فروش خوراکی های لوکس در مشهد نشانه ای از تعارض با فرهنگ مذهبی/ مصرف کالاهای فرهنگی الگوی مهجور جامعه ایرانی

انتشار خبر فروش بستنی، کیک با روکش طلا در مشهد، نشان داد که رفتارهای تجمل گرایی و اشرافی گری دیگر فقط محدود به تهران نیست و این قبیل رفتارها به شهرهای مذهبی نیز سرایت کرده است.

فروش خوراکی های لوکس در مشهد  نشانه ای از تعارض با فرهنگ مذهبی/ مصرف کالاهای فرهنگی الگوی مهجور جامعه ایرانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چند سال پیش وقتی فروش بستنی‌ها با روکش طلا در برج میلاد خبر ساز شد به نظر می‌آمد که با هجمه رسانه‌ای آن سال ها، پرونده آن بسته شد، اما وقتی دیروز موضوع فروش بستنی‌ها و شیرینی با روکش طلا در مشهد مطرح شد، بار دیگر پرونده این مساله گشوده شد.

منتقدان این قبیل رفتار‌های خرید را نوعی اشرافی گری و فخر فروشی می‌دانند و به طور مسلم ظهور این پدیده‌ها در شهر مذهبی مثل مشهد بسیار ناپسندیده است.

سید احمد عسگری پژوهشگر، دانش آموخته مطالعات فرهنگی و رسانه و دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی می‌گوید: تمایل جامعه به خرید‌های لوکسی مثل بستنی و کیک با روکش طلا را نشانه‌ای از تغییر فرهنگی- اجتماعی در جامعه ایرانی و مصرف گرایی را به عنوان ارزش و هنجار در این جامعه تلقی کرد.

او ادامه می‌دهد: رفتار‌های این چنینی وقتی در جامعه ایرانی به خصوص شهر‌های مذهبی ظهور می‌کند، یک تناقض و تعارض ایجاد می‌شود، چون فرهنگ رسمی در شهر‌های مذهبی بر ساده زیستی و مبارزه با اشرافی گری تاکید می‌کند.


این پژوهشگر اجتماعی می‌گوید: طبق نظریات یکی از جامعه شناسان، افراد با مصرف خود نوعی تمایز را نشان می‌دهند و صنعت تبلیغات نیز به خوبی از این مفهوم استفاده می‌کند و به مصرف کننده این طور القاء می‌کنند که با مصرف کالایی خاص از هویت متمایز اجتماعی برخوردار می‌شوند.

عسگری ادامه می‌دهد: هم اکنون در کشور با دو رویکرد فرهنگ رسمی و فرهنگ غیررسمی مواجه هستیم که این رویکرد به ما در شناخت الگو‌های آشکار و پنهان فرهنگ مصرف کمک می‌کند.

او تصریح می‌کند: فرهنگ رسمی با تبعیت از نگاه انقلابی از فرهنگ ساده زیستی سخن می‌گوید، اما الگو‌های پنهان در جامعه گرایش به مصرف گرایی و لوکس گرایی دارد.


این متخص علوم ارتباطات اجتماعی می‌گوید: اگر به دوره‌های تاریخی نگاهی بیندازید در دوره‌ای مصرف کالا‌های فرهنگی به عنوان یک مد بوده است به طور مثال در دوره‌ای از تاریخ فرانسه، کافه نشینی و رفتار‌های روشنفکری مثل مطالعه، بحث و گفتگو یک الگوی اجتماعی بود.


عسگری ادامه می‌دهد: اکنون در جامعه ما تیراژ کتاب، مصرف مطبوعات وضعیت مناسبی ندارد چرا در این جامعه مصرف کالا‌های فرهنگی به عنوان الگویی برای تمایز اجتماعی و هویت جویی مطرح نمی‌شود؟ این سوالی است که محققان باید به پاسخ آن برسند.
 
انتهای پیام//م.م
 
 

لاکچری بازی زیر پوست شهرهای مذهبی

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار