گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاوردهای بومی پهپادی/ ١٢

پهپاد حماسه؛ دستان بلند ایران در غرب آسیا + تصاویر

پهپاد جدید حماسه سال ۹۵ در جریان نمایشگاه هوایی کیش با حضور مسئولان وزارت دفاع از جمله سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و امیر بنی طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.  

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری استفاده از پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌ که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل از پهپاد‌های اکتشافی هستند.

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

پهپاد حماسه

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد در سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش بود که با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شده تا در سال ۶۴ به واقعیت تبدیل و پهپاد مهاجر طراحی و ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت مهاجر منجر به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد که بعد‌ها به مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان تبدیل شد. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

پهپاد حماسه

رزمایش پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه پاسداران بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش، شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا در مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

پهپاد حماسه

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپادهای شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶، کرار، فطرس و یسیر را بررسی کردیم. در گزارش دوازدهم  پهپاد حماسه را بررسی می‌کنیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

پهپاد حماسه

این پهپاد یکی از انواع پهپاد‌های ساخت شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) است و در سال ۹۲ که از سوی فرمانده معظم کل قوا به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام گذاری شده بود با حضور سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع و امیر سرتیپ بنی طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.

پهپاد حماسه

یکی از ویژگی های نسخه اولیه این پهپاد در شکل بال‌های پهن و بلند آن است که به شکل پارگلایدرها طراحی شده و باعث ایجاد مداومت پروازی بالا برای پرنده می‌شود. ارابه فرود نیز به شکل ثابت طراحی شده که در عین وجود چند نکته منفی نکات مثبتی همچون سادگی طراحی، وزن کم و قابلیت اطمینان بالا را دارد.

پهپاد حماسه

پهپاد جدید حماسه سال ۹۵ ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و در جریان نمایشگاه هوایی کیش با حضور مسئولان وزارت دفاع از جمله سردار وحیدی وزیر اسبق دفاع، امیر بنی طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.  

مشخصات فنی

طول بدنه پهپاد حماسه ۵ متر، عرض بال ۹ متر و ارتفاع آن در حدود ۲ متر است. وزن این پهپاد به طور دقیق ۲۳۰ کیلوگرم اعلام شده که توانایی حمل نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم بار را داراست. بیشترین سرعت پهپاد حماسه ۱۹۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. البته این سرعت در انواع کروز به ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت و در حال حمل بار به نزدیک ١٠٠ کاهش پیدا می‌کند.

پهپاد حماسه

از دیگر ویژگی‌های این پهپاد می‌توان به ١١ ساعت مداومت پروازی، شعاع عملیاتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی نزدیک به ١۵ هزار پایی اشاره کرد. 

پهپاد حماسه

 مواد تشکیل دهنده سازه و بدنه و پوشش های جاذب رادار در این پهپاد منجر به کاهش بازتاب راداری (RCS) در این هواپیما شده است.

پهپاد حماسه؛ پهپادی با ویژگی‌های منحصر به فرد و چندمنظوره

یکی از ویژگی‌هایی که شاید در کمتر پهپاد ایرانی بتوان مشاهده کرد این است که پهپاد حماسه بدون استفاده از GPS و با ثبت نقشه در حافظه خود می تواند به هدف برسد و در صورت قطع ارتباط به پایگاه خود باز می‌گردد. دوربین‌های پیشرفته با قابلیت عکس برداری در همه شرایط، امکان برقراری ارتباط با ماهواره و کنترل آنی، قابلیت فرود و پرواز خودکار، توانایی جمینگ و ایجاد اختلال در سامانه‌های ارتباطی دشمن، توانمندی بالا در شناسایی اهداف زمینی با رادار SAR از ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی است که پهپاد حماسه را منحصر به فرد و چندمنطوره تبدیل می‌کند.

پهپاد حماسه

 مأموریت های رزمی شامل پشتیبانی هوایی نزدیک، عمل ضد زره و برقراری پوشش هوایی این پهپاد را به دستان بلند جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا مبدل کرده است.

حضور در رزمایش‌ها

از این هواپیمای بدون سرنشین در رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه در فروردین ماه سال ۹۵ استفاده شده است.

پهپاد حماسه

توان رزمی

این پهپاد توان حمل دو فروند موشک از نوع FIRE & FORGET  را داراست که دقت و عملکردی بسیار بالا را به همراه دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در صورت نیاز می‌توان از سایر انواع موشک‌ها استفاده کرد.

پهپاد حماسه

پهپاد حماسه در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری FIGHT GLOBAL در گزارش خود پهپاد حماسه مشخصات فنی و ویژگی‌های آن را تحلیل و بررسی کرد.

پایگاه خبری JANE DEFENCE WEEKLY هم به معرفی ویژگی‌های این پهپاد بومی پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۵:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ساخت انواع پهپاد،موشک و تجهیزات نظامی به دست جوانان و نخبه های ایرانی در کشور خودمان باعث افتخار ما است.انجام چنین کارهای بزرگی در کشور در اوضاع کنونی که از همه طرف تحریم هستیم به جمله خواستن توانستن است به خوبی معنی میدهد.
Iran (Islamic Republic of)
تبریزی
۱۷:۳۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
ماشااله بچه های خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
چراازجنگنده قاهرخبری نیست؟وزیردریایی بعثت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
سلام با این وجودچرا درخودرومانده انبارهای پر از خودروبه خاطریک قطعه قابل تحویل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
ایران عشقه
آخرین اخبار