بحران ماسه ها، مانع از گسترش ارتباط ریلی در کرمان

سرپرست راه آهن کرمان گفت:استان کرمان چند نقطه بحرانی در مسیرریل دارد که باید برای رفع مشکل، تله‌های ماسه گیر اجرا شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجید اروانی سرپرست راه آهن کرمان امروز در نشست با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه بخشی از خطوط ریلی استان ماسه گیر است گفت: این ماسه‌ها باعث خسارت به ریل و ایجاد خطراتی برای قطار می‌شود و همچنین هزینه‌های بالایی برای تعمیر و نگهداری در بر دارد.

ارجونی تصریح کرد: جلوگیری از هجوم ماسه‌ها درخط ضمن بهره وری در انجام بازسازی خط باعث پیشگیری از سوانح احتمالی در آینده نیز می‌شود.

او با تاکید بر اینکه هر ماه هزینه‌های هنگفتی بابت تعمیر و نگهداری خط هزینه می‌کنیم گفت: باید به دنبال رفع مشکل نقاط بحرانی خط باشیم و با استفاده از تله‌های ماسه گیر، می‌توانیم ورود بخشی از ماسه‌ها را کنترل کنیم.

سرپرست راه آهن کرمان با بیان اینکه راه آهن کرمان چند نقطه بحرانی دارد که می‌خواهیم در این چند نقطه تله‌های ماسه گیر اجرا شود افزود: پیشنهاد می‌کنیم که نشست مشترکی با استاندار و مسئولان کرمان داشته باشیم تا یک بسیج استانی برای جلوگیری از روان شدن ماسه‌ها در نقاط ماسه گیر ریلی راه آهن کرمان شکل گیرد.

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در گذشته بازدید‌هایی از خط ریلی استان داشته‌ایم و تصمیماتی در این خصوص گرفته شد، اما اجرایی نشده است گفت: در برخی از طرح‌ها شاید بین ۵ تا ۱۰ سال بتوانیم نتیجه کار را ببینیم لذا باید دنبال طرح‌های زودبازده باشیم و با کمک راه آهن یک طرح اساسی را داشته باشیم.

رجبی زاده از آغاز عملیات اجرایی پروژه تله‌های رسوب گیر در خطوط ریلی منطقه سیریز خبرداد و گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال و برای جلوگیری از ماسه‌ها در خطوط ریلی است، همچنین طرح نهال کاری به میزان ۱۰۰ هکتار در منطقه سیریز بزودی اجرا می‌شود که اعتبار این طرح نیز ۳ میلیارد ریال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح‌ها مشکل ماسه‌ها در خطوط ریلی منطقه سیریز رفع می‌شود افزود: وسعت کار در منطقه شوره گز بسیار زیاد است و باید طرح‌های بیشتری در این منطقه داشته باشیم ضمن آنکه باید عنوان کرد که به دلیل وسعت زیاد و نبود مطالعات تحقیقاتی در این منطقه کار بسیار سخت است.

او با اشاره به اینکه ایستگاه راه آهن فهرج در پروژه‌های سال جاری اداره کل منابع طبیعی برای جلوگیری از روان شدن ماسه‌ها قرار دارد تاکید کرد: همراه بودن با ما باعث دلگرمی است و امیدواریم باعث شود که پروژه‌ها سریع‌تر اجرایی شود تا رضایت مردم را داشته باشیم.

انتهای پیام/ی

لزوم توجه به جلوگیری از ورود شن های روان به خطوط راه آهن

برچسب ها: راه آهن ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار