گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۵

پهپاد صاعقه؛ دست بلند ایران در منطقه غرب آسیا + فیلم و تصاویر

ساخت پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته است که در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، جغرافیایی، جاسوسی و ... به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  دانش ساخت و استفاده از پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌ که از آنها به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی استفاده می‌شود.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد‌های اکتشافی هستند.

پهپاد صاعقه

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد به سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش باز می‌گردد که به مرور و با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد، نیرو‌های مسلح در سال‌های اول انقلاب قصد داشتند پهپاد شناسایی صدف را تولید کنند، اما به نتیجه نرسید تا این که خبر رسید جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار را برای ساخت یک پهپاد شناسایی آغاز کردند.

پهپاد صاعقه

این موضوع موجب شد تا در سال ۱۳۶۴ فرماندهان سپاه هم وارد کار شوند و با همکاری این جوانان اولین پهپاد ایرانی با نام تلاش ساخته شد و در نتیجه آن گردان رعد سپاه در جبهه‌ها برای عملیات‌های شناسایی کار خود را آغاز کرد. تلاش، پهپادی ساده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود که با رادیو کنترل هدایت می‌شد و با کار مداوم بعد از مدتی تلاش ۲ هم با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت تلاش منجر شد تا در بازه زمانی بسیار کوتاه پهپاد مهاجر ساخته شود و این کار سبب تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه شد که بعد‌ها به مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان تبدیل شد. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

رزمایش پهپادی سپاه در سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

پهپاد صاعقه

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا در مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی پهپاد شاهد ۱۲۹، گزارش دوم پهپاد مهاجر،گزارش سوم هم به بررسی پهپاد سیمرغ و گزارش چهارم هم به بررسی پهپاد مهاجر ۲ پرداخت. 

گزارش پنجم از این مجموعه که به بررسی پهپاد صاعقه اختصاص دارد که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

پهپاد صاعقه 

پهپاد صاعقه از خانواده پهپاد سیمرغ و یکی از انواع پهپادهای رزمی بردبلند، ساخت ایران است که با استفاده از فناوری پهپاد آمریکایی ۱۷۰- RQ  به روش مهندسی معکوس، توسط صنایع هواپیمایی شاهد، ساخته شده است. مدل صاعقه در مهرماه ۱۳۹۵ رونمایی شد و قابلیت حمل ۴ بمب هدایت‌شونده سدید که هوشمند و نقطه‌زن هستند را دارا می‌باشد. در جریان بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه در سال ۹۵ دو نوع از این خانواده رونمایی شد که مجهز به پیشرانه‌های جت و ملخی (احتمالا توربوپراپ) بودند.
 
پهپاد صاعقه

مشخصات فنی 

پهپاد صاعقه از نظر مشخصات فنی به پهپاد سیمرغ شباهت کامل داشته و مجهز به موتور توربوفن پیستونی است. اما از نظر ابعاد، اندکی از مدل اصلی خود کوچک‌تر است.
 
پهپاد صاعقه

صاعقه پهپادی راهبردی و بمب افکن

پهپاد «صاعقه» در شعاع دوربُرد و فواصل دور دست قادر است چهار نقطه و هدف را با بمب‌های هوشمند نقطه‌زن با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد و سالم به محل پرواز بازگردد.

 

پهپاد صاعقه

حضور در عملیات رزمی در سوریه

حضور در عملیات رزمی برون مرزی

این پهپاد شامگاه نهم  مهر سال ۹۷ اولین عملیات برون‌مرزی پهپاد‌های رزمی سپاه بود که در آن هفت  فروند پهپاد رزمی نیروی هوافضای سپاه مواضع و مقر‌های تجمع و پشتیبانی تروریست‌ها را بمباران کرده‌اند.

 

صاعقه در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی شبکه تلویزیونی رویترز در مطلبی به قلم شرف الدین بزرگمهر این پهپاد و ویژگی‌های آن را تحلیل و بررسی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۳۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
میشه روی پهبادها اسامی ایرانی بگذارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
خسته نباشید.درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
درود بر دلیر مردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
درودبرسپاه پاسداران وارتش ومقاومت منطقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
درود خدا به روح شهدا که زمینه ساز پیشرفت و امنیت این کشور هستند
France
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
ایوالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
درود فراوان براین دلیر مردان که همیشه باعث غرور وافتخار ایران وایرانی هستند وخواهند بود وخداوند لعنت کند خائنین به ایران وایرانی رو
Japan
علی خدایی
۱۸:۰۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
درود بر پهلوانان غیرت مردان شجاع بزرگ تمام نیرو های مسلح ایران بزرگ خدا همیشه یارو یاورتان باشد همیشه در تکنولوژی باید پیشرفتهای بزرگی بکنیم انشالله
Iran (Islamic Republic of)
تبرزیزی
۱۷:۳۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
ماشااله فرزندان خودمون
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۴:۲۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
از ملت هوشمند و هوشیار و باهوش ایرانی ، همین هم انتظار هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
بایدپهپادقاره پیماهم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
با سلام
غرور افتخار سربلندی احساسی هست به ادم دست میده دست این زحمت کشان پاسدار را باید بوسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
تولید انبوه هر ساخته ای زیباست.
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۱:۲۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
خداخودش حفظ کنه این مردان مومن وباخدارو،هرچی قضابلاهم داریدبخوره توسردلالان خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
باعث افتخاره
درود بر دانشمندان و عالمان این راه
زنده باد ارتش و سپاه اسلام
مرگ بر طاغوت
Iran (Islamic Republic of)
حمزه حسینی کیا
۰۱:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
خدای من از شوق نمی دانم بخندام یا گریه کنم درود بر تهرانی مقدم و یاران سپاه ی اش که تمام ایان وایرانی را تا قله اورست رسانده اند بله افتخار میکنیم باز دارندگی را داریم ودر برابر ابر قدرت های بزرگ چیزهای برای گفتن داریم وهیچ کسی جر ات کج نگاه کردن به ایران ما را ندارد
France
پژمان تورک تراختور
۱۰:۰۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
رهبرم و من در حد جهانی میخواهیم همه چیز را نه در حد غرب آسیا
آخرین اخبار