس از برگزاری مسابقات جام باشگاه‌های ایران که ۱۵ آبان در قزوین برگزار می‌شود، ۴ نفر از بهترین بازیکنان در هر پست به تیم ملی دعوت می‌شوند و پس از آن به مرور کار‌های تیمی و تاکتیکی می‌پردازیم. طبق برنامه ریزی که داشتیم قرار شد تا پیش از مسابقات آسیایی ۵۰ بازی تدارکاتی در داخل و خارج از کشور  انجام دهیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و هزینه‌های سرسام آور حضور در تورنمنت‌های اروپایی، تصمیم گرفتیم با دعوت از یکی، ۲ کشور اروپایی در ایران تورنمنت برگزار کنیم. تاکنون ۵، ۶ مسابقه داشتیم و برنامه هایمان را به خوبی پیش بردیم. امیدوارم بتوانیم همین روند را تا پایان سال ادامه دهیم. در آینده یک بدنساز و روانشناس به تیم اضافه خواهند شد تا بازیکنان از نظر روانی و بدنی به بالاترین سطح آمادگی برسند. بیشتر بازیکنان تیم ملی جوانان در لیگ برتر بازی می‌کنند و بازیکنانی که در لیگ برتر نیستند، برای تیم‌های لیگ یکی بازی می‌کنند که هنوز مسابقاتش آغاز نشده است.  در مجموع تمام بازیکنان تیم درگیر مسابقات و رقابت هستند.


بیشتر بخوانید: تیم‌های آسیایی هندبال چگونه به المپیک توکیو می‌روند؟


اردوی اصفهان کیفیت بالاتری داشت

ظهرابی در خصوص امکانات تیم ملی جوانان برای برپایی اردوها و برگزاری بازی های تدارکاتی اظهار داشت: : مسلما وقتی برای تیم‌های ملی اردوی تدارکاتی برگزار می‌شود، سعی بر این است که بهترین امکانات در اختیار تیم و بازیکنان گذاشته شود. در حال حاضر شرایط خوبی داریم البته  اردوی قبلی ما که در اصفهان برگزار شد سطح بالاتری داشت، زیرا آن جا توانستیم با تیم ملی بزرگسالان و تیم ملی عراق بازی تدارکاتی برگزار کنیم. فدراسیون تمام تلاشش را می‌کند تا نهایت امکانات را در اختیار ما بگذارد و ما هم تلاش می‌کنم زحمات فدراسیون را بی جواب نگذاریم.  

اگر به هندبال ایران بها داده شود می توانیم به قهرمانی آسیا هم برسیم

با اتفاقات و تغییرات مدیریتی زیادی که در ۶ سال گذشته برای هندبال ایران رخ داد،   در حال حاضر نگاه‌ها به این رشته به گونه‌ای است که انگار هندبال هیچ اهمیتی ندارد و  مسئولان ورزشی کشور و وزارت ورزش هیچ توجهی به این رشته ندارند. در صورتی که هندبال ما در فینال مسابقات آسیایی حضور داشته و اگر به آن بها داده شود می‌تواند به قهرمانی آسیا هم برسد، اما از هندبال حمایت نمی‌شود و اگر جز این بود بهترین بازیکنان ما به لیگ‌های خارجی نمی‌رفتند. تمام بازیکنان قطر ملیت‌های مختلفی دارند،   اما آن‌ها کاری کردند که بازیکنان ملی پوش در لیگ خودشان بازی کنند که هر وقت لازم شد در اختیار تیم ملی باشند، اما ما نتوانستیم چنین شرایطی را برای بازیکنان ملی پوشمان ایجاد کنیم و در حال حاضر خیلی از آن‌ها در لیگ‌های خارجی شاغل هستند. شاید بازی کردن بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی به نفع خودشان و تیم هایشان باشد، اما برای تیم ملی ضعف است که نمی‌تواند از لژیونر‌ها در اردو‌ها و مسابقات استفاده کند.


بیشتر بخوانید: تیم ملی هندبال ایران - کویت/ شاگردان حبیبی محکوم به پیروزی


نتایج تیم ملی در انتخابی المپیک عالی بود

او در خصوص جوانگرایی صورت گرفته در تیم ملی برای مسابقات انتخابی المپیک عنوان کرد: به اعتقاد من جوانگرایی در تیم ملی باید زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد. تیم ملی پیش از شرکت در مسابقات انتخابی المپیک، هیچ اردوی برون مرزی نداشت و فقط در ۴ اردوی داخلی و یک اردوی قطر که آن هم  ۱۰ روز قبل از مسابقات برگزار شد، شرکت کرد. با توجه به شرایط و نحوه آماده سازی تیم ملی، نتایجی که تاکنون رقم خورده عالی بوده و امیدوارم فردا بتوانیم کویت را شکست دهیم تا به جمع ۴ تیم برتر صعود کنیم. حبیبی با دعوت از جوانان برای این مسابقات، ریسک بزرگی کرد، زیرا باید این جوانان از یک سال پیش به تیم ملی دعوت می‌شدند تا با یکدیگر هماهنگ‌تر شوند.  اگر به عنوان سرگروه به مرحله بعد صعود کنیم، توان پیروزی برابر عربستان و رسیدن به فینال را هم داریم.


بیشتر بخوانید: تیم ملی هندبال بحرین ۲۹ - ایران ۲۶ / تیم دوم آسیا به سختی از سد شاگردان حبیبی گذشت


بدون بازی تدارکاتی نمی توانیم به ضعف هایمان پی ببریم

وقتی تیمی مانند کویت مستقیما از اردوی فرانسه در مسابقات شرکت می‌کند و قرارداد کادرفنی آن به اندازه بودجه یک سال فدراسیون ما است، چطور می‌توانیم با چنین تیمی هم سطح باشیم.   با این وجود تیم ملی ما با داشته‌های خود و بدون امکانات کافی کارش را پیش می‌برد و این موضوع می‌تواند به هندبال ما کمک کند اما تیم ملی به بازی تدارکاتی نیاز شدید دارد. هر چقدر هم تمرین کنیم جای بازی تدارکاتی را نمی‌گیرد و تا زمانی که در تورنمنت‌ها شرکت نکنیم ضعف هایمان شناخته نمی‌شود و نمی‌توانیم آن‌ها را برطرف کنیم.  

امکانات در اختیارمان باشد، حرف های زیادی برای گفتن خواهیم داشت

در چند سال گذشته همیشه کره جنوبی را شکست دادیم. در حال حاضر هندبال کره در حال گذر از نسلی به نسل جوان‌تر است اما نباید فراموش کنیم که کره جنوبی همان تیمی است که سابقه ۹ قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و چند دوره به المپیک صعود کرده است. با این وجود اعتقاد دارم که در شرایط فعلی توان ما از تیم هایی، چون کویت، کره جنوبی، ژاپن و عربستان بیشتر است. اگر تیم ملی تمام بازیکنان را در اختیار داشته باشد، امکانات و برنامه ریزی هم داشته باشد و چند بازیکن جوان به تیم ملی اضافه شوند، مطمئنا در آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: تیم ملی هندبال ایران ۲۸ - کره جنوبی ۲۷ / درخشش شاگردان جوان حبیبی در گام نخست / چشم بادامی‌ها مقهور قدرت ایران شدند


می توانستیم بحرین را شکست دهیم

بحرین برابر ما به اندازه بازی برابر کویت خوب نبود البته عملکرد تیم ملی ما خوب بود اما می‌توانستیم از اشتباهات فردی بازیکنان بحرین استفاده بهتری کنیم. قطعا اگر پیش از این مسابقات بازی‌های تدارکاتی بیشتری برگزار می‌کردیم، می‌توانستیم این تیم را شکست دهیم.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.